Grosjean dostal zákaz startu v Monze, aby se naučil respektu

Steward Garry Connelly vysvětlil důvody, které vedly k udělení zákazu startu v Itálii Romainu Grosjeanovi. Nešlo jen o následky nehody.
Grosjean dostal zákaz startu v Monze, aby se naučil respektu

Grosjean vyřadil na startu ve Spa několik jezdců. Nebyla to jeho první letošní postartovní kolize a stewardům došla trpělivost, zakázali mu soutěžit v dalším závodě v Monze.

"Ten incident mohl zcela změnit výsledek hlavního šampionátu FIA," vysvětloval Connelly v rozhovoru pro magazín Auto. "Ale Romain ten mimořádný trest nedostal kvůli tomu, nebo alespoň ne pouze kvůli tomu."

"Když jste relativně nový jezdec ve formuli 1 a máte tu výsadu, že řídíte potenciálně vítězné auto, nebo takové, které má na stupně vítězů, mícháte se do skupiny jezdců, kteří mají na čele roštu mnohem více zkušeností než vy."

"A proto je podle našeho názoru vaší povinnosti být opatrnější a dávat si větší pozor, protože jste se vší úctou nováček a ve srovnání s jezdci kolem vás na této straně roštu jste i mimo svoji ligu."

"Bylo to vážné rozhodnutí a učiněno po dlouhém zvažování faktů, důkazů, historie, všeho. Nicméně každé rozhodnutí stewardi hodně promýšlejí. Žádný trest pro jezdce není brán na lehkou váhu."

Connelly potvrdil, že stewardi při zvažování trestů berou v potaz nejen předchozí delikty, ale také dopady konkrétní penalizace, jak žádá prezident FIA Jean Todt.

"Vezměte si třeba jezdce, který způsobil kolizi," vysvětloval na příkladu. "Typicky je tento prohřešek potrestaný průjezdem boxy, ale poslední dobou byl párkrát udělen trest stop-go. Typicky to bylo v případech, kdy se daný jezdec tímto způsobem provinil v sezóně podruhé nebo vícekrát. Takže se díváme na jezdcovy záznamy."

"Také bereme v úvahu dopady penalizace. Dřív se to nedělalo a lidé by si mohli myslet, že dochází k nekonzistencím, ale když někdo dojíždí závod na třetím místě s náskokem 50 sekund, tak průjezd boxy pro něj potenciálně není trestem. Takže na dopady hledíme."

Stewardi mají k dispozici při posuzování incidentů nejvíc informací ze všech účastníků, protože mají přístup ke všem záběrům všech kamer, GPS, rádiovým komunikacím týmů a od letošního roku i k živé telemetrii.

"Od letošního léta máme přístup do telemetrie vozů v reálném čase. To je opravdu užitečné, protože si můžeme překrýt telemetrická data z nehody s daty z předchozích kol, takže dokážeme říct, jestli třeba jezdec nezpomalil pod žlutými vlajkami."

"Když to všechno spojíte dohromady, můžete dostat kompletní obrázek toho, co se děje. Máte obrovské množství informací, které nejsou přístupné veřejnosti nebo týmům. Proto občas lidé mají potíže některá rozhodnutí pochopit, ale prostě nemají všechny informace jako stewardi."

Diskuze (27) Další článek: Prostor pro inovace v rámci pravidel je téměř vyčerpaný, říká Newey