GP Singapuru: Co se neslo éterem během závodu

Podívejte se na to nejlepší z rádiových komunikací během Velké ceny Singapuru, která byla jediným nočním kláním v letošní sezoně.
GP Singapuru: Co se neslo éterem během závodu

Minulou neděli si Sebastian Vettel připsal na okruhu Marina Bay jedno z nejpřesvědčivějších vítězství v tomto ročníku F1, a svým soupeřům tak vyslal jasný vzkaz – připravit jej a jeho tým o čtvrtý titul mistra světa v řadě bude opravdu velmi, velmi obtížné. A zatímco německému pilotovi se jakékoliv vážnější problémy vyhýbaly pořádně velkým obloukem, jiní o takovém štěstí hovořit nemohli. Webbera s Grosjeanem opět zradila technika, Hamilton po celou dobu závadu neviděl na informační ceduli, zatímco Räikkönen na semafor v boxovém stání. Více už ale najdete v tradičním přepisu rádiové komunikace, který publikoval fanouškovský web F1fanatic a ze kterého jsme pro vás opět vybrali to nejlepší.

Kolo Kdo  Komu Obsah sdělení 
SR Lewis      Hamilton Peter        Bonnington Můžeš prosím tě poprosit kohokoliv, kdo drží ceduli (která informuje jezdce o situaci na trati), ať ji drží v (úhlu) 45° od boxový zdi, aby to nebylo v 90°, víš jak. Prostě ji trochu natočit. 
SR Peter   Bonnington Lewis       Hamilton Potvrzuju. Nejsme tak úplně na těch teplotách motoru, na jakejch bychom opravdu chtěli bejt, takže začni myslet na chlazení motoru, jakmile jen budeš moct. Až pojedem, pamatuj jen na to, že na levý straně kokpitu máš rozpis KERSu. Ale samozřejmě seš flexibilní, takže ho můžeš používat, jak budeš potřebovat.  
SR Simon        Rennie Mark           Webber Jen připomínka, předtím jsi byl na startu trochu tvrdej na plynu, takže trochu míň plynu a držet to nepřetržitě, dokud nezmáčkneš druhou páčku prosím. Normální procedury.  
ZK Simon        Rennie Mark           Webber Pamatuj, abys držel spojku po dobu čtyř vteřin, než tam dáš jedničku, a abys na začátku zesynchronizoval všechny (převodové) stupně. 
ZK Simon        Rennie Mark          Webber Na startu nesešlapuj plyn moc brzo. 
2 Peter   Bonnington Lewis      Hamilton (V prvním kole se pilot Mercedesu snažil odvrátit hrozbu útoku ze strany Felipeho Massy, počínal si ale v rozporu s pravidly, neboť během tohoto souboje vyjel mimo trať.) Bylo nám nařízeno, abychom to místo vrátili Massovi zpátky. 
2 Lewis      Hamilton Peter    Bonnington Ok.
2 Tonny            Ross Nico         Rosberg Palivo je na tom velmi dobře, takže se vrať na směs dvě. Mysli jen na to, aby ses staral o trakci a lehký brzdění. 
3 Tonny            Ross Nico         Rosberg Ztráta na Vettela před náma je 4 vteřiny. Náskok na Alonsa za náma je 1,4, takže mimo tvoje DRS.
3 Rob          Smedley Felipe          Massa DRS povoleno, máš DRS, Hamilton za tebou má DRS.
5 Guillaume Rocquelin Sebastian     Vettel (Vettel je upomínán na to, že pravděpodobnost výjezdu zpomalovacího vozu bývá v Singapuru velmi vysoká.) Pamatuj, že jsou tady safety cary. Šetři pneumatiky.
5 Jules          Bianchi Paul          Davison Už teď mám problémy se zadníma (pneumatikama). Hodně problémů. 
5 Paul          Davison Jules          Bianchi Můžeš zkusit točivej moment tři, brzdění motorem tak bude menší. 
6 Simon         Rennie Mark          Webber Navrhujem dvouvteřinovou mezeru na Alonsa, abys moch pečovat o pneumatiky.
7 Tonny            Ross Nico         Rosberg (Jelikož se něktěré ústřižky z rádiových komunikací k nelibosti jednotlivých stájí dostanou čas od času do vysílání, rozhodl se Mercedes požádat Rosberga, aby k popsání stavu svých pirellek na místo rádia použil volant.) Dej nám vědět skrz tlačítko degradace, jak jsou na tom pneumatiky. 3,4 vteřinovej náskok na Alonsa.    
9 Valtteri         Bottas Jonathan    Eddolls (Williamsu nevychází vše tak, jak si naplánoval, neboť Bottas je stále zaseklý za Giedem van der Gardem na devatenácté příčce.) Není, jak ho předjet, musíme změnit strategii. 
9 Jonathan   Eddolls Valtteri         Bottas Potvrzuju, naši plánovanou strategii pracovat nepřimějeme, chceš změnit strategii. 
11 Mark              Slade Kimi      Räikkönen Boxy v tomhle kole, Kimi. Spojka deset, potvrď prosím.
11 Kimi      Räikkönen Mark              Slade (Finova zastávka u mechaniků proběhla bez problémů, pilot Lotusu si však do rádia postěžoval na nevhodnou polohu semaforu signalizujícího povel k opuštění boxového stání.) Můžete ten semafor posunout víc dopředu? Musím si poposednout vejš, protože ho nevidím.  
13 Paul          Davison Jules          Bianchi Ok, Julesi, neměníme pneumatiky, jenom volant. Zastav v boxech.
15 Tonny            Ross Nico         Rosberg Cejtíš se ještě na jedno další kolo? Dej nám vědět. 
15 Nico          Rosberg Tonny            Ross Potvrzuju, Ok. 
16 Mark              Slade Kimi      Räikkönen Dobíjení baterie upadá, musíme zredukovat používání pádla. Anebo přejdi u dobíjení KERSu na šestku a u vyvážení přidej dva kliky dopředu.
17 Guillaume Rocquelin Sebastian     Vettel Monitorujeme mezery, Sebastiane. Provoz před tebou: Chilton.
18 Peter      Bonnington Lewis       Hamilton Ok, Lewisi, na těhlech pneumatikách pojedeš o čtyři kola dýl, je to střední (sada). Grosjean před tebou je na super měkkejch pneumatikách. V rozmezí deseti kol na něj začneme vyvíjet tlak. Takže se mu jen musíš přiblížit. 
19 Phil            Charles Jean-Eric    Vergne Máš před sebou dva saubery, bojuješ s Pérezem. Takže pokud zajedeš před zastávkou dobrý kola, můžeš je v podstatě dohonit. Za sebou máš Sutila, kterej je na tý druhý směsi, trochu se na tebe dotahuje. Zajeď tyhle dobrý kola a snadno mu ujedeš. 
19 Marco Schupbach  Nico     Hülkenberg (Podobně jako Hamilton v úvodu závodu, také Hülkenberg si při bránění své pozice počínal v rozporu s pravidly.) Nico, musíš to místo vrátit Pérezoj zpátky, ředitelství závodu.
19 Nico      Hülkenberg Marco   Schupbach (To se ovšem pilotovi Sauberu nelíbí.) Co? Za co?
19 Marco Schupbach  Nico     Hülkenberg Za opuštění trati, Nico.
19 Nico     Hülkenberg Marco   Schupbach (Nakonec mu ale nezbývalo nic jiného, než se s danou situací smířit.) Chystám se to udělat teď. Jakou zatáčku navrhuješ? 
20 Guillaume Rocquelin Sebastian     Vettel Pneumatiky jsou důležitější než náskok. Náskoku je víc než dost.
21 Rob          Smedley Felipe          Massa (Ferrari v případě Felipeho Massy prozatím všechno vychází tak, jak má.) Ok, s opotřebením, jaký máme, to pro nás, co se týče plánu A, vypadá pořád dobře. Plán A vypadá pořád velmi dobře.
22 Mark           Temple Sergio           Pérez V posledním kole jsi dotáhnul auta před sebou o devět desetin. Tohle je vážně dobrý, jeď dál.
23 Mark              Slade Kimi      Räikkönen (Räikkönen zjevně ohlásil do vysílačky nějaké potíže s vozem, inženýři Lotusu ovšem nic neobvyklého nezaznamenali.) Ok, Kimi, rozumíme, že cejtíš problém, podle dat ale bohužel nic nevidíme, takže ti v tuhle chvíli nemůžeme dát žádný info. 
24 Tonny            Ross Nico          Rosberg Pamatuj na pití.
24 Guillaume Rocquelin Sebastian     Vettel Sebastiane, musíš používat víc KERSu dřív. 75% před poslední zatáčkou. 
25 Simon        Rennie Mark          Webber (V pětadvacátém kole byl v důsledku Ricciardovy nehody na trať vyslán safety car.) Zůstáváme na dráze. Sleduj rozdíly (v rychlosti). Na první safety car čáře musíš bejt pozitivní. Pamatuj, že 200 metrů před safety car čárou se to vrátí k závodní rychlosti a že mezi čárama budeme závodit. 
26 Daniel      Ricciardo Marco       Matassa Najel jsem do bariéry. 
26 Marco       Matassa Daniel      Ricciardo Danieli, jsi Ok?
26 Daniel      Ricciardo Marco       Matassa Jo.
26 Guillaume Rocquelin Sebastian     Vettel Teď když zahřejváš svoje pneumatiky, buď opatrnej. Mimo závodní stopu je nálož žmolků. Nezávodní stopa je hodně špinavá. V týhle rychlosti budeš mít problémy svý pneumatiky očistit, takže zůstaň v závodní stopě a používej brzdy.
27 Nico     Hülkenberg Marco    Schupbach (Pilot Sauberu využil volnějšího tempa za zpomalovacím vozem k prodiskutování dříve zmiňovaného obranného manévru.) Pořád nerozumím tomu, proč jsem musel Péreze nechat předjet. Byl na vnitřku, já musel najet na obrubník, pak si vůz škrtnul podlahou, a to mě vyneslo doprava. Ale byl jsem před ním před zatáčkou i za zatáčkou, takže v čem je problém?
27 Marco Schupbach  Nico     Hülkenberg Ok, Nico, to je pochopitelný. Teď se soustředíme na závod. Prodiskutujeme to až po, pořád to může bejt Ok. 
27 Andrea          Stella Fernando    Alonso (Alonsův závodní inženýr španělskému jezdci připomíná, aby ve fázi za safety carem dodržoval 'pozitivní' rozdíly v časech na kolo - jednoduše řečeno, aby nejezdil příliš rychle.) Fernando, pořád vidím negativní, takže pozitivní prosím. Teď koukám, že to dostáváš zpátky. Nevím, jak pomalu jedeš, když jsou tvoje sektorový časy v pořádku, ale ujisti se, že tam budeš číst pozitivní. Ok. 
27 Guillaume Rocquelin Sebastian     Vettel V nějaký chvíli se dvě auta vrátí do stejnýho kola. Dvě auta, o kolo zpět, projedou kolem. 
27 Sebastian     Vettel Guillaume Rocquelin Rozuměl jsem. 
28 Rob          Smedley Felipe          Massa Ok, takže zatímco jsme za safety carem a vozy o kolo zpět projížděj kolem - vlastně si myslím, že teď už všechny projely, připojí se na konec pole - pak jsou pro nás, co se týče energie pneumatik, nejhorší zatáčky pět a sedm. Výjezd pět, tedy ten obvyklej, a výjezd sedm. Na plyn jen zlehka. Zatím žádná zpráva (z ředitelství závodu o zajetí zpomalovacího vozu zpět do boxů), takže dál pracuj na pneumatikách.   
29 Guillaume Rocquelin Sebastian     Vettel Charlie (Whiting) čeká, až se připojí jezdci o kolo zpět. Poslední z nich, což je Bianchi, je před tebou teprv v zatáčce devět a vlak (vozů) je na startovní/cílový čáře.  
29 Mark              Slade Kimi      Räikkönen Romainovo opotřebení je lehce menší než to tvoje.
30 Tonny            Ross Nico          Rosberg Zopakuj tvoji rádiovou zprávu, pokud to bylo důležitý.
30 Nico          Rosberg Tonny            Ross Nebudu už znova mluvit, protože když mluvím, tak rádio zlobí. Ty se do toho pusť. 
30 Mark              Slade Kimi      Räikkönen Možná budeš potřebovat zahřát svoje pneumatiky, pamatuj, že tohle jsou střední, nikoliv super měkký. Zejména (teplota) v zadních je teď celkem nízká.  
31 Dave         Robson Jenson        Button (Na trati v Singapuru se brzy bude opět závodit a nikdo nechce nic ponechat v náhodě.) Všechny teploty jsou dobrý, takže pro restart je to žlutá G1, můžeme to udělat teď, a pak zelená F4.  
31 Andrew      Murdoch Pastor   Maldonado Předjíždět můžeš od safety car (čáry) jedna.
32 Guillaume Rocquelin Sebastian     Vettel Využij svoje pneumatiky, otevři mezeru. 
32 Lewis      Hamilton Peter    Bonnington Sledujte tlaky mých pneumatik, chová se to, jako bych přejel přes úlomky.
32 Peter    Bonnington Lewis       Hamilton Ok, potvrzuju tu zprávu.
32 Lewis      Hamilton Peter    Bonnington Přední-pravá.
32 Peter    Bonnington Lewis      Hamilton Ok, přední-pravá vypadá dobře.
34 Ayao        Kumatsu Romain    Grosjean (Těsně za polovinou závodu objevili inženýři Lotusu na Grosjeanově voze vážné technické potíže.) Máme problém se spotřebou vzduchu v motoru, takže v tomhle kole musíme zajet do boxů prosím.
34 Romain    Grosjean Ayao        Kumatsu (To Francouz pochopitelně nese nelibě, zvláště když se během celého závodu pohyboval na velmi slušném umístění, které mu zajišťovalo přísun velkého množství bodů.) Ne! 
34 Ayao        Kumatsu Romain    Grosjean Během zastávky musíme doplnit vzduchovou nádobu, takže ta zastávka bude trvat okolo 40 vteřin. 
34 Romain     Grosjean Ayao        Kumatsu Co je s tím autem špatně…
35 Rob          Smedley Felipe          Massa (Grosjeanova neplánovaná návštěva mechaniků pochopitelně měla pozitivní vliv na ostatní jezdce.) Nejsem si úplně jistej, proč Grosjean zastavil, kvůli brzdám nebo tak něco. Každopádně, tady to máš, teď jsme na sedmým místě. 
37 Paul          Davison Jules          Bianchi (Bianchi se během fáze za safety carem dostal za Chiltona, nyní je ale rychlejší, a tak se jej snaží předjet. Aby Marussia předešla potenciální kolizi svých jezdců, rozhodla se aplikovat týmovou režii.) Vydrž, Julesi, diskutujeme o tom. Seš rychlejší než Max, předjeď ho! Maxoj to řekneme.   
37 Gary          Gannon Max             Chilton (Podle telemetrie, kterou má Marussia k dispozici, to ale nevypadá, že by Chilton svému týmovému kolegovi jeho práci nějak usnadňoval.) Maxi, Jules je o osm desetin rychlejší, nezdržuj ho prosím.
38 Tonny            Ross Nico          Rosberg Myslíme si, že máš v předním křídle (zaseklou) gumu, která ti v tuhle chvíli ubírá přední přítlak. 
38 Tonny            Ross Nico          Rosberg Nico, kdybys chtěl, moch bys použít brzdění motorem a diferenciál, to by ti mělo pomoct od tý nedotáčivosti vpředu. Může to ale ovlivnit zadek. 
39 Peter    Bonnington Lewis      Hamilton Cíl plus devět. Současný kolo 38. Myslíš, že je to možný? Záleží to na tvý volbě pneumatik.
39 Lewis       Hamilton Peter    Bonnington Nevím. Kolik dalších kol to je?
39 Peter    Bonnington Lewis      Hamilton Myslíme, že aspoň tak sedm kol.
39 Lewis       Hamilton Peter    Bonnington Nevím, jestli to moje zadní vydrží.
40 Peter    Bonnington Lewis      Hamilton Odvádíš dobrou práci, skvělej prostřední sektor. 
42 Juan Pablo Ramírez Giedo  van        der Garde (Vergne se po své poslední návštěvě mechaniků vrátil zpět na trať hned za oba vozy Caterhamu.) Toro Rosso se blíží zezadu, neztrať příliš moc času.
43 Peter    Bonnington Lewis      Hamilton (Hamilton nakonec na dráze nevydržel tak dlouho, jak by si u Mercedesu přáli.) Box, potvrzení pitstopu, extra výkon (KERS) na nulu na výjezdu ze zatáčky 13.
45 Tonny            Ross Nico          Rosberg V tuhle chvíli máme za to, že Alonso pojede (na aktuální sadě) dlouho, aby pak moch přezout na super měkký a byl tak ke konci rychlejší, takže se mu musíme přilepit na nárazník.  
45 Nico         Rosberg Tonny            Ross Ne, prostě musím bejt vpředu, teď musím šetřit pneumatiky.
45 Tonny            Ross Nico          Rosberg Takže točivej moment dva, diferenciál pro nájezdy (do zatáček) na čtyřku. Můžeš se stáhnout jen o jednu a půl vteřiny. Alonso na to tlačí tvrdě, můžeš se stáhnout jen o jednu vteřinu. Teď se dostáváš, on se dostává hodně blízko tvýho okna.
46 Jules          Bianchi Paul          Davison Ok, jsem rychlejší, ale stáhnu se, protože zabíjím svoje pneumatiky. 
47 Guillaume Rocquelin Sebastian     Vettel Sebastiane, starej se o brzdy: vibrace.
48 Felipe          Massa Rob          Smedley Jak daleko jsme za tímhle autem (Hamilton)?
48 Rob          Smedley Felipe          Massa Jsme za ním o 1,2 vteřiny.
52 Guillaume Rocquelin Sebastian      Vettel (Navzdory pohodlnému vedení v závodě není Red Bull úplně spokojen. Inženýrům rakouské stáje se nelíbí, jak Vettel zachází se svými brzdami.) Brzdový vibrace zesilujou, soustřeď se na to, aby ses o ně postaral. 
54 Guillaume Rocquelin Sebastian     Vettel Přesun oleje.
55 Marco Schupbach  Nico     Hülkenberg (Německý pilot byl postupně předjet Webberem, Rosbergem, Hamiltonem a Massou, teď se na jeho pozici tlačí di Resta.) Po Mercedesu tu je Force India, tohohle musíme udržet vzadu.
55 Nico     Hülkenberg Marco    Schupbach (Hülkenberg ale nesouhlasí.) Možná je lepší ho nechat předjet a získat pár bodů. Když s ním teď budu bojovat, za pár kol budu mrtvej.
55 Marco Schupbach  Nico     Hülkenberg Ok, Nico, zkus udělat, co budeš moct, jinak bude di Resta všude kolem.  
57 Simon         Rennie Mark          Webber (Webbera postihly podobné technické potíže jako o čtrnáct dní dříve na Monze.) Musíme se pokusit zkrátit řazení. Krátký řazení, pokud můžeš. 
58 Simon         Rennie Mark          Webber Krátký řazení u všech stupňů prosím. Dřív než bylo tohle, musíš řadit dřív.
58 Simon         Rennie Mark          Webber Zkus v zatáčkách používat vyšší stupně, musíme držet otáčky nízko, pokus se držet otáčky nízko. Další vůz za tebou Rosberg, šest vteřin za tebou.
59 Andrea          Stella Fernando     Alonso (A jelikož rádiová komunikace mezi pilotem Red Bullu a jeho závodním inženýrem byla odvysílána v přímém přenosu, záhy věděli o Webberových potížích všichni ostatní jezdci.) Upozorňujou Webbera, aby používal krátký řazení, takže si hlídej tempo, 15 vteřin (náskoku) na Räikkönena. 
61 Mark          Webber Simon         Rennie (Těsně před koncem závodu se však Webberův vůz ocitl v plamenech.) Jsem v potížích, kámo.
61 Simon        Rennie Mark          Webber Rozuměl jsem. 
VK Sebastian      Vettel Guillaume Rocquelin (Mezitím jeho kolega Vettel projel pod šachovnicovým praporkem a připsal si na své konto letošní sedmé vítězství.) Ano! Ano, kluci. Tomuhle já říkám 'mít to pod kontrolou'. Děkuju vám. Auto bylo absolutně fantastický. Bylo to týmový úsilí. To se nestává jen tak, tohle bylo absolutní týmový úsilí. Od každýho jednotlivce. Ano! Miluju to.
VK Guillaume Rocquelin Sebastian     Vettel Tohle byla velmi disciplinovaná jízda, Sebastiane. Byls rychlej, když jsme to potřebovali, a trpělivej, když jsi musel. Pěkný. 
VK Jenson        Button Dave          Robson Mickey, můžeš se ujistit, že tam na mě čeká pěknej studenej, studenej drink? Na zdraví, kámo. 
VK Peter   Bonnington Lewis     Hamilton  Pátá pozice. Nico zjevně čtvrtá pozice. Vettel první pozice, Alonso a Räikkönen druhej a třetí, zvládli to na středních.
VK Lewis       Hamilton Peter   Bonnington Celou tu dobu jsi mi nedal žádnou informaci. Myslel jsem, že závodím s Pérezem. 
VK Peter   Bonnington Lewis       Hamilton Ok, za to se omlouvám. Pak hádám, žes neviděl na ceduli.  

 

Legenda:  SR – startovní rošt

                   ZK – zaváděcí kolo

                   VK – vítězné kolo    

Diskuze (28) Další článek: Kdo má vaše sympatie? Puntičkář Lauda, nebo bohém Hunt?
15. prosince | Da Costa získal pole position pro první závod formule E, Vandoorne pátý, Massa po červených vlajkách devatenáctý. Závod od 13:00 na Eurosportu.
10. prosince | Zajímavé. Podle webu odkaz míří bývalý šéf Porsche v LMP1 Andreas Seidl do vedení McLarenu.