GP Velké Británie: Co ve výsledcích nebylo

Britská GP hodně slibovala. Nakonec se o její největší zápletky postaraly předstartovní interní manévry Red Bullu a postartovní strkanice, jež odnesl jak Vettel, tak po vzájemných šťouchanicích vozů Ferrari také Massa.

Přesto nebyl 830. závod mistrovství světa, na nové a dosud nejdelší variantě známé britské tratě, vyloženě nezajímavý. V každém případě dal ale najevo, že pokud by si u Red Bullu nevytvářeli vlastní problémy, nejspíš by se konkurence na tým z Milton Keynes musela dívat se slušným odstupem.

To ostatně prokázala už kvalifikace. V té si totiž s dost výrazným náskokem letos už popáté - a celkově podesáté – zajistil pole position Sebastien Vettel, před týmovým kolegou Markem Webberem. Což pro tým Red Bull znamenalo už pátý kvalifikační double a pro německého mladíka fakt, že se v tomto směru dostal týden po svých 23. narozeninách  na úroveň rakouského mistra světa z roku 1970 Jochena Rindta. Přičemž ze současných pilotů jsou před ním v počtu pole position jen Schumacher, Alonso, Hamilton, Massa a Barrichello. Vettel však navíc zajistil svou kvalifikační výhrou i malé jubileum německých jezdců: jejich 175. start z první řady.

Radost po kvalifikaci mohl mít i Barrichello (byla jeho nejlepší od GP Malajsie) a především 39letý španělský milovník dálkově ovládaných modelů Pedro de la Rosa. Ten si totiž za volantem monopostu BMW Sauber (tenhle tým v neděli absolvoval ve světovém šampionátu také svůj 80. závod) zajistil nejlepší startovní pozici od GP Číny 2006 (tu ovšem tehdy absolvoval s vozem McLaren). Černou můru naopak naopak britská kvalifikace představovala pro Buttona (nejhorší od Malajsie), Buemiho (nejhorší od loňské italské GP) a především pro Trulliho. Itala žijícího ve Švýcarsku a jezdícího v malajsijských službách kdysi britského Lotusu. Ten v Silverstone absolvoval svůj 225. závod F1, ale jeho 21. startovní pozice byla tou nejhorší po 69 závodech: od GP USA 2006, v níž tehdy startoval s Toyotou...

Jestliže silverstonské kvalifikaci bezpečně kraloval Vettel, pak závod samotný se odehrával pod taktovkou jeho kolegy Marka Webbera. Australana, jehož dost často lze načapat na tenisových kurtech, ale který ve svých prvních sedmi britských GP získal pouze jediný bod. Třiatřicetiletý Webber totiž už potřetí vyhrál v mistrovství světa závod stylem start-cíl, počet svých GP výher zarovnal na pět (stejný počet vítězství mají v F1 třeba Clay Regazzoni, John Watson, Keke Rosberg, Michele Alboreto či první mistr světa Giuseppe Farina) a popatnácté v kariéře se tak objevil na pódiu (pětkrát druhý a pětkrát třetí).

Britská GP, která znamenala desátý start F1 pro čtyři z letošních nováčků (Chandhok, de Grassi, Hülkenberg, Petrov), 180. start pro Buttona a 80. pro Rosberga, se stal i prvním letošním závodem, v němž jsme na startu viděli dva Japonce: poprvé od GP Brazílie se totiž představil i 28letý Sakon Yamamoto, jenž tak v Silverstone zarovnal počet svých závodů v šampionátu na číslo 15.

Výsledková pohroma pro rudé
Jako sedláci u Chlumce tentokrát na britských ostrovech dopadl tým Ferrari, který paradoxně měl před závodem zdaleka nejlepší „britskou“ bilanci. Fernando Alonso sice hned v prvním kole absolvoval svůj 40tisící kilometr v závodech F1 a později si připsal i nejrychlejší kolo závodu (bylo to jeho jubilejní patnácté a lepší jsou ze současných pilotů v tomto směru jen Schumacher se 76 a Barrichello se 17), ale to bylo všechno, z čeho mohli mít v Maranellu radost. Poté, co byl Španěl penalizován, totiž nejenže Ferrari letos poprvé nedosáhlo na body, ale na Maranello se snesla doslova výsledková katastrofa. V historii mistrovství světa a 803 odjetých závodech, totiž Ferrari zatím ještě nikdy – tedy při nasazení dvou vozů a po jejich projetí pod šachovnicovou vlajkou -  nezaznamenalo tak špatný výsledek (součet umístění 29!) jako o tomto víkendu. A zrovna v Silverstone, kde si v roce 1951 severoitalské monoposty dojely pro své první vítězství. To se snad starý pán musel obracet v hrobě...

Na britských ostrovech, kde stáj Toro Rosso absolvovala v mistrovství světa svůj 80. závod (týmy HRT a Virgin desátý a nedaleko hlavní brány Silverstone sídlící stáj Force India 45.), si naopak do svého koše nejvíc letošních bodů nasypal hinwilský tým Petera Saubera. Spokojen mohl být i Nico Hülkenberg, protože poprvé od GP Malajsie konečně bodoval. To Robert Kubica si musel na druhé straně nechat poprvé od úvodního závodu v Bahrajnu o nějakých bodech jenom zdát. Jenson Button se sice snažil před koncem závodu zoufale dojet Rosberga, ale protože neuspěl, mistr světa svým čtvrtým místem jen stačil prodloužit sérii svých smolných výsledků před domácím publikem: dosud ještě nikdy se mu totiž nepodařilo v britské GP vést alespoň jediné kolo, nebo skončit na bedně. A v „britských“ neúspěších pokračoval také tým Toro Rosso: tomu se ani tentokrát nepodařilo propracovat se v této Velké ceně mezi deset nejúspěšnějších. To jeho starší bratříček Red Bull je na tom daleko lépe. Ten naopak stále pokračuje ve své bodové sérii, kterou od loňské GP Belgie ještě ani jednou nepřerušil. Už 16 závodů...

Doporučujeme

Články odjinud