Přehledný servis před velkou cenou.
Velká cena Španělska se letos pojede po devětatřicáté. Okruh Catalunya kousek od Barcelony ji hostí od roku 1991. Poprvé se ve Španělsku jelo v roce 1951. Podnik od té doby vystřídal pět závodišť.
V padesátých letech se velká cena konala jen dvakrát na okruhu Pedralbes přímo v Barceloně. Mezi lety 1968 a 1975 se o závod dělily barcelonský Montjuich Park a madridská Jarama. Montjuich nakonec vypadl z kalendáře kvůli bezpečnosti. Při posledním závodě tu při nehodě zemřeli čtyři fanoušci. V Jaramě formule 1 závodily až do roku 1981.
• Madridská Jarama je mezi pamětníky známá tím, že se na ní nedalo moc předjíždět. V roce 1981 projížděl Gilles Villeneuve cílem v čele vlastního vláčku. Ač pomalejší, udržel za sebou čtyři další vozy a vyhrál závod. K vidění TADY.
• V roce 1986 se závodilo poprvé v Jerezu. Ayrton Senna a Nigel Mansell tam předvedli třetí nejtěsnější finiš v historii formule 1. Popisovat to, je zbytečné. Podívejte se ZDE.
• Velká cena Španělska 1996 se zapsala do osobních dějin Michaela Schumachera. Získal tu první vítězství pro Ferrari. Jedno ze svých nejhezčích. Jak jinak taky, když celý závod propršelo. Do cíle tehdy dojelo jen šest jezdců. Pět jich skončilo kvůli hromadné kolizi hned po startu. Na té bylo nejlegračnější, že nikdo dodnes neví, co se vlastně stalo. Televizní kamery přes oblaka vody nedohlédly dál jak do první řady a samotní jezdci byli rádi, když rozeznali, kde mají čumák auta. Kdo narazil do koho, nikdo nevěděl. Na konci zůstal nepojízdný David Coulthard a Pedro Lamy. Giancarlo Fisichella a další se jen dobelhali do boxů. Michael Schumacher se po mizerném startu propadl až na sedmé místo. Rychle se ale prokousával zpět. Když projížděl cílem, měl na druhého Jeana Alesiho náskok 45 vteřin. „Ten kluk je třída,“ psaly o Schumacherovi noviny. Krátká ukázka je k zhlédnutí ZDE. Delší kusy TADY.
• Jak je vidět v tabulce dole, mezi lety 1998 a 2000 si Mika Häkkinen připsal na trati Catalunya vítězný hattrick. V roce 2001 k němu mohl přidat ještě jedno vítězství. To by mu ovšem v posledním kole závodu nesměl bouchnout motor. Nešťastný Fin jen rozhazoval rukama, zatímco první místo spadlo do klína Michaela Schumachera. Tak začala Němcova vítězná španělská šňůra trvající do roku 2004. Häkkinenovo zoufalství k vidění ZDE.
• Vloni poznamenala závod ošklivá nehoda Heikkiho Kovalainena. V 22. kole mu v deváté zatáčce praskla levá přední pneumatika a on se ve dvousetkilometrové rychlosti doslova zavrtal do bariéry. Ze zdemolovaného mclarenu ho ale pořadatelé vytáhli kupodivu v pořádku. Kovalainenův týmový kolega Lewis Hamilton dojel třetí, double získalo Ferrari. Kimi Räikkönen byl první, Felipe Massa druhý. Malou domácí tragédii si odbyl Fernando Alonso. V kvalifikaci sice nadchl Španěly až nereálně dobrým druhým místem, v závodě mu pak ale vyhořel motor. Kovalainenovu nehodu najdete ZDE.
Základní čísla (poskytl Renault, Williams a FIA)
Počet kol |
66 |
Počet zatáček |
15 |
Délka okruhu |
4 655 m |
Délka závodu |
307,104 km |
Jízda na plný plyn |
62% |
Zpomalení kvůli palivu |
10kg=0,39s |
Spotřeba |
1 kolo=2,44kg |
Strategie zastávek: |
|
Na jednu |
28. – 32. kolo |
Na dvě |
19. – 26. a 39. – 47. kolo |
Na tři |
16. – 19. a 30. – 36. a 44. – 50. kolo |
Ti nejúspěšnější
Jezdec |
Vítězství |
Léta |
Jackie Stewart |
3 |
1969, 1970, 1971 |
Nigel Mansell |
3 |
1987, 1991, 1992 |
Alain Prost |
3 |
1988, 1990, 1993 |
Mika Häkkinen |
3 |
1998, 1999, 2000 |
Michael Schumacher |
6 |
1995, 1996, 2001 – 2004 |
VELKÁ CENA ŠPANĚLSKA (v posledních deseti letech)
Vítězové
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
1999 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:34'13.665 |
2000 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-15 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:33'55.390 |
2001 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2001 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:31'03.305 |
2002 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:30'29.981 |
2003 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2003-GA |
Ferrari 3.0 V10 |
1:33'46.933 |
2004 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:27'32.841 |
2005 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:27'16.830 |
2006 |
|
Fernando Alonso |
Renault R26 |
Renault 2.4 V8 |
1:26'21.759 |
2007 |
|
Felipe Massa |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:31'36.230 |
2008 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:38'19.051 |
Vítězové v kvalifikacích
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
1999 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'22.088 |
2000 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F1-2000 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'20.974 |
2001 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2001 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'18.201 |
2002 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'16.364 |
2003 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2003-GA |
Ferrari 3.0 V10 |
1'17.762 |
2004 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'15.022 |
2005 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
2'31.421 |
2006 |
|
Fernando Alonso |
Renault R26 |
Renault 2.4 V8 |
1'14.648 |
2007 |
|
Felipe Massa |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'21.421 |
2008 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'21.813 |
Nejrychlejší kola
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
km/h |
1999 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F399 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'24.982 |
200.287 |
2000 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-15 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'24.470 |
201.586 |
2001 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2001 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'21.151 |
209.831 |
2002 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'20.355 |
211.909 |
2003 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2003-GA |
Ferrari 3.0 V10 |
1'20.143 |
212.470 |
2004 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'17.450 |
215.070 |
2005 |
|
Giancarlo Fisichella |
Renault R25 |
Renault 3.0 V10 |
1'15.641 |
220.213 |
2006 |
|
Felipe Massa |
Ferrari 248 F1 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'16.648 |
217.320 |
2007 |
|
Felipe Massa |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'22.680 |
202.685 |
2008 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'21.670 |
205.191 |