Hamilton diskvalifikován, Verstappen s tučnou pokutou | Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

Hamilton diskvalifikován, Verstappen s tučnou pokutou

Nečekanou zápletku přinesla kvalifikace na GP São Paula. Hamilton i Verstappen musí před sportovní komisaře.

Hamilton diskvalifikován

19:42: Mercedes se proti diskvalifikaci Hamiltona neodvolá.

18:30: Pokud to zjednodušíme, FIA otevřela DRS Hamiltonova vozu a vzala měřidlo, které mezerou nesmí projít. Pokud projde, je mezera větší, než dovolují pravidla. Nesmí projít v žádné části křídla. Uprostřed neprošlo, na okrajích křídla však ano. Je to porušení technických pravidel – zřejmě vinou poruchy, špatné montáže apod., ale na příčiny se pravidla neptají. Za porušení technických pravidel následuje obvykle diskvalifikace, což byl i tento případ.

18:05: Lewis Hamilton byl diskvalifikován z výsledků včerejší kvalifikace. 

Hamiltona čeká start do sprintu z posledního místa nebo z boxů. Jakmile sprint dokončí, klesne ještě o pět míst za výměnu motoru.

Důvod není překvapivý, víme, proč byl vůz Hamiltona vyšetřován. Pokud DRS není aktivován, musí být mezera mezi klapkou DRS a spodní stranou zadního křídla mezi 10 mm a 15 mm (viz obrázek níže u trestu pro Verstappena). Auto prošlo touto části testu.

Když je aktivován DRS, který zvedne horní prvek křídla do plošší pozice, mezera musí být mezi 10 mm a 85 mm. Pro měření se používá speciální měřídlo (kotouč). Pokud mezerou projde, DRS testem neprošlo. 

Tento test byl opakován čtyřikrát se dvěma různými měřidly, jednou za přítomnosti sportovních komisařů a zástupce Mercedesu.

Spíše porucha

Ukázalo se, že došlo k závadě na zadním křídle Mercedesu, což znamenalo, že prošlo zkouškou uprostřed křídla, ale ne v každé vnější části. Komisařům bylo jasné, že dodatečné vychýlení bylo způsobeno dodatečnou vůlí buď v aktuátoru DRS, čepy na konci, nějakou kombinací nebo jinou závadou v mechanismu nebo nesprávnou montáží dílů.

„Stewardi slyšeli jak od týmu, tak od FIA, že stejný design byl během sezóny mnohokrát testován a vždy prošel. FIA dále prověřila design oblasti daného vozu a je spokojena, že design splňuje záměr nařízení.“

V zápise se také zmiňuje počinání Verstappena, ale s tím se sportovní komisaři vypořádali v samostatném procesu a považují za nepravděpodobné, že by Verstappen s křídlem něco udělal.

„Komisaři souhlasí se soutěžícím, že se spíše něco pokazilo,
než že by šlo o úmyslný čin nebo záměr, ale nezjistilo se, že by existovaly polehčující okolnosti,“ uvedli stewardi. 

Pokuta pro Verstappena

17:37: Verstappen dostal pokutu 50 000 euro (1,26 milionu korun) za dotýkání se Hamiltonova vozu v parc fermé. 

Stewardi vyslechli jezdce vozu 33 (Maxe Verstappena) a týmové zástupce. Stewardi také prozkoumali video pořízené fanoušky z druhé strany trati, záznam z průmyslové kamery z boxové uličky a záběry z vozů 14, 33, 44 a 77 (Alonso, Verstappen, Hamilton, Bottas).

Stewardi popsali, co Verstappen u vozů dělal (viz níže). Důležité je, že videa dokazují na voze 44 (Hamilton) nedochází k absolutně žádnému pohybu žádného z prvků křídla, když se Verstappen dotýká zadní části křídla. Podle stewardu nedošlo k poškození křídla, protože Verstappen na něj vyvinul zanedbatelnou sílů.

Stewardům je jasné, že se stalo zvykem jezdců dotýkat se vozů po kvalifikaci a závodech, což bylo také Verstappenovo vysvětlení toho, co se stalo.

„Přesto se jedná o porušení parc fermé a má značný potenciál způsobit škodu,“ uvedli stewardi.

Podle stewardů na jednu stranu nebyla způsobena žádná přímá škoda a neexistuje žádný dřívější precedent, který by za to ukládal tresty, ale na druhou stranu se jedná o porušení pravidel a má to potenciální vážné důsledky, a tak se rozhodli v tomto případě udělit pokutu ve výši 50 tisíc euro.

Co udělal Verstappen?

Verstappen podle stewardů vystoupil z vozu a poté se přesunul do zadní části svého vozu. Pak si vzal rukavice a položil pravou ruku na štěrbinu zadního křídla svého auta (slot gap).

Poté se přesunul k vozu Hamiltona a udělal totéž. Dotkl se zadního křídla na dvou místech na obou stranách DRS, ale na spodní zadní straně křídla, v oblasti štěrbiny (slot gap) a nikdy v blízkosti actuatoru nebo koncových fixačních bodů.

K lepšímu pochopení je dobrý tento obrázek, kde je štěrbina vidět (slot gap).

16:25: Podle Hornera se jezdci běžně dívají na jiná auta, dokonce i přímo do kokpitu nebo sahají na pneumatiky.

„Není to tedy nic neobvyklého a nikdy dříve se o tom nemluvilo a ani se o tom nediskutovalo,“ řekl pro Sky. 

„Rychlost Mercedesu na rovinkách je samozřejmě velmi působivá, takže si myslím, že se možná podíval jen na to. Jezdci jsou někdy velmi zvědaví tvorové. Viděli jsme to mnohokrát.“

16:06: Christian Horner na Sky říká, že „existuje tolik precedentů“, že by byl „ohromen“, kdyby byl Verstappen potrestán za to, že se dotkl Hamiltonova auta. 

15:50: Za chvíli začne druhý trénink, který budeme sledovat v samostatném online přenosu.

15:45: FIA má stále zadní křídlo, které Hamilton použil v kvalifikaci. Mercedes dostal povolení používat ve druhém tréninku jiné zadní křídlo. Povolení je nutné, protože vozy jsou pod parc fermé a výměna křídel je složitější – vyměnit křídlo lze jen za jiné stejné specifikace.

15:21: Zástupci Mercedesu téměř po hodině opustili budovu ředitelství závodu. 

14:54: Šíří se teorie, že si Red Bull stěžoval na ohýbání zadního křídla Mercedesu, což je i něco, co v parc fermé obhlížel Verstappen. FIA zkontrolovala větší počet vozů a přišla na něco jiného – na problém s DRS na Hamiltonově voze. 

14:46: „Neuvěřitelné je, že Mercedes nyní tvrdí, že Max poškodil Hamiltonovo zadní křídlo prsty,“ řekl Helmut Marko pro F1-Insider.

14:29: Mercedes je sice pozván kvůli vozu Hamiltona, ale Hamilton před sportovní komisaře nejspíše nepůjde. Bylo by to i dost zvláštní, když jde o technická pravidla. Za Mercedes by měl jít před sportovní komisaře sportovní ředitel týmu Ron Meadows.

14:04: U Red Bullu se snídá a panuje dobrá nálada.

13:50: Verstappen byl u stewardů asi 15 minut. „Teď k tomu nemohu nic říct, uvidíme, co se stane,“ uvedl pro De Telegraaf

13:42: Mezi sportovními komisaři jsou dva bývalí jezdci: Roberto Moreno a Vitantonio Liuzzi. Dále Tim Mayer a Matteo Perini.

13:32: Red Bull zastupuje sportovní ředitel týmu Jonathan Wheatley.

13:29: Verstappen a zástupci Red Bullu jdou ke sportovním komisařům. 

13:20: Hamilton a Mercedes půjdou před sportovní komisaře o hodinu později – ve 14:30.

11:00: Verstappen půjde před sportovní komisaře ve 13:30.


Shrnutí

Lewis Hamilton skončil v kvalifikaci na prvním místě s náskokem 0,438 s na Verstappena.

Hamilton

Po kvalifikaci však byl Mercedes předvolán před sportovní komisaře. Pravidla uvádějí, že když je DRS otevřený, výška mezery mezi spodní a horní rovinou nesmí být větší než 85 milimetrů.

Podle technického delegáta Jo Bauera byla zkontrolována zadní křídla 14 vozů (včetně Verstappenova). DRS Hamiltona pravidlo nesplňuje.

Zjednodušeně řečeno se otevírá více, než pravidla dovolují. Splnění pravidla se ověřuje umístěním kotouče mezi dva povrchy. Níže najdete video, které má test zachycovat.

Za porušení technických pravidel by měla následovat diskvalifikace. 

Sportovní komisaři nakonec nerozhodli, protože potřebují nové důkazy a ty mají být k dispozici v sobotu ráno (v Brazílii je o čtyři hodiny méně než u nás).

Verstappen

Současně si předvolali Verstappena. Další amatérské video ukazuje, jak si Verstappen po kvalifikaci prohlíží své zadní křídlo a následně také zadní křídlo Mercedesu. To nasvědčuje tomu, že Red Bull věděl o „problematickém“ zadním křídle svého rivala už předtím, než Jo Bauer zadní křídlo prověřoval. 

GettyImages-1352936078.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Prohlížet si vůz soupeře není samozřejmě zakázáno. Dělá to tak řada jezdců už dlouho. Verstappen však na zadní křídla sahal. Vozy byly v té době v režimu parc fermé. Podle Mezinárodního sportovního řádu mohou v té době manipulovat s vozy jen pověřené osoby. Verstappen půjde před sportovní komisaře ve 13:30 našeho času. 

Bez ohledu na výsledek vyšetřování bude Hamilton v neděli startovat o pět míst níže, než bude výsledek sprintu. Dostal totiž penalizaci za nasazení nového (pátého) motoru.

Doporučujeme

Články odjinud