GP Španělska: Další porce videí, čísel a událostí

Přehledný servis před velkou cenou.

Velká cena Španělska se letos pojede po devětatřicáté. Okruh Catalunya kousek od Barcelony ji hostí od roku 1991. Poprvé se ve Španělsku jelo v roce 1951. Podnik od té doby vystřídal pět závodišť.

V padesátých letech se velká cena konala jen dvakrát na okruhu Pedralbes přímo v Barceloně. Mezi lety 1968 a 1975 se o závod dělily barcelonský Montjuich Park a madridská Jarama. Montjuich nakonec vypadl z kalendáře kvůli bezpečnosti. Při posledním závodě tu při nehodě zemřeli čtyři fanoušci. V Jaramě formule 1 závodily až do roku 1981.

• Madridská Jarama je mezi pamětníky známá tím, že se na ní nedalo moc předjíždět. V roce 1981 projížděl Gilles Villeneuve cílem v čele vlastního vláčku. Ač pomalejší, udržel za sebou čtyři další vozy a vyhrál závod. K vidění TADY.

• V roce 1986 se závodilo poprvé v Jerezu. Ayrton Senna a Nigel Mansell tam předvedli třetí nejtěsnější finiš v historii formule 1. Popisovat to, je zbytečné. Podívejte se ZDE. 

• Velká cena Španělska 1996 se zapsala do osobních dějin Michaela Schumachera. Získal tu první vítězství pro Ferrari. Jedno ze svých nejhezčích. Jak jinak taky, když celý závod propršelo. Do cíle tehdy dojelo jen šest jezdců. Pět jich skončilo kvůli hromadné kolizi hned po startu. Na té bylo nejlegračnější, že nikdo dodnes neví, co se vlastně stalo. Televizní kamery přes oblaka vody nedohlédly dál jak do první řady a samotní jezdci byli rádi, když rozeznali, kde mají čumák auta. Kdo narazil do koho, nikdo nevěděl. Na konci zůstal nepojízdný David Coulthard a Pedro Lamy. Giancarlo Fisichella a další se jen dobelhali do boxů. Michael Schumacher se po mizerném startu propadl až na sedmé místo. Rychle se ale prokousával zpět. Když projížděl cílem, měl na druhého Jeana Alesiho náskok 45 vteřin. „Ten kluk je třída,“ psaly o Schumacherovi noviny. Krátká ukázka je k zhlédnutí ZDE. Delší kusy TADY.

• Jak je vidět v tabulce dole, mezi lety 1998 a 2000 si Mika Häkkinen připsal na trati Catalunya vítězný hattrick. V roce 2001 k němu mohl přidat ještě jedno vítězství. To by mu ovšem v posledním kole závodu nesměl bouchnout motor. Nešťastný Fin jen rozhazoval rukama, zatímco první místo spadlo do klína Michaela Schumachera. Tak začala Němcova vítězná španělská šňůra trvající do roku 2004. Häkkinenovo zoufalství k vidění ZDE.

Vloni poznamenala závod ošklivá nehoda Heikkiho Kovalainena. V 22. kole mu v deváté zatáčce praskla levá přední pneumatika a on se ve dvousetkilometrové rychlosti doslova zavrtal do bariéry. Ze zdemolovaného mclarenu ho ale pořadatelé vytáhli kupodivu v pořádku. Kovalainenův týmový kolega Lewis Hamilton dojel třetí, double získalo Ferrari. Kimi Räikkönen byl první, Felipe Massa druhý. Malou domácí tragédii si odbyl Fernando Alonso. V kvalifikaci sice nadchl Španěly až nereálně dobrým druhým místem, v závodě mu pak ale vyhořel motor. Kovalainenovu nehodu najdete ZDE.

Základní čísla (poskytl Renault, Williams a FIA)

Počet kol 66
Počet zatáček 15
Délka okruhu 4 655 m
Délka závodu 307,104 km
Jízda na plný plyn 62%
Zpomalení kvůli palivu 10kg=0,39s
Spotřeba 1 kolo=2,44kg
Strategie zastávek:  
Na jednu 28. – 32. kolo
Na dvě 19. – 26. a 39. – 47. kolo
Na tři 16. – 19. a 30. – 36. a 44. – 50. kolo

Ti nejúspěšnější

Jezdec Vítězství Léta
Jackie Stewart 3 1969, 1970, 1971
Nigel Mansell 3 1987, 1991, 1992
Alain Prost 3 1988, 1990, 1993
Mika Häkkinen 3 1998, 1999, 2000
Michael Schumacher 6 1995, 1996, 2001 – 2004

VELKÁ CENA ŠPANĚLSKA (v posledních deseti letech)

Vítězové

Rok   Jezdec Auto Motor Čas
1999 Mika Häkkinen McLaren MP4-14 Mercedes 3.0 V10 1:34'13.665
2000 Mika Häkkinen McLaren MP4-15 Mercedes 3.0 V10 1:33'55.390
2001 Michael Schumacher Ferrari F2001 Ferrari 3.0 V10 1:31'03.305
2002 Michael Schumacher Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1:30'29.981
2003 Michael Schumacher Ferrari F2003-GA Ferrari 3.0 V10 1:33'46.933
2004 Michael Schumacher Ferrari F2004 Ferrari 3.0 V10 1:27'32.841
2005 Kimi Räikkönen McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 1:27'16.830
2006 Fernando Alonso Renault R26 Renault 2.4 V8 1:26'21.759
2007 Felipe Massa Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1:31'36.230
2008 Kimi Räikkönen Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8 1:38'19.051

Vítězové v kvalifikacích

Rok   Jezdec Auto Motor Čas
1999 Mika Häkkinen McLaren MP4-14 Mercedes 3.0 V10 1'22.088
2000 Michael Schumacher Ferrari F1-2000 Ferrari 3.0 V10 1'20.974
2001 Michael Schumacher Ferrari F2001 Ferrari 3.0 V10 1'18.201
2002 Michael Schumacher Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1'16.364
2003 Michael Schumacher Ferrari F2003-GA Ferrari 3.0 V10 1'17.762
2004 Michael Schumacher Ferrari F2004 Ferrari 3.0 V10 1'15.022
2005 Kimi Räikkönen McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 2'31.421
2006 Fernando Alonso Renault R26 Renault 2.4 V8 1'14.648
2007 Felipe Massa Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1'21.421
2008 Kimi Räikkönen Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8 1'21.813

Nejrychlejší kola

Rok   Jezdec Auto Motor Čas km/h
1999 Michael Schumacher Ferrari F399 Ferrari 3.0 V10 1'24.982 200.287
2000 Mika Häkkinen McLaren MP4-15 Mercedes 3.0 V10 1'24.470 201.586
2001 Michael Schumacher Ferrari F2001 Ferrari 3.0 V10 1'21.151 209.831
2002 Michael Schumacher Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1'20.355 211.909
2003 Rubens Barrichello Ferrari F2003-GA Ferrari 3.0 V10 1'20.143 212.470
2004 Michael Schumacher Ferrari F2004 Ferrari 3.0 V10 1'17.450 215.070
2005 Giancarlo Fisichella Renault R25 Renault 3.0 V10 1'15.641 220.213
2006 Felipe Massa Ferrari 248 F1 Ferrari 2.4 V8 1'16.648 217.320
2007 Felipe Massa Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1'22.680 202.685
2008 Kimi Räikkönen Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8 1'21.670 205.191

 

Doporučujeme

Články odjinud