Hamilton může být rozbuškou pro Rosbergovu kariéru

Hamilton může být rozbuškou pro Rosbergovu kariéru

Příchod Hamiltona do Mercedesu bude pro Rosberga velkou výzvou. Buď se s ní vypořádá dobře a bude podávat podobné výkony, nebo nezvládne Hamiltonovi konkurovat a podtrhne si tak pod sebou větev.

Když jsem začínala psát tenhle článek, domnívala jsem se, že to pro mě nebude žádný problém. Určitou představu o pomalu se blížící sezoně mám, takže stačí dát jí jen nějakou písemnou formu, vybrat fotku a je to. Omyl. Zhodnotit sezonu tak, aby vznikl smysluplný souvislý text, a zároveň jsem jen nepapouškovala své kolegy, je pro mě téměř heroický úkol, neboť většinu mých myšlenek už ve svých článcích představili kolegové. Rozhodla jsem se proto pojmout své preview trošku jinak. V následujících odstavcích se budu snažit objasnit vám svůj názor na sedm konkrétních otázek týkajících se námi tolik očekávané sezony 2013.

Dokáže Hamilton získat své první vítězství pro Mercedes už v této sezoně?

Věřím, že ano. Hamilton je velmi talentovaný a extrémně motivovaný jezdec, který se nikdy nevzdává. I kdyby mu Mercedes neposkytl zrovna konkurenceschopné auto, což se asi očekává, nevzdá se. Jeho urputná vytrvalost a k tomu malinká kapka štěstíčka by mu mohly zařídit minimálně jedno vítězství už na začátku druhé poloviny této sezony. Nicméně v názoru na zisk titulu s Mercedesem jsem v této i v následujících sezonách dost skeptická. Věřím, že Hamiltonovi zkušenost s Mercedesem pomůže stát se kvalitnějším pilotem a naučí ho jisté trpělivosti a opatrnosti, avšak to je podle mě vše, co Lewis díky této stáji může získat.

Stane se Sabastian Vettel čtyřnásobným šampionem formule 1?

Ráda bych odpověděla, že ne. Neberte to prosím tak, že bych mu čtvrtý titul v řadě nepřála, to ne, jen by mi to přišlo už takové fádní. Sebastian je zajisté kvalitním jezdcem, jenom ho, i přes jeho tři tituly, osobně nepovažuji za nejlepšího pilota v poli, a tak se mi zdá při nejmenším nespravedlivé, že by měl mít už o dva tituly více než v pořadí druhý nejúspěšnější současný jezdec.  Nicméně abych se vrátila k otázce… Mám pocit, že konec letošní sezony bude hodně nápadně připomínat konec té loňské. Pak už bude záležet jen na tom, jak se s tím Fernando Alonso tentokrát vypořádá.

Vybojuje si Caterham své první body?

Mohl by. Už vloni byl několikrát jen pár krůčků od nich. Hodně bude ovšem záležet na souhře okolností v daném závodě a na konkurenceschopnosti týmů ze středu pole. Pokud ty sezonu vzdají relativně brzy, mohl by mít Caterham o to větší šanci na ukradení nějakého toho bodíku pro sebe.

Udrží se Lotus v boji o titul až do samotného konce?

Silně o tom pochybuji. S Lotusem se stejně jako vloni počítat prostě bude muset, nicméně hodně by mě překvapilo, kdyby se v Brazílii o titul mistra světa utkal některý z jezdců této stáje.  Lotus je pro mě totiž kandidátem číslo jedna na odpískání sezony dlouho před jejím koncem. Ne že bych nevěřila, že v Enstonu dokážou postavit dobré auto, to určitě ano, jenom si myslím, že právě pro tým, který se pohybuje blízko top trojky, je tak markantní změna pravidel, jaká přijde v roce 2014, obrovskou příležitostí k dotáhnutí se, či dokonce předstihnutí, lídrů. Pokud bych ale i tak měla vybrat jezdce, který bude bojovat letos o titul, byl by to určitě Kimi Räikkönen, který vloni jasně dokázal, že během své přestávky v rally jízdu ve formuli 1 rozhodně nezapomněl. Naproti tomu jeho týmový kolega Romain Grosjean po tom, co na trati vyváděl v loňské sezoně, mou důvěru úplně ztratil. Jako pilota ho nezatracuji, ale bude ještě potřebovat nějaký čas, aby dospěl.

 Obětují týmy letošní sezonu ve prospěch té následující?

Všichni určitě ne. Dá se očekávat, že slabší týmy, jakými jsou Marussia, Caterham, Toro Rosso, Williams nebo Force India, se na sezonu 2014 začnou soustředit velmi brzy. Postrádalo by smysl, aby se snažily lít haldy peněz do nekonkurenceschopného vozu, se kterým než se vůbec něco stačí udělat, bude kvůli novým pravidlům už nepoužitelný.  Situace u Sauberu, Mercedesu a Lotusu se bude hodně odvíjet od schopnosti udržet krok se špičkou pole, nicméně silně pochybuji, že by se některý z těchto týmů vzdal dříve než po polovině sezony. Většina jejich finančních prostředků asi bude putovat na vývoj nového monopostu, nicméně nevěřím, že by současný vůz zůstal úplně stranou. U trojice McLaren, Ferrari a Red Bull bude hodně záležet na tom, jak moc velkou ztrátu budou mít zbylí dva na lídra. Kdyby se opakovala podobná situace, jaké jsme byli svědky v roce 2009 se stájí Brawn GP, věřím, že i top týmy by sezonu odpískaly po polovině sezony. Pokud se ovšem o titul bude bojovat stejně napínavě jako vloni, jsem si jistá, že se všichni zainteresovaní budou snažit dávat do svých vozů maximum až do samotného konce.

Jak bude vypadat souboj týmových kolegů u Mercedesu?

Na týmový souboj Hamiltona s Rosbergem jsem hodně zvědavá. Navrch bude mít dle mého názoru rozhodně Hamilton, nicméně právě tahle zkušenost by mohla v Rosbergovi vyvolat o něco více bojovné nálady a jeho výsledky na trati by tak mohly být ještě o něco lepší než v minulosti. Rosberg se určitě bude chtít ukázat a to poslední, co by jeho kariéra potřebovala, by bylo, aby se ukázalo, že ho jeho týmový kolega tak říkajíc zajezdil do země. Osobně si ale myslím, že to německému pilotovi nehrozí. Zdolat Hamiltona však bude pro Rosberga velkou výzvou.

Dokáže Pérez držet krok s Buttonem?

Hodně bych se divila, kdyby tomu tak bylo dřív než po polovině sezony. Situace u McLarenu bude během prvních závodů celkově zajímavá. Sergio Pérez je bez pochyby jezdec talentovaný, nicméně asi jen málokdo by se odvážil nahlas tvrdit, že dokáže ihned plně zastat Hamiltona a být tak Buttonovi rovnocenným parťákem. Pomineme-li srovnávání talentů obou mladíků, Mexičan ve formuli 1 přeci jen působí třikrát kratší dobu, jeho zkušenosti s tímto sportem jsou tedy jak v oblasti závodnické, tak v oblasti spolupráce s týmem značně menší než Hamiltonovy. Přivyknout k novému prostředí, novým lidem i novému vozu mu určitě bude pár měsíců trvat a vyžádá si to jistě také několik „zpackaných“ závodů. Sergia bych však podle jeho začátků u McLarenu rozhodně nesoudila. Může se stát, že se bude prvních několik závodů držet zpátky, případně naopak udělá pár zbrklých chyb, nicméně jeho potenciál je tak velký, že do budoucna se s tímto mladíkem rozhodně musí počítat.

Doporučujeme

Články odjinud