Vybudoval si reputaci zlého hocha a drží si poněkud pohrdavý postoj. Přestože
vše později zahlazuje několika dobře volenými slovy, příliš mu to nepomáhá.
Je to jako v případě tvrdě hrajícího fotbalisty – ten pak také bývá
podezírán ještě předtím, než něco stihne provést.
Hamiltonův kontakt s Markem Webberem v prvním kole nebyl nutný.
Propadl se pak za Jensona Buttona, což později vedlo ke kontaktu týmových
kolegů z McLarenu.
Vždy se působivým způsobem snaží probojovat dopředu, ale přestože je
nejagresivnějším pilotem, v současnosti mu to nenese žádné ovoce.
V době, kdy potřebuje dojíždět závody, si poškozuje svůj vůz. Měl by ke
svému stylu přistoupit nějak jinak, takhle to totiž nefunguje.
K podobným incidentům dochází, když se snaží předjet soupeře, kteří
jsou v daném okamžiku o hodně pomalejší. Klíčová otázka ale je, jak se za
nimi vlastně ocitl?
To je možná věc, na které by měl zapracovat. Vypadá to, že nevyužívá plně
svůj potenciál a pak to musí kompenzovat zbytečně příliš agresivními manévry.
Nesouhlasím s tím, že by byl Hamilton na vině více než Button. Jenson o
Lewisovi po pomalém výjezdu ze šikany dobře věděl a bylo vidět, jak naklání
hlavu směrem ke zpětným zrcátkům. Vina je na obou stranách. Jenson po závodě prohlásil,
že se Lewisovi omluvil.
Srovnáte-li kolizi mezi Buttonem a Alonsem s kolizí Paula di Resty a
Nicka Heidfelda, nejsem si jistý, že by byl Button nevinnější než di Resta.
Skot přitom byl penalizován, přestože měl poškozené přední křídlo a tím pádem si
svůj trest za kontakt již odpykal.
Alonso byl vpředu, Button nesahal dále než do půlky vozu, a tak byl Španěl
oprávněn zavřít vrátka. Nechal mu prostor, ale Buttonův mclaren na kluzkém
obrubníku dostal nedotáčivý smyk a vrazil do ferrari.
Po závodě proběhlo mnoho vyšetřování, ale můžeme říci, že naštěstí nebylo
Jensonovi jeho spektakulární vítězství odebráno. To by bylo vůči fanouškům,
kteří trpělivě vydrželi sledovat nejdelší závod formule 1 v historii,
obzvlášť kruté, byť je pravda, že by komisaři ve svém rozhodování měli být
konzistentní.
I přes tyto dva incidenty není pochyb o kvalitě Buttonova nedělního výkonu.
Bylo to veskrze zasloužené vítězství, jeho zcela jistě nejlepší.
Button na tiskové konferenci prohlásil, že si myslel, že byl v boxech
snad osmkrát nebo devětkrát. Musel jsem se tomu pousmát, závod byl tak
bláznivý, že si vítěz myslel, že byl v boxech o polovinu vícekrát, než
tomu bylo ve skutečnosti.
Jedná se o poslední z Buttonových vítězství v proměnlivých
podmínkách. Podobné to bylo také u jeho prvního triumfu v Maďarsku 2006,
Malajsii 2009 v barvách Brawnu a loňských vítězství již v McLarenu. Ta získal v Austrálii a Číně.
Button se k vozu chová velmi jemně, precizně a vyrovnaně. Za těchto
podmínek pak jeho styl i díky vysokému sebevědomí o to více vynikne. Vypadá to,
že se v tomto počasí někdy odhodlává bojovat častěji než na suchu.
Jeho rychlost v konečných fázích závodu přinutila Sebastiana Vettela
v posledním kole k chybě. Předpokládám, že se Vettel bál DRS zóny na
konci kola a zkrátka to přehnal v šikaně sestávající ze zatáček šest a
sedm. Při krocení vozu si ale vedl dobře, nedostal se do úplných hodin a
neztratil druhé místo.
Je hezké vidět, že Vettel je také jen člověk a někdy může chybovat. Přesto
ale dojel druhý. Abychom byli féroví, musíme uznat, že se se čtyřmi restarty za
safety carem vypořádal bravurně a od startu až do posledního kola vedl
s přehledem.
Byl poražen, ale, stejně jako v Číně, jen o píď. Navíc, Hamilton
s Alonsem vůbec nebodovali, takže to nakonec byl pro Vettela vcelku
úspěšný den.
Je na sebe naštvaný a nepochybuji o tom, že o to odhodlanější bude
v příštím závodě ve Valencii.
Mokrosuché závody bývají vždy zajímavé, tento nebyl
výjimkou, přestože jsme museli přečkat bolestivé dvouhodinové přerušení.
Lituji pouze toho, že Alonso s Hamiltonem nezůstali ve hře. Už tak to
bylo velmi napínavé, ovšem kdyby se oni dva přidali vedle Buttona, Vettela,
Webbera a Michaela Schumachera, bylo by to vskutku epické.
Vím, že je asi mnoho fanoušků, obzvlášť těch z tábora Michaela Schumachera,
kteří to budou označovat jako falešné závodění. Jejich ikona přišla o stupně
vítězů kvůli tomu, že ho soupeři předjeli za pomoci DRS.
V Kanadě se vždy hodně předjíždělo a myslím si, že je to ta poslední
trať, která by potřebovala dvojitou zónu DRS.
Nic ale nemusí být takové, jak se zdá. Především, každý má DRS
k dispozici, ačkoliv vedoucí pilot vláčku několika vozů je v tomto
případě v nevýhodě. Ovšem, stejně jako v Turecku, nemusí být předjetí
nutně záležitostí zadního křídla.
V potaz se musí brát jiná nastavení křídel, rozdílná převodování, KERS,
rychlosti při výjezdu ze zatáček a také opotřebování pneumatik, které bývá
v případě Mercedesu vyšší než u jiných vozů. Mercedes také nedisponuje
nejrychlejším monopostem. Všechny tyto faktory mohly přispět k tomu, proč
byl Schumacher ze strany Buttona a Webbera předjet tak snadno.
Pokud bychom měli hledat nejpřesvědčivější ukázku toho, že na to Schumacher
po třech letech v důchodu stále má, jednoznačně bychom zvolili tento
závod.
Byl pohotový v provozu, prováděl dobré manévry, zatímco ostatní
chybovali a choval se velmi fér v okamžicích, kdy byl sám předjížděn. Pokud
bychom měli z hlavy vymazat poslední rok a půl, měli bychom před sebou
ukázkového Michaela Schumachera.
Výjezdy zpomalovacího vozu samozřejmě způsobily jistou kontroverzi. Vznikly
dvě hlavní otázky – měl být závod odstartován za safety carem? A nezůstal po
červených vlajkách na trati příliš dlouho?
Nejlépe na to odpoví dění po restartu. Fakt, že jezdci téměř okamžitě zajeli
pro přechodné pneumatiky, dokazuje, že byl safety car na trati příliš dlouho.
Co se startu týče, museli byste se na chvíli ocitnout v kůži Charlieho
Whitinga.
Piloti mu opakovali, že nevidí, kam jedou, že je to moc nebezpečné a že je
trať kompletně pod vodou. Pokud by nechal závod odstartovat klasickým způsobem
a někomu by se něco stalo, měl by problém.
V tomto případě ale podle mě hlavní roli hrálo to, že nikdo nevěděl,
jak si povedou pneumatiky Pirelli.
Na těchto směsích se téměř nejezdilo, v Kanadě až do neděle pak už
vůbec ne, přičemž se jedná o rychlou trať úzce lemovanou zdmi.
Myslím si, že formule 1 by měla trochu posunout své mantinely Safety car by
měl být k vidění méně, měl být poslední možností, nikoliv standardním
postupem. Piloti by se měli přizpůsobovat daným podmínkám.