Hluboká česká stopa a tituly mistrů světa. Aston Martin před vstupem do F1

Ve světě automobilů měl zvučné jméno dávno před nynějším vstupem do formule 1. Aston Martin, co se služebních vozů týká jasná první volba Jamese Bonda, má historii v motorsportu dostatečně bohatou na to, aby vydala na tlustou knihu. V tomto přehledu se však zaměříme na moderní závodní historii značky. Po roce 2000 sbíral Aston úspěchy především na scéně sportovních vozů, často zásluhou Čechů…

Aston Martin DBR9 GT1

Od roku 2005 do sezony 2010 představovala pravidla GT1 vrcholnou kategorii vozů gran turismo. Jedním z nejslavnějších zástupců této éry je bezesporu Aston Martin DBR9 GT1 s šestilitrovým dvanáctiválcem pod kapotou. S tímto vozem je spjat počátek kapitoly v kariéře Tomáše Engeho, která se váže na vozy Aston Martin a tovární tým Aston Martin Racing.

S vozem DBR9 GT1 jediný český pilot F1 v sezoně 2006 absolvoval kompletní sezonu American Le Mans Series, v rámci třídy GT1 obsadil třetí místo a společně s dlouholetým továrním jezdcem AMR Darrenem Turnerem vybojoval jedno ze svých dvou vítězství v desetihodinovém závodu Petit Le Mans. V témže roce získali Enge, Turner a ještě Ital Andrea Piccini s tímto Astonem druhém místo v Le Mans (opět v rámci GT1). Tomáš Enge za volantem DBR9 GT1 prožil ještě roky 2010 a 2011 v Mistroství světa FIA GT1, kde slavil vítězství na Nürburgringu, Silverstonu a v Pekingu.

171466096_ec6d8b76c8_o.jpg
Foto: 
Aston Martin Racing

Pokračování 2 / 11

Lola-Aston Martin B09/60

Podle mnohých fanoušků navždy nejkrásnější prototyp třídy LMP 1, jaký se kdy ukázal na trati La Sarthe v Le Mans. A i v tomto případě nalezneme rovněž velmi silnou vazbu na Česko. V sezoně 2009 startoval vůz s „bondovským“ startovním číslem 007 v kompletní sezoně Le Mans Series a rovněž v samotném Le Mans pod hlavičkou AMR Eastern Europe a pod českou vlajkou.

Za vším byla spolupráce týmu Antonína Charouze s tovární stájí Aston Martin Racing. Posádku vozu #007 tvořili po celou sezonu Češi Jan Charouz a Tomáš Enge a Němec Stefan Mücke. Tato trojice společně ovládla šampionát Le Mans Series a slavnou francouzskou čtyřiadvacetihodinovku dojela na čtvrtém místě jako nejlepší vůz z „benzínového zbytku světa“. Na vítěznou posádku Pegeotu 908 HDi FAP #9 David Brabham, Marc Gené, Alexander Wurz ztratil „český Aston“ 9 kol.

FOTO 2.jpg
Foto: Aston Martin Racing

Pokračování 3 / 11

Aston Martin AMR-One

Obrovský přešlap, který ve finále ukončil působení značky Aston Martin v kategoriích pro sportovní prototypy. Tak by se dal shrnout vůz AMR-One, který měl v sezoně 2011 navázat na úspěšný B09/60. Otevřený prototyp LMP 1 měl vzniknout v šesti exemplářích a závodit v evropské i americké Le Mans Series a pochopitelně v Le Mans.

Jenomže už první kvalifikace na francouzském okruhu Paul Ricard naznačila, jak moc se tento Aston nepovedl. AMR-One ve Francii ztratil 5 sekund na tým Rebellion Racing a z šestihodinového závodu po 96 kolech odstoupil. V Le Mans to bylo ještě horší. Prototyp #009 odstoupil po dvou kolech, sesterský vůz #007 strávil čtyři hodiny v garáži a poté oficiálně odstoupil. Před tím ujel jen 4 kola.

V následném závodu Le Mans Series na Silverstonu se Aston Martin dokonce vrátil ke staršímu vozu B09/60. V lednu 2012 bylo oficiálně oznámeno ukončení programu s vozy AMR-One a Aston Martin se přeorientoval čistě na vozy GT.

AMR One 2011.jpg
Foto: Aston Martin Racing

Pokračování 4 / 11

Aston Martin Vantage GTE

Rok 2012 byl pro scénu sportovních vozů přelomový. FIA ve spolupráci s autoklubem ACO obnovila myšlenku vytrvalostního mistrovství světa, díky čemuž vznikl šampionát World Endurance Championship. V jeho rámci byla vypsána třída LMGTE – PRO, která později samostatně získala status mistrovství světa.

Jednou z továrních stájí v LMGTE – PRO se stal Aston Martin Racing s novým vozem Vantage GTE. Tento speciál poté v LMGTE – PRO závodil až do roku 2017. Do té doby samozřejmě prošel několika evolucemi, díky kterým byl stále vysoce konkurenceschopný a odpovídal měnícím se technickým předpisům. A Astonu Martin přinesl mistrovské tituly a velká vítězství.

WEC Bahrain 2016.jpg
Foto: Aston Martin Racing

Pokračování 5 / 11

Šampioni!

Důležitý titul šampionů třídy LMGTE – PRO získali s vozem Vantage GTE Dánové Nicki Thiim a Marco Sorensen v sezoně WEC 2016. Druhé místo v Le Mans, vítězství v Austinu a v sezonním finále v Bahrajnu (viz foto) a celkově šest pódiových umístění v osmi závodech stačilo dánské dvojici k pokoření jezdců Ferrari Davideho Rigona a Sama Birda.

WEC 2016 Thiim a Sorensen šampioni.jpg
Foto: Aston Martin Racing

Pokračování 6 / 11

Sladký triumf v Le Mans

O rok později se Aston Martin Racing dočkal památného vítězství v „závodě závodů“, tedy ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. V heroickém finiši dokázal Jonathan Adam vyzrát na jezdce Corvette Racing Jordana Taylora a získat prvenství v LMGTE – PRO pro sebe a své parťáky Darrena Turnera a Daniela Serru.

Le Mans win 2017.jpg
Foto: Aston Martin Racing

Pokračování 7 / 11

DTM

Překvapivé oznámení přišlo v sezoně 2019. Aston Martin postavil ve spolupráci se švýcarskou stájí R-Motorsport verzi vozu Vantage podle pravidel Class One a vstoupil do DTM. Jezdeckou čtveřici tvořili Paul di Resta, Jake Dennis, Daniel Juncadella a Ferdinand Habsburg. Nové vozy však trpěly velkou nespolehlivostí a pro Audi a BMW nepředstavovaly konkurenci. Nejlepším výsledkem byla dvě šestá místa Juncadelly a Dennise z Zolderu a Norisringu. Program byl po jediném roce ukončen.

di Resta.jpg
Foto: Aston Martin Racing

Pokračování 8 / 11

Na Nürburgring!

Nejrozšířenější platformou sportovních vozů současnosti je kategorie GT3, není proto překvapením, že Aston Martin Vantage vznikl i v této variantě. A Britové s ním zamířili i na slavnou Severní smyčku Nürburgringu. Snímek pochází ze čtyřiadvacetihodinovky na Nordschleife 2015, ve voze #007 se střídala čtveřice Stefan Mücke, Darren Turner, Pedro Lamy, Richie Stanaway, která obsadila šestnácté místo.

24h Nbr 2015.jpg
Foto: Aston Martin Racing

Pokračování 9 / 11

Mocný Bathurst

Úvodním závodem sezony Intercontinental GT Challenge je každoročně náročná dvanáctihodinovka na australském okruhu Mount Panorama v Bathurstu. V roce 2019 zde Aston Martin ve spolupráci s R-Motorsport vybojoval druhé místo a švýcarská stáj s tovární podporou se do Austrálie vrátila s novou generací vozu Vantage GT3 v sezoně 2020.

V závodě startoval vůz #76 ve slavných barvách Castrol a součástí jeho posádky byl spolu s Britem Jakem Dennisem a Australanem Rickem Kellym také Novozélanďan Scott Dixon, legenda zámořských IndyCar. Druhé místo však Aston Martin nezopakoval, po technických problémech dojel britský vůz až šestnáctý se ztrátou šesti kol.

Bathurst.jpg
Foto: Aston Martin Racing

Pokračování 10 / 11

Mistři světa na rozloučenou

Nová generace vozu Vantage dostala i verzi GTE, která v sezoně FIA WEC 2018 nahradila předchozí model. Aston Martin s tímto vozem ve třídě LMGTE – PRO vytrvalostního mistrovství světa působil do roku 2020, který zakončil dvěma tituly mistrů světa. Marco Sorensen a Nicki Thiim se stali šampiony už podruhé, Aston však ovládl i šampionát značek, ve kterém porazil Porsche a Ferrari.

Dva tituly světových šampionů a poté sbohem. Aston Martin Racing kvůli změně orientace z vozů GT na formuli 1 tento program po sezoně ukončil. Vozy Vantage GTE však budou ve WEC působit i nadále, a to v barvách soukromých týmů ve třídě LMGTE – AM.

WEC 2020.jpg
Foto: Aston Martin Racing

Pokračování 11 / 11

Co by bylo, kdyby…

Ještě před zásahem Lawrence Strolla a jeho masivní investicí plánoval Aston Martin vstup do nové nejvyšší třídy WEC a Le Mans LMH. „Hypervůz“ měl vycházet z modelu Valkyrie, na kterém s Astonem Martin spolupracovala společnost Red Bull Advanced Technologies a Adrian Newey. Jenomže vstup do formule 1 tomuto projektu vystavil stopku.

valkyrie.jpg
Foto: Aston Martin Racing

Doporučujeme

Články odjinud