Sportovní komisaři rozhodli, že se Hamilton dopustil prohřešku proti pravidlům, když nedovezl svůj vůz po skončení kvalifikace zpět do boxů, a jeho první příčku mu odebrali. McLaren trest přijímá. AKTUALIZOVÁNO
Podle technických pravidel musí mít každý pilot natankováno
takové množství paliva, aby se mohl po zajetí svého posledního měřeného
kola bezpečně vrátit zpět do boxů. Zároveň musí v nádrži jeho monopostu zbýt
minimálně jeden litr paliva na technickou analýzu FIA.
Jedinou výjimkou, kdy smí pilot odstavit svůj vůz na trati,
je zásah 'vyšší moci'. Jelikož se ale v tomto případě nejednalo o technický
problém, nýbrž o pochybení samotného týmu, rozhodli se sportovní komisaři britského
jezdce potrestat a z výsledku sobotní kvalifikace jej vyškrtli.
Hamiltonovi byl nicméně start ve Velké ceně Španělska
umožněn. Do závodu vyjede z posledního místa na roštu.
"Komisaři obdrželi od vedení závodu zprávu, ve které se píše,
že byl po skončení kvalifikace z vozu číslo 4 vyžadován vzorek paliva, vůz
se však do boxů nevrátil poháněn vlastní silou, jak vyžaduje článek 6.6.2
Technických pravidel FIA formule 1."
"Komisaři byli vyrozuměni zástupcem týmu panem Samem
Michaelem, který konstatoval, že vůz zastavil na okruhu z důvodu vyšší
moci. Člen týmu nenatankoval do vozu dostatečné množství paliva, což vyústilo
ve vynucené zastavení vozu na trati, aby tak bylo možné poskytnout požadované
množství pro odebrání vzorku."
"Komisaři rozhodli, že toto je porušení článku 6.6.2
Technických pravidel FIA formule 1 a závodník je v souladu s tím vyloučen
z výsledků kvalifikace. Nicméně, závodníkovi je povoleno odstartovat do
závodu z konce startovního roštu," píše se v oficiálním vyjádření
komisařů.
Do Velké ceny Španělska tak z pole position odstartuje
v kvalifikaci druhý Pastor Maldonado, kterého v první řadě doplní
domácí Fernando Alonso.
McLaren ústy svého šéfa rozhodnutí sportovních komisařů
přijímá a nehodlá se proti němu odvolávat. Vzhledem k tomu musí stáj rovněž
přehodnotit své zítřejší cíle. Místo útoku na vítězství se bude snažit
minimalizovat ztráty. "Akceptujeme to, že komisaři nesouhlasí s naší interpretací
zásahu vyšší moci. Teď je naším cílem získat zítra tolik bodů, kolik jen budeme
moci," podotýká k celé věci Martin Whitmarsh.
Za zmínku rozhodně stojí, že to byl právě Hamilton, kvůli
kterému byla v roce 2010 upřesněna pravidla týkající se opětovného návratu
do boxů. Tehdy se stejná situace udála v kvalifikaci na Velkou cenu
Kanady, když pilotovi McLarenu došlo palivo na zadní rovince poté, co si
zajistil start z prvního místa. Před dvěma lety však byli komisaři
shovívavější a Hamiltonovi pole position zůstala.