Toyota formou oficiálního tiskového prohlášení potvrdila, že přerušila veškerou spolupráci s týmem HRT. Stalo se tak jen pár hodin po oznámení, že Čech Josef Král bude tento týden pro HRT testovat.
Hispania Racing tým jezdí se šasi Dallara, ale s italskou
firmou přerušila stáj spolupráci již v úvodu sezony kvůli údajně
nedostatečné technické úrovni podpory. Pro příští sezonu zahájila Hispania
spolupráci s továrnou Toyoty v Kolíně nad Rýnem, sídle bývalého týmu
F1 Toyota. Hispania chtěla s Toyotou stavět na autě původně určeném pro
sezonu 2010.
„Toyota Motorsport GmbH (TMG) potvrzuje, že veškerá
spolupráce s Hispania Racing F1 Team (HRT) byla přerušena a nebude obnovena,“
píše se v tiskové zprávě.
„TMG je nadále ve vlastnictví intelektuálních práv na
současný vůz F1 a je připravena navázat spolupráci s novým zákazníkem.
Je nám líto, že HRT nedostála platebním závazkům a použije
všechny dostupné prostředky k tomu, aby byla celá záležitost uspokojivě
vyřešena.“
Na to, aby HRT vybudovala infrastrukturu s cílem postavit
si vlastní auto na další sezonu, je už pozdě. Ta totiž začíná za čtyři měsíce a
na stavbu auta je potřeba o hodně více než rok času. Jedinou možností je
navázat spolupráci s některou z firem, která má plány na postavení
vozu již v pokročilém stavu, jako například Lola nebo Epsilon, popřípadě se
vrátit k Dallaře, což je málo pravděpodobné. HRT dokonce tvrdí, že může
příští rok závodit se současným vozem. Jenomže nová sezona přinese poměrně
významné změny v technických pravidlech, jmenovitě zákaz dvojitých
difuzorů.
Postavit nové auto by také bylo extrémně drahou záležitostí.
Oznámení Toyoty je silnou ranou pro HRT, která od počátku svého vzniku bojuje o
přežití. Budoucnost týmu, pro který bude tuto středu v Abú Zabí testovat
Josef Král, je tak v ohrožení. Jedinou reálnou šancí se zdá odkoupení
místa na soupisce uchazečem, který v předchozích pokusech o vstup do
formule 1 neuspěl.