DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ - Velký úspěch pro Jensona Buttona, čirá katastrofa pro Lewise Hamiltona. Jeden ve Velké ceně Itálie inkasoval 18 bodů, druhý nedokončil ani první kolo. McLaren si z Monzy veze smíšené pocity.
Hamilton skončil už v druhé šikaně po
kolizi s Felipem Massou, který mu ulomil pravé přední kolo. „Byla to jasně
moje chyba. Jedna z těch, které uděláte, když se snažíte až moc,“ přiznal
Hamilton. „Chtěl jsem se tam dostat, byl jsem u Massy moc blízko a on mi to
kolo secvaknul,“ popsal.
Do té doby vedoucí jezdec průběžného bodování se po závodě
propadl pět bodů za Marka Webbera. Mladý Brit cítí, že to mohl být na Monze
rozhodující okamžik roku. „Ještě není konec, ale právě takové chyby, jako jsem
udělal dneska, člověka stojí šampionát. Můžu za to vinit jenom sebe,“ podotkl.
Šéf týmu Martin Whimarsh se tak po závodě ocitl v podobné
pozici, jako byl v Monze přesně před rokem. Tehdy Hamilton havaroval ze
třetího místa v posledním kole závodu, když zběsile naháněl jezdce před
sebou. „Závodil až do samého konce, takový už prostě je. Je to velký jezdec a
šampion a my to na něm nechceme měnit,“ říkal tehdy Whitmarsh.
Letošní verze: „Lewis je závodník a závodníci závodí,
dokud jim neupadnou kola, doslova. Nechtěli bychom, aby byl jiný. Často v prvním
kole vídáme, že začíná zprudka a bojovně, ale tentokrát se zapletl do něčeho,
co bych označil za závodní incident. Takové je závodění.“
Druhý Button: Zastávka rozhodla
To Jenson Button zažil v Monze úspěšné, i když značně
stresující odpoledne. Na startu se dostal do čela závodu, aby pak dalších 36
kol civěl do zrcátek a studoval, jak blízko či daleko je za ním Fernando
Alonso. Po zastávce se pak propadl za něj.
Přesto byl Brit s druhým místem spokojený. „Nemyslím
si, že jsme byli tak silní jako Ferrari. Ale šlo to dobře, byl jsem spokojený s autem
a prospělo to i mým nadějím v šampionátu, teď když míříme z Evropy,“
poznamenal Button, který je v bodování jezdců čtvrtý se ztrátou 22 bodů na
prvního.
Button se dnes s Alonsem postaral o nervy drásající
souboj. Na startu Španěla přetlačil v první zatáčce a dokonce si od něj
vysloužil šťouchanec zezadu na výjezdu z první šikany. Alonso se ho pak
držel na vzdálenost kolem jedné vteřiny. „Většinu času jsem strávil koukáním do
zrcátek a kontrolováním Fernanda, jestli není moc blízko. Dokonce jsem ho sledoval
i na televizních obrazovkách. Byl jsem hodně pod tlakem,“ popsal Button.
Na měkkých pneumatikách jim to vydrželo až do 36. kola, kdy
Button zamířil do boxů jako první. McLaren pravděpodobně věřil, že nová směs pak
bude rychlejší, ale nebyla. „Když jsem odjížděl z boxů, měl jsem mizernou
přilnavost na předních gumách. Hodně to se mnou třáslo, bylo vidět, že
pneumatiky prostě nedrží,“ popsal Button.
O kolo později už jen pozoroval, jak Alonsova červená formule
vyjíždí z boxů a řadí se v první zatáčce těsně před něj. „Mysleli
jsme, že je to správné rozhodnutí, jet do boxů o kolo před těmi dvěma (Alonsem
a Massou – pozn. red.), ale když se na to podívám teď, už nemám ten pocit, “
připustil Button.
„Plánování pit stopů je nespolehlivá věda. Viděli jsme, že
Robert Kubica po přezutí okamžitě zrychlil, a tak jsme se rozhodli přezout
Jensona hned. Bylo to logické a rozumné. Jenže Fernando se dokázal po zastávce
vmáčknout před něj, bylo to neuvěřitelně těsné,“ vysvětlil Martin Whitmarsh.