První letošní evropský závod korespondoval s tím, co se od něho čekalo. Podle očekávání byl chvílemi nudný, příliš se v něm nepředjíždělo a scvrkl se prakticky do čtyřech důležitých momentů.
Jeho scénář se rozjel na startu, kde
Webber kupodivu dokázal na uzdě udržet jak soupeře, tak svého týmového kolegu.
Pokračování přinesl Vettel svými potížemi na pit lane a později i s brzdami,
stejně jako marná snaha Buttona dostat se v souboji o pátou příčku na kobylku
Schumacherovi. Dvě kola před koncem pak příběh vyvrcholil technickým problémem
Hamiltona, po němž Brit vyletěl z tratě. I tak se ale nedá tvrdit, že by
španělská GP, která byla 825. podnikem světového šampionátu, nepřinesla řadu
zajímavých momentů. Z nejrůznějších hledisek, včetně statistiky, která své
stránky začala psát už v kvalifikaci.
Právě v ní totiž své třetí pole
position získal Mark Webber, což znamenalo mnohé. Například pátou vyhranou
kvalifikaci vozů Red Bull v řadě a zároveň i jejich 10. pole position vůbec (v
dlouhodobých tabulkách se tak dostaly na 13. místo a dohnaly Maserati). Byla to
zároveň 165. kvalifikační výhra pro motory Renault, šedesátá pro startovní
číslo 6 a znamenala i desátý start Webbera z první řady. Španělská kvalifikace
však přinesla i letos nejhorší startovní pozice pro dva z Brazilců (Sennu a
Barrichella) a naopak nejlepší pro Hamiltona a Schumachera. A jak po ní
vypadají týmové kvalifikační duely?
Ferrari: Massa-Alonso 1 : 4, McLaren:
Button–Hamilton 3 : 2, Mercedes: Schumacher-Rosberg 1 : 4, Red Bull:
Vettel-Webber 3 : 2, Williams: Barrichello-Hülkenberg 3 : 2, Renault:
Kubica-Petrov 5 : 0, Force India: Sutil-Liuzzi 5 : 0, Toro Rosso:
Buemi-Alguersuari 4 : 1, Lotus: Trulli-Kovalainen 3 : 2, HRT: Chandhok-Senna 2
: 3, BMW Sauber: de la Rosa-Kobayashi 2 : 3, Virgin: Glock-di Grassi 5 : 0
Alonso popáté na domácím pódiu
Mark Webber vyhrál v Montmeló už svůj
třetí GP závod (dostal se tím na úroveň Hawthorna, Collinse, Pironiho, Phila
Hilla, Boutsena, Herberta, Frentzena a Fisichelly), ovšem statistiky
ovlivňovali také jiní. Španělská GP se například stala 75.
startem v šampionátu pro týmy BMW Sauber a Red Bull a 40. pro Force India. A
také 800. závodem pro pohonné jednotky z Maranella, které už v MS poháněly i
vozy 9 dalších značek (Spyker, Toro Rosso, Red Bull, Lola, Force India,
Minardi, Dallara, BMW Sauber a Cooper).
Webber – díky tomu, že při svém triumfu
ani na chvilku nikoho jiného nepustil do vedení - se stal 52. pilotem historie
a třetím Australanem, jenž dokázal stylem start-cíl vyhrát nějaký závod,
přičemž nejvíc takto vyhraných závodů má na svědomí Senna (19). Buttonovo páté místo v jeho 175. závodě
F1 nejspíš nebylo tím, co by si zrovna přál. Přineslo mu však už desáté
bodované místo za sebou a právě díky jeho bodům dokázal ve Španělsku tým
McLaren překonat v jejich zisku o půl bodu hranici 3500.
Závod, v němž Barrichello absolvoval v
šampionátu už svůj 290. start (Trulli 220., Nico Rosberg 75. a Timo Glock 40.),
nakonec víc než dobře dopadl pro Fernanda Alonsa. Pro něho to bylo už podvacáté,
co dokázal dojet v MS jako druhý a znamenalo to jeho 55. pódium i pátou bednu
při domácí GP Španělska. Hamilton svým nejrychleji zajetým kolem přinesl pro
změnu už osmdesáté nejrychlejší kolo závodu pro startovní číslo dvě, jenže
právě on – stejně jako Rosberg - letos poprvé v závodě nebodoval. Ale protože
nedaleko Barcelony body získal alespoň Schumacher, stříbrné monoposty si stále
udržují pověst vozů, které prozatím v každém ze svých závodů MS dokázaly piloty
dovézt na bodech. Těch závodů bylo od roku 1954 doposud sedmnáct...