Hamilton, Rosberg a Massa: Jak se řídí letošní vozy

Hamilton, Rosberg a Massa: Jak se řídí letošní vozy

Po prvních testech v Jerezu jsou jezdci plní dojmů z nových monopostů. Řízení je náročnější a změnilo se hodně věcí.

Na jízdních vlastnostech se nejvíce projevily nové motory, upravená aerodynamika a nové pneumatiky.

"Pneumatiky jsou trochu lepší, víc vydrží," hodnotil Hamilton. "Můžete odjet tak 30 kol a opotřebovávají se mnohem méně. Pořád se přehřívají jako ty předchozí, pořád máte tento typ problémů."

"Na voze jsme samozřejmě přišli o spodní element zadního křídla a už nemáme foukaný difuzor, což je velká ztráta přítlaku. Takže když přidáme plyn, zadní část je mnohem slabší než v minulých letech. Máte velký výkon, a když máte nové pneumatiky, výkon je celkem působivý."

Velký točivý moment přeplňovaných motorů má za následek jiný styl řazení. "V minulosti jsme v zatáčkách řadili jedničku a dvojku, teď používáme čtyřku a pětku," dodal britský pilot.

Rosberg vnímal především ztrátu rychlosti. "Je to výzva. Je to nová kapitola. Je to velmi komplikované," vysvětloval. "Když jsem byl ve voze druhý den, najel jsem hodně kilometrů, ale pánové, byl to boj v kokpitu."

"Pneumatiky se nezahřívaly a byli jsme pomalí, jako časy z GP2, takže tomu se musíme přizpůsobit. Zvládnete to jen prací. Je tu tolik proměnných, že očekávám velmi napínavou sezónu. Bude to tak trochu věda zjistit, kdy máte předjet a kdy šetřit palivo, abyste viděli šachovnicovou vlajku."

"Chtěl bych jezdit rychleji než loni, ale k tomu nedojde. To je tak trochu mínus roku 2014."

Německý závodník ale uznává, že naplno nejezdí formule 1 už delší dobu. "Je fakt, že poslední roky jsme nejezdili naplno, naposledy asi v roce 2006, takže poslední dobou si musíme dávat pozor na tohle, na tamto. Myslím, že v tom, co máme teď, se odráží směr, kterým se vydal svět."

"Všichni musíme více přemýšlet. Jsme sport, ale musíme také myslet na tyto věci. Když jsem odjel 100 kol, spotřeboval jsem asi o třetinu méně paliva než loni, takže je to dobrý směr."

Pro Felipeho Massu byl za volantem největším zážitkem točivý moment nového motoru. "Letos se bude hodně jezdit smykem," předpověděl v rozhovoru pro Crash.net. "Určitě uvidíte auta víc klouzat, protože máme menší přilnavost."

"S menší přilnavostí a větším točivým momentem občas jedete v zatáčce bokem. Protáčejí se vám kola a auto víc klouže. Ale jezdit bokem není nikdy dobré, abych byl upřímný, protože ztrácíte čas. Musíte se naučit jezdit co nejvíc hladce."

A jak vidí Brazilec letošní pneumatiky? "Není to s nimi tak těžké, protože se protáčejí kola, a to pneumatiky zahřívá."

Co je mu ale nepříjemné, je nový způsob ovládání zadních brzd. "Brzdy pracují jinak. Jde o to známé ovládání brzd elektronikou a já se potřebuji ještě hodně zlepšit při brzdění, protože je to jiné a občas trochu divné."

"Není snadné si při tom stoprocentně věřit, hlavně pro brzdění na poslední chvíli. Ale to se naučíme. Také se musíme naučit, jak využívat motor, protože se nám hodně protáčejí kola kvůli menšímu přítlaku než loni."

"Motor není tak silný, ale bez přítlaku je řízení těžší, takže je důležité vědět, jak řadit. Auto je mnohem pomalejší než loni. Když jezdíte na hraně, tak se samozřejmě snažíte dostat z auta všechno, ale když se auto řídí těžko, nemáte pocit, že jste pomalí, protože je to těžší."

"Když se auto řídí snadněji, když má přilnavost a vše, tak máte pocit malé rychlosti, i když jezdíte mnohem rychlejší časy, takže záleží, jak je vyvážené."

Doporučujeme

Články odjinud