Hamilton nechytil hozenou rukavici

Hamilton nechytil hozenou rukavici

Alonsa v boxech pozdržely problémy s maticí a na trať se vrátil až za Hamiltonem. Brit ovšem následně chyboval v první zatáčce. Měl pilot McLarenu vyyhrát Grand Prix Koreje?

Kdyby po posledním restartu závodu neprobrzdil a nebyl v zatáčce tak široký, měl šanci. Fernando Alonso se tak vrátil na druhé místo a byl to právě on, nikoliv Hamilton, kdo se po poruše motoru Renault v Red Bullu Sebastiana Vettela vyšvihl do vedení. Je pravdou, že ke konci závodu, kdy měl Hamiltonův vůz více opotřebované pneumatiky, Alonso ujížděl. Do té doby se ovšem Hamilton dokázal Vettelovi a Alonsovi po stránce rychlosti rovnat. McLaren navíc zvolil lepší strategii než soupeři, když Hamiltona povolal do boxů o kolo dříve.

Kdyby Hamilton vyhrál, mezi ním a Alonsem by byl nyní rozdíl o čtrnáct bodů menší, než v současnosti (21 bodů). I jinak velice solidní druhé místo tak McLaren příliš nenadchlo. Soudě dle přenosů rádiové komunikace, byl Hamilton ze všech jezdců nejnatěšenější na závodění. Je trochu ironií, že ho hned po restartu závodu předjel Nico Rosberg z Mercedesu. Jak už to tak ale bývá, bylo to pro něho spíše štěstí. Mohl to totiž klidně být on, koho o kolo později svým rozbitým monopostem zasáhl Mark Webber.

Australanova bouračka byla důsledkem jednoho z těch hrozných pomalých smyků, do kterých se dostávala většina jezdců. Webber byl široký v zatáčce číslo 12, kde je nakloněná vozovka. Dlouho to ale vypadalo, že se mu podařilo situaci ukočírovat. Záběry z Webberova vozu ovšem napovídají, že na kluzké umělé trávě lemující obrubník příliš šlápl na plyn, což ho nasměrovalo do protější zdi. Po odrazu od ní s sebou vzal i skvěle jedoucího Rosberga.

Webber, zdá se, preferuje být spíše lovcem, než štvanou zvěří. Obvykle se dokáže dostat zpět do hry, jak jsme už několikrát v průběhu sezony viděli. To samé bude potřebovat i nyní, vzhledem k tomu, že má Alonso jedenáctibodový náskok. Pokud Webber v šampionátu prohraje, bude ho ten smyk strašit ještě dlouho. Vettel udělal vše správně. Snad až na volbu tmavšího hledí pro závodění v šeru. Není divu, že si stěžoval na viditelnost, když byl ve vedení závodu deset kol před koncem. Proč hledí nevyměnili, když byly vyvěšeny červené vlajky?

Selhání Němcova motoru bylo krutou hrou osudu. Jeho šance na titul se teď rozpadly na tolik kousků, jako písty jeho agregátu na nejdelší rovince. Red Bull si již poosmé v této sezoně vybojoval kompletní první řadu na startu. Fáze za safety carem mu seděly. Vettelovi se podařilo poli poodjet pokaždé, když zpomalovací vůz zajel zpět do boxů. Bylo to letos poprvé, co nedojel ani jeden vůz Red Bullu. Pro Vettela to bylo posedmé, co neproměnil pole position ve vítězství.

Red Bull musí v posledních dvou závodech konečně využít svou neoddiskutovatelnou rychlost. Vettel byl úžasný, ale Alonso mu celou dobu kryl záda. A přestože Vettel vedl většinu doby, byl to právě Alonso, koho můžeme prohlásit mužem závodu. Vyhnul se potížím, udržel vůz na dráze a přechodné pneumatiky opečovával lépe než všichni ostatní. Byla to jízda hodná šampiona v podání muže, jenž v červenci, kdy ztrácel 47 bodů, stále měl tu odvahu tvrdit, že věří v zisk titulu. Alonso z posledních čtyř závodů vyhrál tři a v posledních sedmi závodech šestkrát stanul na stupních vítězů. Veze se teď na vítězné vlně a nebude snadné ho zastavit.

Pro posledního z pětice kandidátů na titul je ale už po všem. Jenson Button zkrátka neměl svůj den, přestože to měl být jeden ze závodů, které by mu měly sedět. Některé novinky na jeho voze mu vadily při brzdění. Jeho zastávka těsně před výjezdem safety caru ho katapultovala do hustého provozu. Jedním z vozů, se kterými se Button musel potýkat, byl ten Adriana Sutila. Pilot Force Indie si ovšem ten den Buttona a několik dalších vybral jako cvičný terč. Button dojel dvanáctý, za ním se už do cíle dostal už pouze jeden Lotus a vozy Hispanie. Po závodě byl zasmušilým mužem, jednalo se o jeho první nebodované umístění v letošní sezoně.

Mercedes se za vyvěšených červených vlajek ze všech nejvíce zaměřil na přenastavení vozů do většího mokra. Jelikož už byl závod oficiálně odstartovaný, pravidla parc fermé se již na monoposty nevztahovala, a tak bylo možné provést na nich úpravy. Michael Schumacher toho využil a díky svému působivému výkonu si letos potřetí dojel pro čtvrté místo.

Návrat na stupně vítězů oslavil Felipe Massa. Robert Kubica dojel pátý, Williams a Sauber dostal oba piloty do první desítky a Vitantonio Liuzzi se odměnil body za šesté místo. To znamenalo, že v černočerné tmě, která těsně po dojetí závodu zahalila okruh Jeongam, bylo vidět několik svítících úsměvů. Byl to nervy drásající závod. Z několika důvodů. Nový okruh se zajímavým profilem a průtrž mračen v závodní den tvoří výbušnou kombinaci.

Aby se pomohlo evropským televizním stanicím, asijské závody často začínají ve tři odpoledne místního času. To znamená, že nedlouho po konci velké ceny se začíná stmívat. Kombinace úbývajícího světla a deště zapříčinila, že Charlie Whiting měl plné ruce práce. Téměř všichni piloti ovšem ocenili rozhodnutí start odsunout a odjet několik kol za zpomalovacím vozem. Stejně jako Hamilton jsem měl ovšem silný pocit, že závod mohl být odstartován dříve.

Když je trať mokrá, vozy za sebou rozprašují vodu, tak je tomu vždy. Jde o to se svou jízdou přizbůsobit daným podmínkám. Závodil jsem a komentoval jsem závody v mnohem horším počasí, než bylo toto. Korea přesto přinesla několik zajímavých shod okolností. Pryskyřice na horní vrstvě nového asfaltu zabraňovala vodě v odtékání a vsáknutí se.

Button se nechal slyšet, že z tratě bylo jezero a zvedání vody za vozy bylo to nejhorší, jaké kdy viděl. Hamilton ovšem podotkl, že když se konečně jelo naplno, k žádnému aquaplaningu nedocházelo. Úžasnou shodou náhod došlo k tomu, že za dvě hodiny a 48 minut (včetně červené fáze) byl závod dojet v celé své délce 55 kol a přesně po jeho skončení se vypařilo i denní světlo.

Mnoho jezdců říkalo, že diody na jejich volantech, které musí svítit velmi jasně, aby je bylo vidět i za slunečného počasí, je oslňovaly. To byl závažný problém a závod mohl být klidně ukončen o tři kola dříve. Různých incidentů a jezdeckých chyb bylo habaděj, jelikož jezdci neviděli na referenční body pro brzdění. Sutil a Buemi budou v Brazílii na startu za způsobené nehody odsunuti o pět míst.

Suma sumárum se jednalo o vskutku bizarní závodní víkend. Premiérová Grand Prix Koreje byla považována za úspěch. Nicméně, existuje několik aspektů této horkou jehlou šité tratě, které je potřeba do příštího roku vylepšit.

 

Doporučujeme

Články odjinud