GP Singapuru 2015: Vettel vyhrál, Hamilton nedojel a po trati chodil muž

Sebastian Vettel vyhrál Velkou cenu Singapuru 2015 před Ricciardem a Räikkönenem. Hamilton závod nedokončil, stejně jako Massa a oba vozy McLarenu. Závod ovlivnila i kolize a muž, který se procházel po trati.
GP Singapuru 2015: Vettel vyhrál, Hamilton nedojel a po trati chodil muž

Kvalifikace na Velkou cenu Singapuru měla překvapivé výsledky. Vyhrál ji Sebastian Vettel. Scuderia tak získala první pole position od GP Německa 2012. Mercedesy se postavily až do třetí řady za Ricciarda, Räikkönena a Kvjata.

Závod

  • Vettel po startu z pole position vyhrál, je to jeho třetí vítězství v letošní sezóně.
  • Hamilton, Alonso, Button i Massa odstoupili kvůli technickým problémům.
  • Hülkenberg kolidoval s Massou, dostal pro Japonsko penalizaci 3 míst.
  • Safety car musel na trať i poté, co se po ni procházel neznámý muž

V prvních zatáčkách se pořadí na čele neměnilo. První byl Vettel před Ricciardem a Räikkönenem. Max Verstappen zůstal stát na startu, takže jezdci za ním si museli dávat velký pozor. Verstappen se později na trať v Marina Bay vrátil. Alonsovi nevyšel plán dostat se po startu do bodované desítky, Španěl byl 11. za Pérezem. Hamilton svedl souboj s Kvjatem a dostal se na chvíli mimo trať.

Vettel začal na čele ujíždět. V kole 3/61 měl náskok už tři sekundy na druhého Ricciarda. Také v dalších kolech Vettel na prvním místě kontroloval situaci. Mezi Ricciardem a Räikkönenem to bylo už o něco těsnější – po 10 kolech pod dvě sekundy.

Romain Grosjean v kole 10/61 otevřel zastávky v boxech. Francouzovi se nepovedl příliš start, když se musel vyhýbat stojícímu Verstappenovi.

Kolo po Grosjeanovi se k mechanikům vydali také Alonso, Sainz a Ericsson. Oba Španělé se u mechaniků zdržel déle, než by si přáli.

V kole 12/61 zamířil k mechanikům první red bull a to konkrétně Daniil Kvjat. Jeho zastávka byla naopak téměř učebnicová – 2,5 sekundy. V boxech byl také Massa, který po vyjetí z boxů kolidoval s Hülkenbergem. Na trati byl vyhlášen virtuální safety car. Němec za to ještě během závodu dostal penalizaci 3 míst pro GP Japonska.

Na virtuální safety car reagovala řada jezdců zajetím do boxů. McLarenu se nepovedla ani druhá zastávka, Button u svých mechaniků strávil přes půl minuty.

Kvjat se po zastávkách a virtuálním safety caru propadl na 6. místo za oba mercedesy. Jezdci také sáhli po různých strategiích. První trojice: Vettel, Ricciardo, Räikkönen nasadili superměkkou směs, mercedesy a řada dalších měkké pneumatiky.

Kvůli úlomkům musel na trať nakonec i skutečný safety car, který by mohl být symbolem Singapuru. V předešlých 7 závodech jsme ho viděli 10x a odjeli za ním 45 ze 424 kol.

K restartu došlo v kole 19/61, ale pořadí se na čele neměnilo. Vettel tentokrát nezačal ujíždět tak, jako po startu závodu. I po pár kolech byl jeho náskok na Ricciarda pod jednu sekundu.

Hamilton hlásil problémy s výkonem. V kole 27/61 se přes něj začali dostávat soupeři a Hamilton padal dolů pořadím. Inženýři upozornili Hamiltona, že může být problém s plynovým pedálem.

Naopak plynový pedál sešlápl Sebastian Vettel, který začal opět Ricciardovi ujíždět. Technické problémy potkaly také Massu, který musel ze závodu odstoupit.

Ve 33/61 kole Hamilton nakonec po vleklých problémech ze závodu odstoupil. O kolo později zajel do boxů Daniil Kvjat. Pistole mechaniků jsou ale snad v Singapuru začarované, Kvjat se u nich zdržel přes 6 sekund.

Ve stejném kole jako Kvjat zajel k mechanikům také Alonso, ten tam však už zůstal. V době odstoupení byl přitom na bodované deváté pozici.

Pěkný souboj o deváté místo svedli Pérez a Grosjean, Mexičan byl nakonec úspěšnější.

V kole 37/61 byl na trati vyhlášen safety car, ale tentokrát ne kvůli nehodě, ale proto, že se po trati procházel neznámý muž. Výjezd zpomalovacího vozu využili jezdci k dalším zastávkám.

Na konci kola 40/61 došlo k restartu závodu. Na čele se pořadí neměnilo, ale vzadu se bojovalo na krev. Nakonec to nedopadlo dobře pro Buttona, který si urazil přední křídlo o vůz Maldonada. Venezuelana si o chvíli později podali mladíci z Toro Rosso a zejména Verstappen byl velmi rychlý.

V kole 47/61 se Verstappen dostal i před Grosjeana. Sainz o chvíli později týmového kolegu napodobil a Grosjeana vyhnal mimo trať.

Pár kol před koncem odstoupil kvůli problému s převodovkou i Jenson Button. 

Maldonado si v kole 56/61 zajel ještě pro nové pneumatiky. V té době byl ale mimo body a jeho vůz byl zřejmě poškozen po kolizi s Buttonem. 

Těsné to bylo v závěru mezi 10. Grosjeanem a 11. Nasrem. Grosjean nakonec probrzdil a sauber se tak po nepovedené kvalifikaci dokázal dostat na body.

Verstappen dostal zprávu, že má před sebe pustit Sainze, ale jednoznačně to odmítl. 

Na čele pořadí se situace naopak stabilizovala. Sebastian Vettel tak získal v Singapuru již čtvrté vítězství. 

Výsledky

P. Jezdec Tým Čas/ztráta Kola Body
Sebastian Vettel Ferrari 2:01:22.118 61 25
Daniel Ricciardo Red Bull 1.478 61 18
Kimi Räikkönen Ferrari 17.154 61 15
Nico Rosberg Mercedes 24.720 61 12
Valtteri Bottas Williams 34.204 61 10
Daniil Kvyat Red Bull 35.508 61 8
Sergio Pérez Force India 50.836 61 6
Max Verstappen Toro Rosso 51.450 61 4
Carlos Sainz Toro Rosso 52.860 61 2
10  Felipe Nasr Sauber 1:30.045 61 1
11  Marcus Ericsson Sauber 1:37.507 61  
12  Pastor Maldonado Lotus 1:37.718 61  
13  Romain Grosjean Lotus 2 kola 59  
14  Alexander Rossi Marussia 2 koa 59  
15  Will Stevens Marussia 2 kola 59  
Jenson Button McLaren   52  
Fernando Alonso McLaren   33  
Lewis Hamilton Mercedes   32  
Felipe Massa Williams   30  
Nico Hülkenberg Force India   12  

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Diskuze (868) Další článek: Verstappen: Nebyl důvod před sebe Sainze pustit
15:15 | Podle Mercedesu Hamilton kvůli poškození předního křídla po kontaktech s Oconem a Verstappenem přišel o 0,4 s na kolo. Hamilton po těchto kontaktech zajel ve 47. z 50 kol nejrychlejší kolo závodu.
9:38 | Update o Fittipaldim po včerejší nehodě ve F2. Jeho bratr Pietro Fittipaldi uvedl: Má zlomeninu na pravé patě, ale naštěstí jsou věci mnohem lepší, než jsme všichni očekávali. Děkuji FIA, týmu a veškerému lékařskému personálu zde v Saúdské Arábii.
22:47 | Théo Pourchaire uveřejnil na twitteru, že je celkově v pořádku, ale neví, zda za týden pojede. Enzo Fittipaldi je podle něj zraněný.

GP Abú Dhabí 2021

Pátek 10. prosince 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 11. prosince 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 12. prosince 2021
Závod 14.00