Hamilton: Nechápu, proč jsou monoposty stále těžší

Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton nerozumí tomu, proč vedení formule 1 nechává neustále navyšovat hmotnost monopostů, když se zároveň snaží o udržitelnost.
Foto: Getty Images / Lars Baron
Hamilton: Nechápu, proč jsou monoposty stále těžší | Foto: Getty Images / Lars Baron

Nová pravidla od roku 2022 přinesou nejtěžší monoposty v historii formule 1, jejichž minimální hmotnost bude 790 kilogramů.

K navýšení hmotnosti monopostů v posledních letech přispěly v roce 2014 hybridní pohonné jednotky s turbem, ale také zavedení ochranné konstrukce, tzv. svatozáře.

Na konci éry osmiválcových motorů byla hmotnost vozů kolem 640 kilogramů, v roce 2016 překročily hranici 700 kg a nyní je minimální hmotnost pravidly stanovena na 752 kilogramů.

Jedna revoluce ještě nezačala a F1 už chystá další

Jedna revoluce ještě nezačala a F1 už chystá další

Monoposty jsou celkově větší, což někteří kritizují zejména na městské trati v Monaku, kde je tak předjíždění ještě složitější.

Podle Hamiltona se neustálým navyšováním hmotnosti F1 nesnaží o to, aby vozy byly lehčí a spotřebovávaly méně energie.

„Nerozumím tomu, proč jsou vozy neustále těžší. Nerozumím hlavně tomu, proč přibíráme, když se hovoří o udržitelnosti, tímto směrem se ubírá také sport. Tím, že budete těžší, těžší a těžší, budete využívat více a více energie,“ řekl Hamilton.

Kromě vyšší hmotnosti jsou monoposty větší také svými rozměry. Podle Hamiltona se celkový obraz vozu výrazně změnil od chvíle, kdy v roce 2007 začal ve F1 závodit. 

„Lehčí vozy byly hbitější, nebyly ani zdaleka tak velké a závodění a manévrování s vozem bylo přirozeně lepší. Tratě, na kterých jezdíme, jsou širší. V Baku je to v některých místech docela široké, v jiných naopak úzké,“ říká Brit.

„V Monaku bylo vždy relativně nemožné předjíždět, teď jsou ale ty vozy na tu trať až příliš velké. A jak jsem řekl, když budeme neustále těžší a těžší, musíme využít více energie - větší brzdy, více brzdného prachu, více paliva, abyste se dostali na dané místo. Úplně tomu nerozumím.“

Räikkönen: V závodění se nic nezměnilo, jen jsme utratili spoustu peněz

Pro dalšího zkušeného pilota Kimiho Räikkönena, který ve F1 závodí s přestávkami od roku 2001, není navýšení hmotnosti takové překvapení, jelikož k němu docházelo postupně.

Rozdíl si podle svých slov uvědomí až v momentu, kdy vidí starší a současné monoposty vedle sebe.

„Je to hodně, když vidíte staré vozy vedle letošních nebo loňských. Myslím, že kdybychom stále závodili s monoposty kolem roku 2005 nebo jakýmikoliv jinými, v závodění by to nebyla žádná změna. Utratili jsme jen strašně moc peněz, abychom se sem dostali, a nic jiného se nezměnilo,“ řekl mistr světa z roku 2007 Räikkönen.

Další článek: Po hrozivé havárii krajana získal Ericsson první triumf v IndyCar!

18:00 | Podle Mercedesu bylo Hamiltonovo kontroverzní výjezdové kolo rychlejší než to předchozí.
17:56 | Velká nehoda ve čtyřiadvacetihodinovce ve Spa, která připomenula události ne až tak dávné. Dva jezdci jsou v nemocnici, ale mimo ohrožení života. odkaz
14:05 | Steiner byl příliš velký pesimista. Tým stále pracuje na tom, aby Schumacher mohl do kvalifikace nastoupit. Šasi je ok, mění se převodovka. Tak jako tak ale odstartuje poslední (penalizace za převodovku).
13:56 | Alfa Romeo dostala za nebezpečné vypuštění Giovinazziho do jízdy Strollovi pokutu 5000 euro.

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink Verstappen (1:17.555)
2. trénink Bottas (1:17.012)
Sobota 31. července 2021
3. trénink Hamilton (1:16.826)
Kvalifikace Hamilton (1:15.419)
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00