GP Singapuru: Co ve výsledcích nebylo

Závod na jihu malajského poloostrova byl letos v F1 tím posledním na městské trati a přinesl tentokrát až nezvykle dramatickou podívanou.
GP Singapuru: Co ve výsledcích nebylo

Ke svému 50. závodu mistrovství světa při něm nastoupila jak silverstonská stáj Force India, tak i Timo Glock, ovšem malá jubilea si tu mohli připomenout i jiní. Jarno Trulli například absolvoval svůj závod F1 s pořadovým číslem 230 a pro Nico Rosberga měl zase číslo 85. A zatímco pro jejich kolegy Hülkenberga, di Grassiho a Petrova to bylo teprve jejich patnácté GP vystoupení, pro firmu Bridgestone už 240. Rakušan Klien se pro změnu v ostrovní republice postavil na start závodu F1 poprvé od Velké ceny Itálie 2006 (tedy po absenci trvající 70 závodů) a po pauze v 15 GP podnicích se představil zase Heidfeld.

Kvalifikace však rozhodně nebyla zrovna jejich záležitostí. Tu totiž stejně jako na Monze vyhrál Alonso a počet svých pole position tím dokázal zarovnat na 20. V historických tabulkách tak dohnal Damona Hilla, potřicáté získal pole position pro startovní číslo 8 a zároveň tím zajistil i 205. kvalifikační výhru pro pohonné jednotky z Maranella.

V kvalifikaci na první ze tří po sobě jdoucích asijských závodů si svou letos nejvyšší startovní příčku vyjeli Brazilci Barrichello a di Grassi, zatímco tu nejhorší si ze Singapuru odvezl Sutil a pro Webbera byla pro změnu nejhorší od úvodního závodu v Bahrajnu. Nemluvě už o tom, že Massa se díky poruše dočkal svého premiérového startu až ze 24. pozice (dosud nejhůře 22. v GP Austrálie 2007, což ale také znamenalo poslední příčku). Svým způsobem naopak mohl slavit Button: ten si totiž vyjel start z druhé řady, zatímco do letoška se v Singapuru nikdy nevešel v kvalifikaci do první desítky...

Alonso dohnal Clarka a Laudu
Jestliže Alonso dokázal v předchozím klání proměnit pole position ve výhru, v Singapuru se mu to podařilo opět. A díky tomu, že jeho výhra byla 25., dokázal se ctižádostivý Španěl dotáhnout v dlouhodobých tabulkách na úroveň Jima Clarka a Nikiho Laudy. Jeho vítězství mu přineslo zároveň  jubilejní 60. pódium (21 druhých a 14 třetích míst) a v tomto směru se dostal na úroveň Nelsona Piqueta a dvě pódia za Barrichella. Ovšem od Schumachera (154 pódií), který tentokrát absolvoval svůj první noční závod, ho ještě dělí parník. Alonsův singapurský triumf byl ale natolik dokonalý, že přinesl fotbal milujícímu Španělovi i jeho vůbec první tzv. Chelem. Tedy výhru, při níž pilot zároveň dokáže získat pole position, zajet nejrychlejší kolo a navíc nikoho nepustit ani na chvíli do vedení. Podobným vítězstvím se může ze současného startovního pole pochlubit pouze Michael Schumacher (pětkrát) a v historii takových výher získal nejvíc Jim Clark (osm).

V závodě, do něhož nastoupilo sedm Němců (podobná národní invaze se dala naposledy zažít v GP Portugalska 1994, kterou absolvovali Francouzi Comas, Alesi, Gougnon, Dalmas, Bernard i Panis a Belmondo se do ní nekvalifikoval), skončil už potřetí ve své GP kariéře Liuzzi hned v úvodním kole. To naopak di Grassi si vyjel své nejlepší umístění po 12 závodech, Vettel zajistil svým druhým místem 255. pódium pro Německo a v cíli třetí Webber pro změnu 130. pódium historie pro startovní číslo 6.

Massa, startující z poslední řady si v nočním klání nakonec dojel pro čtyři body a je letos jediným mužem startovního pole, který byl ve všech závodech sezony klasifikován. Spokojen mohl být i Sutil, který ještě v Singapuru nikdy závod nedojel a tentokrát – navzdory penalizaci – bodoval. A první noční bod zbyl i na Hülkenberga, jenž už sice dokonce pod umělým osvětlením jednou vyhrál, jenže na úplně jiné úrovni: v katarském Losail při závodě GP2 Asia.

Pozoruhodností singapurské GP sice nejspíš bylo, že v ní poprvé na pódiu chyběl Renault, zato monoposty Red Bull už zase bodovaly: po jedenadvacáté v řadě. A budou-li v tom pokračovat (a pojede-li se korejská GP), pak by se mohly už v úvodním závodě sezony 2011 dotáhnout na třetí nejdelší sérii v tomto směru, kterou drží McLaren. Tenhle tým ale letos také bodoval ve všech závodech, takže jeho nejnověji rozjetá série už dospěla k číslu 15...

Další článek: Přestupem Jamese Keye k Sauberu jsme hodně ztratili, říká Sutil

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.