Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

 Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

 Foto: Getty Images / Dan Mullan

Foto: Getty Images / Dan Mullan

 Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

 Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

 Foto: Getty Images / Jared C. Tilton
 Foto: Getty Images / Dan Mullan
 Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
7
Fotogalerie

Grande strategia i noha z plynu. Vítězové a poražení Grand Prix Kanady 2023

Sešli se takhle tři mistři světa. To není začátek vtipu, ale pódium v Kanadě. Hrdinou závodu byl ale Alex Albon a také stratégové Ferrari. Opravdu... stratégové Ferrari!

Vítězové

Nejrychlejší zastávku měl Red Bull, který přezul Verstappena za 2,30 sekundy. Na stupně vítězů se dostali tři mistři světa s celkem 11 tituly – Max Verstappen, Fernando Alonso a Lewis Hamilton.

Vítězové

  • Max Verstappen
  • Fernando Alonso
  • Lewis Hamilton
  • Ferrari
  • Alex Albon

Pokračování 2 / 11

Max Verstappen

Má Max Verstappen permanentku na první místo? Zatím to tak vypadá. Tak počítejme. V Kanadě vedl Verstappen všech 70 kol, ve Španělsku všech 66 kol, v Monaku všech 78 kol. V Miami se prostřídali ve vedení oba jezdci Red Bullu. Verstappen převzal vedení definitivně od 48. kola. Celkem je tak ve vedení 224 kol.

Verstappen v Kanadě i za obtížných podmínek získal pole position a závod kontroloval od začátku do konce – měl i trochu štěstí, když se mu nepřehřály brzdy poté, co trefil ptáka.

GettyImages-1499563070.jpg
Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

Pokračování 3 / 11

Fernando Alonso

Astonu Martin měla Kanada sedět a navíc tým nasadil balík vylepšení. Lawrence Stroll chtěl vidět na pódiu oba své jezdce. Misi nakonec splnil jen Alonso. 

Španěl na startu ztratil druhou pozici, ale v průběhu závodu se dokázal dostat zpět před Hamiltona a také se před ním udržet, ačkoliv musel na konci rovinek dříve sundávat nohu z plynu. Tým zatím uvedl jen to, že šlo o problém s palivovým systémem.

„Mysleli jsme si, že máme problém, který se nakonec neprojevil,“ řekl Krack, kterého cituje Motorsport.com. Podrobnosti ale říct nechtěl. 

„Kolik nás to stálo? To je těžké posoudit. Nejspíš pár desetin, možná jednu nebo dvě.“

Díky Alonsovi jsme si mohli vychutnat i přímý souboj o pódiové umístění, což není zase až tak časté...

Alonso získal letošní šesté pódium a snížil ztrátu na Péreze v souboji o druhé místo v šampionátu.

GettyImages-1499555963.jpg
Foto: Getty Images / Jared C. Tilton
 

Pokračování 4 / 11

Lewis Hamilton

Alonso překazil Hamiltonovi pěknou sérii. Předešlých sedm pódií byla druhá místa. Na druhé místo to vypadalo také po startu, kdy se Brit dostal na druhou pozici. Alonso si ale již zmíněným manévrem vzal druhé místo zpět. 

Hamilton mohl jen těžko dělat něco více. Aston Martin měl v Kanadě rychlejší vůz a rozdíl byl možná o něco větší, než ukazovaly páteční závodní simulace, kdy na tom oba týmy byly prakticky stejně.

Platí ale totéž, co platilo po Španělsku. Zatím nevíme, kdo má celkově lepší vůz. V konečném důsledku nemusí mít lepší vůz nikdo – každá trať sedne někomu jinému.

Mercedes má ale výhodu ve stabilnější jezdecké sestavě. Alonso získal 76 % bodů svého týmu, Hamilton 61 %.

GettyImages-1499552811.jpg
Foto: Getty Images / Dan Mullan

Pokračování 5 / 11

Ferrari

Konečně můžeme zařadit Ferrari mezi vítěze! Na stupně vítězů to sice ani jeden z jezdců italské stáje nedotáhl, ale s tím se asi po špatné sobotě moc nepočítalo. Ferrari v Kanadě otočilo trend. Místo dobré soboty a špatné neděle to měli rudí přesně opačně. Reálně to ale souviselo spíše se sobotními podmínami a penalizací pro Sainze.

V závodě nasadilo Ferrari agresivní strategii. Po vyjetí safety caru zůstali na trati. Leclerc se tím z osmého místa dostal na čtvrté, Sainz z desátého na páté. Oba pak stavěli okolo čtyřicátého kola a po návratu na trať si pozice udrželi.

Byly to nejdelší stinty na střední směsi. Je to světlo na konci tunelu? Uvidíme. Montreal je specifický okruh a bylo chladno. 

GettyImages-1499553285.jpg Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 6 / 11

Alex Albon

Alex Albon a Williams jsou v jistém ohledu vítězi kanadské grand prix. Sedmé místo je nejlepším výsledkem za poslední dva roky. Williams to dostalo v šampionátu před AlphaTauri a na osmý Haas nyní ztrácí jen jeden bod. 

Nešlo přitom o náhodný výsledek. Albonovi samozřejmě pomohla nehoda Rusella, ale k výsledku šel naproti už od soboty, kdy zajel skvělou kvalifikaci. Pak mu pomohla strategie. Zatímco jezdci Ferrari během safety caru nepřezouvali, Albon nasadil tvrdé pneumatiky, na kterých dojel do cíle. 

Williams v Montrealu nasadil vylepšení, které měl právě jen Albon. Jak moc hrálo roli, to uvidíme až v dalších závodech.

Fy-G5Z2WIAEPM3H.jpg
Foto: Williams

Pokračování 7 / 11

Poražení

Závod nedokončili dva jezdci. Logan Sargeant musel zastavit kvůli úniku oleje, Russell pak kvůli problémům s brzdami.

Poražení

  • Sergio Pérez
  • George Russell
  • Haas
  • McLaren

Pokračování 8 / 11

Sergio Pérez

Staré mexické přísloví říká, že „neporazíš Verstappena, pokud startuješ moc vzadu“. Ale teď vážně... Pérezovi nevyšla už třetí kvalifikace v řadě. Do závodů odstartoval z 20., 11. a 12. místa a bylo z toho 16., 4. a 6. místo. Během tří závodů ztratil na Verstappena 55 bodů. 

Kromě špatných startovních pozic to ale Pérezovi nejede ani v závodě. 

„Dnes jsme byli trochu překvapeni, prostě jsme neměli tempo,“ řekl Pérez po závodě. „Na tvrdé pneumatice to zpočátku vypadalo dobře, ale jakmile se objevil safety car, nedokázal jsem na ní obnovit přilnavost a na střední pneumatice jsme neměli tempo.“

„V tuto chvíli mě více trápí pokles výkonnosti než mé umístění v šampionátu, protože prostě nemám tempo.“

V řeči čísel. Pérez stavěl více méně podobně jako jezdci Ferrari, ale nazul střední směs, která měla být podle Pirelli o 3 až 4 desetiny rychlejší než tvrdá, na které jeli jezdci Ferrari. Po zastávkách byl asi pět sekund za Sainzem.

Pro jezdce Ferrari (oba) to vypadalo poměrně nebezpečně. Ale rudý býk nepřiběhl. Než Mexičan v závěru závodu stavěl, aby na čerstvých pneumatikách okradl Hamiltona o bod za nejrychlejší kolo, byla ztráta na Sainze dvojnásobná.

Pokračování 9 / 11

George Russell

Mercedes mohl navýšit náskok na Aston Martin, ale Russell boural. Přesto se dokázal dostat do boxů, kde ho dali dohromady a mohl pokračovat – a to celkem úspěšně, dostal se na body. Nakonec ale odstoupil kvůli problémům s brzdami.

GettyImages-1499537177.jpg
Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

Russell vloni bodově porazil Hamiltona, ale letos bodové ztrácí, i když za to mohou i dvě odstoupení (v Austrálii měl problémy s pohonnou jednotkou). Přesto se zdá, že se změnami na voze se Hamilton „našel“ a podává lepší výkony než jeho týmový kolega. Ten ho zatím porazil jen dvakrát.

Jezdec BHR SAU AUS AZE MIA MCO ESP CAN
Lewis Hamilton 5 5 2 6 6 4 2 3
George Russell 7 4 DNF 8 4 5 3 DNF

Pokračování 10 / 11

Haas

Nico Hülkenberg a Haas po kvalifikaci slavili zisk první řady. Němec ale později dostal penalizaci za příliš velkou rychlost pod červenou vlajkou. V cíli závodu mu patřilo až 15. místo se ztrátou jednoho kola. 

Magnussen dojel o dvě pozice níže. V závodě na sebe upozornil ostrým soubojem s De Vriesem.

Steiner označil výsledek týmu za „velké zklamání“. „Myslím, že víme, kde hledat, problém – je v tom, že jakmile se dostaneme do provozu a za auta, naše degradace je obrovská,“ uvedl Steiner.

GettyImages-1499550488.jpg
Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

Pokračování 11 / 11

McLaren

Jezdci McLarenu startovali ze sedmého a osmého místa. Nakonec ale dojeli mimo body. Norrise dostala z bodů penalizace za to, že byl za safety carem příliš pomalý.

Tým však nevnímá závod až tak negativně. Pochvaluje si dobrou konkurenceschopnost ve středu pole ke konci závodu. 

McLaren má v nejbližších závodech nasadit vylepšení MCL60, takže uvidíme, kam se dostane.

Doporučujeme

Články odjinud