Hamilton: Když jedu boxovou uličkou, koukám na semafor

Mistr světa vypráví, jak se učí ze svých chyb.

Lewis Hamilton bude chtít letos obhájit titul mistra světa. Vloni o něj muset zápasit do posledního kola. V sezoně 2008 zajel pár skvělých závodů, předvedl pár nezapomenutelných manévrů a taky napáchal pár kiksů. Ve Velké ceně Kanady třeba zezadu boural do Kimiho Räikkönena v boxové uličce, protože si nevšiml, že na výjezdu svítí červená…

Vytváří na vás titul mistra světa větší tlak?
Lewis Hamilton: „Nemyslím si. Cítím se uvolněnější, protože za sebou mám skvělou sezonu. Je to jako když jdete od závodu k závodu. Když vyhrajete závod, v tom dalším se cítíte ještě jistější. Smazal jsem své cíle a jsem zpátky tam, kde jsem byl, když jsem do formule 1 přišel. Nesedím tu a neříkám: Jsem mistr světa. Já chci být mistr světa.“

Je to jako by od Interlagosu uplynulo jen pět minut. Stihl jste si odpočinout během zimy?
LH: „Vlastně jsem o posledním závodu ani o sezoně moc nepřemýšlel. Udělali jsme přesně tolik analýz jako po prvním závodě, řekli jsme si, co by se dalo zlepšit, a pak jsem to nechal za sebou. Kolem Vánoc jsem měl naštěstí nějaké volno. Užil jsem si ho, odpočinul si a závodění úplně pustil z hlavy. Žil jsem normálně.“

Jak normálně může žít mistr světa?
LH: „Hlavně teď nemůžu jen tak chodit po venku bez toho, aby mě někdo poznal. Ale jsou tu způsoby, jak si to zařídit. Třeba chodit do kina je jednoduché. Vezmu si čepici a kapuci a většinou mě nikdo nepozná. Po městě v jakékoliv zemi se neprocházím, ale byl jsem chvíli ve Spojených státech a tam mě nepoznával nikdo. Takže žít normálně můžu.“

Letošní změny pravidel mají zjednodušit předjíždění. Na základě toho, co probíráte se svými inženýry, můžete potvrdit, že se bude víc předjíždět?
LH: „Nemůžu to potvrdit, protože jsem se neúčastnil testů na konci roku. Ještě jsem nejel s nižším přítlakem, na slickách ani s KERS. Mluvil jsem s testovacími jezdci a ti říkají, že je zajímavé s tím jezdit. Slyšel jsem, že pneumatiky poskytují malý ovládací prostor, takže bude mnohem těžší se o ně starat. Nemůžu k tomu moc říct, dokud se příští týden nedostanu na trať.“

Říkal jste, že v roce 2009 chcete dělat méně chyb. Můžete upřesnit, jak může jezdec něčeho takového dosáhnout?
LH: „Nemůžu. Vážně ne. Rozebral jsem si chyby, které jsem vloni udělal. Třeba ten Montreal a semafor v boxech. Od té doby pokaždé, když jedu uličkou, vždycky koukám na světla. Musíte se prostě poučit ze svých zkušeností. Jsem si jistý, že i letos se stane něco, co mě překvapí. Člověk se pořád učí. I ten nejstarší člověk na světě.“

Když se teď o tolik omezí testování, změní se váš přístup k němu?
LH: „Protože teď máme úplně nové auto, vrátil jsem se zase do továrny. Pozoroval jsem zblízka, jak vzniká, proseděl jsem více času s inženýry. Je to trochu, jako když jsem se připravoval na sezonu 2007. Chápu rozdíly v zavěšení, KERS a všechny bezpečnostní záležitosti. Budu v autě asi jen sedm dní, musíme z nich zvládnout vytěžit maximum. Snad nebudeme mít žádné problémy se spolehlivostí. V posledních dvou letech jsme měli veliké štěstí a žádné takové problémy jsme neměli.“

Kvůli změnám pravidel budete titul obhajovat v úplně jiných podmínkách. Myslíte, že to bude mít McLaren těžší, aby si udržel dominanci?
LH: „Jestliže změníte pravidla takhle drasticky, určitě bude těžší zůstat dominantní na tak dlouho. Pokud se ale dobře připravíme a budeme dělat svoji práci naplno, naše auto bude nejlepší. V aerodynamickém tunelu se o něm každý den dozvíme něco nového. Pracujeme na nových součástkách, letos ho budeme vyvíjet rychle. S tak krátkým testováním to bude zajímavé.“

Ovlivní slicky váš agresivní jezdecký styl?
LH: „Jezdil jsem na slickách v GP2. Ale teď si nejsem jistý, jestli mají stejné vlastnosti. Uvidím, až budu příští týden testovat. Vždycky jsem ale měl za to, že pneumatikám docela dobře rozumím, celkem snadno se na nich učím a vím, jak s nimi zacházet. Takže nemyslím, že by to byla nevýhoda.“

Bernie Ecclestone už několikrát řekl, že by chtěl, aby titul vyhrál jezdec, který má největší počet vítězství. Vloni byste s ním asi nesouhlasil, ale líbil by se vám takový systém?
LH: „Ani ne. Jako tým tvrdě pracujeme na tom, abychom vyhrávali a byli konsistentní. Ať skončíte první nebo třetí, musíte mít tým a jezdce, kteří odvádí tu nejlepší práci celý rok. Není to jen o tom, kdo vyhrál nejvíc závodů.“

Bernie Ecclestone se taky zmínil, že vzhledem k tomu, že vloni měl Felipe Massa smůlu, letos by pro něj bylo dobré, aby vyhrál šampionát. Je to pro vás motivace? Vidíte ho jako hlavního soupeře?
LH: „Vlastně ani ne. Nedělám si hlavu s tím, co lidé říkají. Felipe a já dobře vycházíme, vloni jsme spolu sváděli skvělou bitvu a já se těším, až s ním zase budu závodit. Jsem si jistý, že má větší motivaci než já a zase to bude těsné. Nevím, jestli to bude mezi mnou a ním, nebo mezi ním a Kimim [Räikkönenem]. Musíme si počkat a uvidíme. Doufám, že s nimi udržíme krok.“

Už jste asi viděl nová tlačítka na volantu…
LH: „Mám pár nových tlačítek, se kterými si můžu hrát. To bude zábava. Vždycky jsem měl rád podobné vychytávky, tak teď budu mít víc možností.“

Ron Dennis za pár měsíců opustí tým. Jaký z toho máte pocit?
LH: „Ron má závodění v krvi, takže tým nikdy úplně neopustí. Vždycky bude jeho součástí, i když kousek ustoupí a zůstane tiše v pozadí. My dva si vždycky zůstaneme blízcí. Znám ho z doby, kdy mi bylo deset. Velice ovlivnil můj život a dělá to dodnes. Jsme dobří přátelé. Skvělé je, že máme velký tým bezvadných lidí a společně jsme silní. Nebudeme se muset protloukat, když odejde. Máme velké štěstí, že zůstaneme silným týmem.“

Doporučujeme

Články odjinud