FIA po závodě rozdala pokuty. Výsledky závodu se neměnily

FIA po závodě rozdala pokuty. Výsledky závodu se neměnily

Sportovní komisaře čekalo po už tak chaotické a dramatické Velké ceně São Paula 2024 mnoho práce.

  1. 23:53: A to je vše...

23:52: Přerušený start – Norris dostal napomenutí a pokutu 5 000 euro.

Zdůvodnění je stejné jako v případě Russella. 

23:49: Přerušený start – Russell dostal napomenutí a pokutu 5 000 euro.

Úvod rozhodnutí je stejný jako u Cunody. 

„(...) Jelikož se jezdec nacházel v první řadě startovního roštu, přimělo to následující jezdce k podobným krokům. (...) Podle názoru stewardů jezdec Russell vyvolal akci jezdců na startovním roštu přímo za ním.“

23:47: Přerušený start – jezdci se vydali do zahřívacího kola, i když měli zůstat stát.

Lawson, Cunoda: bez trestu. „Ředitel závodu formule 1 FIA zahájil proceduru přerušeného startu, čímž naznačil, že jezdci nesmí opustit startovní rošt. Toto hlášení bylo nezbytné, protože ve 4. zatáčce se nacházel vůz mimo trať, který bylo třeba vyprostit. Přestože byl signál řádně vydán, světelný panel se rozsvítil, jak bylo předepsáno, a týmy byly informovány systémem zpráv, jezdec bezprostředně před Cunodou opustil startovní rošt a pokračoval v kole. V reakci na to Cunoda v rozporu s předpisy rovněž opustil startovní rošt. Ředitel závodu si v určitém okamžiku uvědomil, že z praktických důvodů budou nyní muset všechny vozy absolvovat dodatečné formovací kolo, a vydal týmům pokyn, aby všechny vozy pokračovaly a vrátily se na startovní rošt, aby dodržely správný postup přerušeného startu. Podle názoru stewardů sice jezdec porušil předpis, ale to bylo ovlivněno jezdcem jedoucím před ním, a proto nebyl za toto porušení převážně odpovědný. Proto se stewardi rozhodli nepodniknout žádné další kroky, protože uznali, že jezdec bezprostředně před ním je vinen.“

(Lawson analogicky stejné zdůvodnění)

23:28: Sainz dostal za nebezpečnou jízdu napomenutí. Jednalo se o situaci, kdy Sainz po nehodě sundal volant, takže traťoví maršálové mířili k němu, ale poté byl informován týmem, že je vůz bezpečný a může pokračovat. Sainz poté nasadil volant a chystal se odjet. V tu chvíli ale už maršálové nasazovali úchyt pro jeřáb, ale než se Sainz stihl rozjet, tak ho stihli sundat. Samozřejmě tím vznikla potenciálně nebezpečná situace. 

23:14: Totéž u Rusella... celkem tedy 10 000 euro pro Mercedes.

23:12: Mercedes dostal pokutu 5 000 euro za úpravu tlaku v pneumatikách Hamiltona na startovním roštu.

„Po přerušení startu závodu bylo okamžitě vydáno desetiminutové oznámení o novém startu. Vzhledem k uspořádání okruhu a přístupovému místu na startovní rošt z boxové uličky byla prodloužena doba, po kterou se tým mohl dostat na startovní rošt,“ uvedli stewardi.

„Brána pro přístup na startovní rošt nebyla otevřena okamžitě. FIA uznala, že vzhledem k tak krátkému časovému předstihu bylo pro týmy velmi obtížné, ne-li nemožné, dodržet postup předepsaný technickou směrnicí. Technický delegát FIA stanovil, že tlak v pneumatikách, i když byl týmem upraven, byl v rámci povolených parametrů.“

„Vzhledem k neobvyklým okolnostem souvisejícím se zkráceným časovým harmonogramem, přerušeným startem, logistikou přístupu na startovní rošt a vzhledem k tomu, že technický delegát stanovil, že tlak v pneumatikách byl v rámci správných parametrů, stewardi rozhodli, že pokuta za porušení postupu je v tomto případě přiměřená.“

„Za normálních okolností by porušení tohoto druhu znamenalo sportovní trest, ale v tomto případě to není vhodné. Toto rozhodnutí by však nemělo být považováno za precedens pro jakékoli podobné porušení v budoucnu, protože okolnosti jsou považovány za jedinečné.“

21:27: Na další rozhodnutí si počkáme. Zástupci McLarenu byli kvůli Norrisovi teprve teď předvoláni před stewardy. Slyšení začne ve 21:30.

20:48: První rozhodnutí – ale nejméně nečekané. Stewardi jen formálně potvrdili diskvalifikaci Nica Hülkenberga, který se vrátil na trať s pomocí maršálů, což není povolené. 

19:30: Vyšetřována je řada jezdců. Nic z toho se ale netýká jezdců na stupních vítězů.

  • Carlos Sainz je vyšetřován za nebezpečnou jízdu.
  • Jezdci Mercedesu jsou vyšetřováni kvůli změně tlaku v pneumatikách na startovním roštu.
  • Lando Norris, George Russell, Júki Cunoda a Liam Lawson jsou vyšetřováni kvůli startovním procedurám. Vydali se do dalšího zahřívacího kola, přestože byl start odložen – jezdci se v takovém případě mají vrátit na startovní rošt. Pokud na něm už jsou, tak na něm mají zůstat.

Doporučujeme

Články odjinud