Britská GP hodně slibovala. Nakonec se o její největší zápletky postaraly předstartovní interní manévry Red Bullu a postartovní strkanice, jež odnesl jak Vettel, tak po vzájemných šťouchanicích vozů Ferrari také Massa.
Přesto nebyl 830. závod mistrovství
světa, na nové a dosud nejdelší variantě známé britské tratě, vyloženě
nezajímavý. V každém případě dal ale najevo, že pokud by si u Red Bullu
nevytvářeli vlastní problémy, nejspíš by se konkurence na tým z Milton Keynes musela
dívat se slušným odstupem.
To ostatně prokázala už kvalifikace. V
té si totiž s dost výrazným náskokem letos už popáté - a celkově podesáté –
zajistil pole position Sebastien Vettel, před týmovým kolegou Markem Webberem.
Což pro tým Red Bull znamenalo už pátý kvalifikační double a pro německého
mladíka fakt, že se v tomto směru dostal týden po svých 23. narozeninách na úroveň rakouského mistra světa z roku 1970
Jochena Rindta. Přičemž ze současných pilotů jsou před ním v počtu pole
position jen Schumacher, Alonso, Hamilton, Massa a Barrichello. Vettel však
navíc zajistil svou kvalifikační výhrou i malé jubileum německých jezdců:
jejich 175. start z první řady.
Radost po kvalifikaci mohl mít i
Barrichello (byla jeho nejlepší od GP Malajsie) a především 39letý španělský
milovník dálkově ovládaných modelů Pedro de la Rosa. Ten si totiž za volantem
monopostu BMW Sauber (tenhle tým v neděli absolvoval ve světovém šampionátu
také svůj 80. závod) zajistil nejlepší startovní pozici od GP Číny 2006 (tu ovšem
tehdy absolvoval s vozem McLaren). Černou můru naopak naopak britská
kvalifikace představovala pro Buttona (nejhorší od Malajsie), Buemiho (nejhorší
od loňské italské GP) a především pro Trulliho. Itala žijícího ve Švýcarsku a
jezdícího v malajsijských službách kdysi britského Lotusu. Ten v Silverstone
absolvoval svůj 225. závod F1, ale jeho 21. startovní pozice byla tou nejhorší
po 69 závodech: od GP USA 2006, v níž tehdy startoval s Toyotou...
Jestliže silverstonské kvalifikaci
bezpečně kraloval Vettel, pak závod samotný se odehrával pod taktovkou jeho
kolegy Marka Webbera. Australana, jehož dost často lze načapat na tenisových
kurtech, ale který ve svých prvních sedmi britských GP získal pouze jediný bod.
Třiatřicetiletý Webber totiž už potřetí vyhrál v mistrovství světa závod stylem
start-cíl, počet svých GP výher zarovnal na pět (stejný počet vítězství mají v
F1 třeba Clay Regazzoni, John Watson, Keke Rosberg, Michele Alboreto či první
mistr světa Giuseppe Farina) a popatnácté v kariéře se tak objevil na pódiu
(pětkrát druhý a pětkrát třetí).
Britská GP, která znamenala desátý
start F1 pro čtyři z letošních nováčků (Chandhok, de Grassi, Hülkenberg,
Petrov), 180. start pro Buttona a 80. pro Rosberga, se stal i prvním letošním
závodem, v němž jsme na startu viděli dva Japonce: poprvé od GP Brazílie se
totiž představil i 28letý Sakon Yamamoto, jenž tak v Silverstone zarovnal počet
svých závodů v šampionátu na číslo 15.
Výsledková pohroma pro rudé
Jako sedláci u Chlumce tentokrát na
britských ostrovech dopadl tým Ferrari, který paradoxně měl před závodem
zdaleka nejlepší „britskou“ bilanci. Fernando Alonso sice hned v prvním kole
absolvoval svůj 40tisící kilometr v závodech F1 a později si připsal i
nejrychlejší kolo závodu (bylo to jeho jubilejní patnácté a lepší jsou ze
současných pilotů v tomto směru jen Schumacher se 76 a Barrichello se 17), ale
to bylo všechno, z čeho mohli mít v Maranellu radost. Poté, co byl Španěl
penalizován, totiž nejenže Ferrari letos poprvé nedosáhlo na body, ale na
Maranello se snesla doslova výsledková katastrofa. V historii mistrovství světa
a 803 odjetých závodech, totiž Ferrari zatím ještě nikdy – tedy při nasazení
dvou vozů a po jejich projetí pod šachovnicovou vlajkou - nezaznamenalo tak špatný výsledek (součet
umístění 29!) jako o tomto víkendu. A zrovna v Silverstone, kde si v roce 1951
severoitalské monoposty dojely pro své první vítězství. To se snad starý pán
musel obracet v hrobě...
Na britských ostrovech, kde stáj Toro
Rosso absolvovala v mistrovství světa svůj 80. závod (týmy HRT a Virgin desátý
a nedaleko hlavní brány Silverstone sídlící stáj Force India 45.), si naopak do
svého koše nejvíc letošních bodů nasypal hinwilský tým Petera Saubera. Spokojen
mohl být i Nico Hülkenberg, protože poprvé od GP Malajsie konečně bodoval. To
Robert Kubica si musel na druhé straně nechat poprvé od úvodního závodu v
Bahrajnu o nějakých bodech jenom zdát. Jenson Button se sice snažil před koncem
závodu zoufale dojet Rosberga, ale protože neuspěl, mistr světa svým čtvrtým
místem jen stačil prodloužit sérii svých smolných výsledků před domácím
publikem: dosud ještě nikdy se mu totiž nepodařilo v britské GP vést alespoň
jediné kolo, nebo skončit na bedně. A v „britských“ neúspěších pokračoval také
tým Toro Rosso: tomu se ani tentokrát nepodařilo propracovat se v této Velké
ceně mezi deset nejúspěšnějších. To jeho starší bratříček Red Bull je na tom
daleko lépe. Ten naopak stále pokračuje ve své bodové sérii, kterou od loňské
GP Belgie ještě ani jednou nepřerušil. Už 16 závodů...