Hromadná nehoda a pak šetření pneumatik. Charles Leclerc prolomil prokletí a vyhrál doma!

Velkou cenu Monaka 2024 vyhrál Charles Leclerc před Oscarem Piastrim a Carlosem Sainzem. Závod přerušily červené vlajky.

Kvalifikaci na Velkou cenu Monaka 2024 vyhrál Charles Leclerc a ukončil tak sérii Maxe Verstappena, který předtím vyhrál všechny letošní kvalifikace.

Vedle něj odstartoval z první řady Oscar Piastri. Druhá řada patřila jejich týmovým kolegům. Sainz startoval třetí, Norris čtvrtý.

Ve třetí řadě stáli Russell a Verstappen, ve čtvrté Hamilton a Cunoda, v páté Albon a Gasly. Pérez vypadl už z první části. Po diskvalifikaci jezdců Haasu kvůli porušení technických pravidel startoval z 16. místa.

Závod

Leclerc po startu udržel první místo. Mezi Piastrim a Sainzem došlo ke kontaktu, po kterém měl jezdec McLarenu poškození vozu. Sainz se o chvíli později zřejmě kvůli defektu dostal mimo trať v Casino Square.

Mezi Pérezem a Magnussenem došlo ke kontaktu a oba pak smetli také Hülkenberga. Pro všechny tři závod skončil. Sportovní komisaři ale za tento incident nikoho nepotrestali. Na trati byly vozy, mnoho trosek a poškozené bariéry. Ředitelství závodu proto vyvěsilo červené vlajky.

Ke třetímu incidentu došlo před vjezdem do tunelu, kde kolidovali Gasly a Ocon. Druhý jmenovaný se dokonce zadními koly dostal do vzduchu. Podle stewardů způsobil nehodu právě on a vzhledem k tomu, že ze závodu odstoupil, dostal pro další závod penalizaci a na startu Grand Prix Kanady klesne o pět míst.

Restart

Sainz měl štěstí, protože se pořadí vrátilo na začátek závodu, a tak startoval znovu třetí. Jezdci si prohodili směsi. První čtyřka, která původně startovala na středních pneumatikách, nazula tvrdé, jezdci za ní zase přešli z tvrdé na střední. Tím si splnili povinnost nasadit obě sady a do konce závodu nemuseli stavět. 

Druhý start z pevných pozic proběhl v klidnějším režimu. Mezi prvními čtyřmi jezdci to bylo v dalších kolech velmi těsné, ale to v Monaku nehraje příliš velkou roli. Russell na pátém místě začal postupně ztrácet, což se ukázalo jako klíčové. Otevírala se totiž možnost zastávky pro Norrise.

Ferrari zpomalilo Leclerca i Sainze, aby tomu zabránilo. Další a větší mezera se vytvořila za Russellem, Verstappenem a Hamiltonem. Poslední dva jmenování toho využili k zastávkám v boxech. Verstappen rychle dojel Russella, ale k útoku nedošlo. Russell musel navíc přidat, čímž snížil ztrátu na Norrise. 

Stavěli i někteří další jezdci, a tak jsme díky čerstvějším pneumatikám viděli i pár předjetí. Lance Stroll musel do boxů i podruhé (celkově potřetí) kvůli defektu. 

Ke konci závodu Leclerc navýšil náskok na Piastriho a dojel si pro vítězství v domácí grand prix. Prolomil tím prokletí, protože v minulosti se mu v Monaku nedařilo. Třetí pole position v Monaku ale už dokázal proměnit ve vítězství.

Pierre Gasly získal první letošní bod a Alex Albon dovezl první body pro Williams.

Výsledky

P. Jezdec Tým Čas / ztráta Kola Body
Charles Leclerc Ferrari 2:23:15.554 78 25
Oscar Piastri McLaren 7.152 78 18
Carlos Sainz Ferrari 7.585 78 15
Lando Norris McLaren 8.650 78 12
George Russell Mercedes 13.309 78 10
Max Verstappen Red Bull 13.853 78 8
Lewis Hamilton Mercedes 14.908 78 6+1
Júki Cunoda RB 1 kolo 77 4
Alexander Albon Williams 1 kolo 77 2
10  Pierre Gasly Alpine 1 kolo 77 1
11  Fernando Alonso Aston Martin 2 kola 76  
12  Daniel Ricciardo RB 2 kola 76  
13  Valtteri Bottas Kick Sauber 2 kola 76  
14  Lance Stroll Aston Martin 2 kola 76  
15  Logan Sargeant Williams 2 kola 76  
16  Kuan-jü Čou Kick Sauber 2 kola 76  
Nico Hülkenberg Haas - 0  
Kevin Magnussen Haas - 0  
Sergio Pérez Red Bull - 0  
Esteban Ocon Alpine - 0  
  • Jezdec dne: Charles Leclerc
  • Nejrychlejší kolo závodu: Lewis Hamilton

Průběh

17:28: Hymnu Monaka dnes uslyšíme podruhé... 

Cíl: Charles Leclerc vyhrává Velkou cenu Monaka 2024!

  1. Lec
  2. Pia
  3. Sai
  4. Nor
  5. Rus
  6. Ver
  7. Ham
  8. Cun
  9. Alb
  10. Gas

77/78: První letošní body pro Gaslyho, první pro Albona a Williams. Poslední kilometry do cíle. 

74/78: Leclerc se vrátil k pomalejšímu tempu... respektive na úrovni jezdců za ním. Náskok je 8,6 sekundy. 

74/78: Sargeant předjel Čoua... 

73/78:

  1. Lec
  2. Pia
  3. Sai
  4. Nor
  5. Rus
  6. Ver
  7. Ham
  8. Cun
  9. Alb
  10. Gas
  11. Alo
  12. Ric
  13. Bot
  14. Str
  15. Sar
  16. Čou

73/78: Leclerc nyní dokonce o 2 sekundy na kolo rychlejší než Piastri. 

72/78: Leclerc už nemusí hrát strategické hry a tak ujíždí... už je to 7,6 sekundy. Paradoxně rychlejší / agresivnější jízda může pomoci snížit drolení pneumatik.

70/78: Leclerc navýšil náskok na Piastriho na pět sekund. 

68/78: Sargeant hlásí, že trefil zeď. Ale pokračuje

64/78: Norris má na Russella náskok 16,5 sekundy. V případě zastávky by se nyní propadl za Russella i Verstappena. Navíc se už uzavírá přínos zastávky (Sainze by už nestihl dojet). 

64/78: Hamilton na Verstappena ztrácel, ale ten je nyní za Russellem, a tak je brzy dojede i on. 

62/78: Verstappen dojel Russella. 

59/78: Verstappen je nyní asi o 2,5 sekundy rychlejší než Leclerc. Dojíždí Russella. Ztráta 4,4 s. 

58/78: Také Stroll předjíždí...Čoua a Sargeanta. 

56/78: Dobrá zpráva pro Ferrari. Verstappen po zastávce stahuje Russella, který tak musel zabrat a snížil ztrátu na Norrise na 18,4 sekundy. 

56/78: Norris těsně za Sainzem. 

54/78: Norris má náskok na Russella 20,2 sekundy. Mohl by stavět... 

54/78: Bottas předjel Sargeanta! 

52/78: Do boxů míří také Verstpappen. Mimochodem... Hamilton měl na Cunodu 45 sekund a nyní je to 28 sekund. 

52/78: Hamilton v boxech. Na Cunodu měl náskok, že by mohl stavět i dvakrát. 

50/78: Stroll má defekt a míří znovů do boxů...

44/78: Ferrari chce, aby Leclerc ještě více zpomalil, aby se neotevřelo okno pro zastávku Norrise. Monačan si stěžuje, že mu pomalejší jízda způsobuje nedotáčivost. 

43/78: Stroll v boxech, Leclerc mezitím poodjel Piastrimu na 2,5 s. 

43/78:

  1. Lec
  2. Pia
  3. Sai
  4. Nor
  5. Rus
  6. Ver
  7. Ham
  8. Cun
  9. Alb
  10. Gas

42/78: První čtyři jezdci předjíždí jezdce na konci pole o kolo... nyní Alonsa. 

39/78: Ferrari řeklo Leclercovi, aby trochu zpomalil... 

39/78: Penalizace pro Ocona byla přeměněna na pokles o 5 míst v Kanadě. 

34/78: Největší prostor pro zastávku mí Hamilton. Na Cunodu má náskok přes 22 sekund. Russell pak na Norrise ztrácí 13,3 s. 

31/78: McLaren věří, že pneumatiky jezdců jsou ve stejném stavu, v jaké byly pneumatiky jezdců Ferrari před 10 koly... 

31/78: McLaren hlásí Norrisovi, že vidí první drolení u Sainze. 

29/78: Verstappen: „Tohle je fakt nuda, měl jsem si vzít polštář.“

27/78: Šéf týmu Alpine Bruno Famin je naštvaný na Ocona. Francouzské televizní stanici Canal+ řekl, že po incidentu bude přijato „radikální rozhodnutí“. 

25/78: Pokud by se závod dojel takto, Williams by bral první body. Albon jede devátý... 

23/78: Sainz nyní ztrácí 2,3 s na Piastriho. Leclerc zase trochu poodjel Piastrimu. 

21/78: Russell už ztrácí 11 sekund na Norrise. Pokud to tak půjde dál, dostanou jezdci na čele možnost volné zastávky aniž by se propadli v pořadí za jezdce od pátého místa níže. 

16/78: Bottas byl v boxech. 

15/78: Po úvodní nehodě byla na trati sanitka. Trochu jsme se obávali... a obávali jsme se bohužel správně. Do lékařského centra byl převezen jeden z fotografů. Naštěstí prý nemá žádná viditelná zranění. 

14/78: Mercedes Russellovi: „V této fázi nezískáme nic z rychlé jízdy.“

14/78: První čtyřka stále blízko u sebe. Otázkou je, zda se bude stavět nebo ne. Pokud ano, tak by Leclerc potřeboval poodjet, pokud ne, tak se starat o pneumatiky. 

9/78: Kontakt Sainz x Piastri zaznamenán, ale vyšetřován nebude. 

8/78: Ocon dostal za kolizi s týmovým kolegou penalizaci 10 sekund, ale v závodě už nepokračuje.... 

8/78: První čtyřka ujíždí... Russell už ztrácí 3,5 sekundy.

7/78: Leclerc zatím Piastrimu neodjel. Naopak. Rozdíl je jen pár desetin. Podle Piastriho se ale Leclerc stará o pneumatiky. 

6/78: Stewardi zaznamenali kontakt mezi Sainzem a Piastrim. Předpokládáme, že tím myslí situaci po startu (prvním)

6/78:

  1. Lec
  2. Pia
  3. Sai
  4. Nor
  5. Rus
  6. Ver
  7. Ham
  8. Cun
  9. Alb
  10. Gas
  11. Alo
  12. Ric
  13. Bot
  14. Sar
  15. Čou

4/78: DRS je aktivní, ale v Monaku nehraje velkou roli. 

3/78: Russell má výhodu (jako první) středních pneumatik a je pověšený na Norrisovi. 

3/78: Restart! Leclerc první, Piastri druhý, Sainz třetí... pozice se nemění. 

15:46: Pro Ocona závod skončil, Gasly je v zahřívacím kole. 

15:44: Jezdci se vydávají do zahřívacího kola. Pneumatiky se otáčí... první čtyřka na tvrdých. Russell, Verstappen, Hamilton na tvrdých. Inženýr Leclerca tak nějak naznačoval, že by mohl jet až do konce. U jezdců na středních je to ale otázka... 

15:32: Vypadá to, že Piastri má poškozený vůz po kontaktu se Sainzem. Tým se to snaží maximálně opravit. 

15:30: Restart v 15:44. 

15:24: Kolize mezi Pérezem a Magnussenem se nebude vyšetřovat! 

15:24: V kompletní podobě: Leclerc, Piastri, Sainz, Norris, Russell, Verstappen, Hamilton, Cunoda, Albon, Gasly, Ocon, Stroll, Ricciardo, Alonso, Sargeant, Bottas, Čou.

15:23: Druhá šance pro Sainze! Sartovní rošt: Leclerc, Piastri, Sainz, Norris, Russell, Verstappen,....

15:17: Zatím nevíme, jaké bude pořadí pro start. FIA je v této oblasti občas kreativní... 

15:17: Restart bude z pevných pozic. 

15:14: Wow... tak před tunelem došlo ke kolizi jezdců Alpine. Ocon byl vystřelen do vzduchu. 

15:10: Incidenty z prvního kola se berou méně přísně. Nicméně... Magnussen má 10 trestných bodů. 

15:08: Tak bereme zpět. Magnussen měl kontakt s Pérezem, po kterém došlo k nehodě. 

1/78: Hromadná nehoda... velká nehoda Péreze a obou jezdců Haasu. Všichni jsou ok. Pérezův vůz je hodně zničený. 

Start: Leclerc udržel první místo, Sainz u Cassina probrzdil a propadá se. Byl tam ale snad i kontakt s mclarenem. Červené vlajky!

15:00: Jezdci se vydávají do zahřívacího kola. 

14:59: První čtyřka na středních. Russell, Verstappen a Hamilton z první desítky na tvrdých. 

14:58: Pneumatiky pro start:

  • Měkké: nikdo
  • Střední: ostatní
  • Tvrdé: Russell, Verstappen, Hamilton, Ocon, Stroll, Alonso, Sargeant, Pérez, Bottas, Magnussen.
08-mc24-startinggridcompounds.jpg

14:51: Teplota tratě podobně vysoká jako včera – atakuje 50 °C. 

14:50: Startovní rošt

P. Jezdec Tým Pozn.
1 Charles Leclerc Ferrari  
2 Oscar Piastri McLaren  
3 Carlos Sainz Ferrari  
4 Lando Norris McLaren  
5 George Russell Mercedes  
6 Max Verstappen Red Bull  
7 Lewis Hamilton Mercedes  
8 Júki Cunoda RB  
9 Alexander Albon Williams  
10 Pierre Gasly Alpine  
11 Esteban Ocon Alpine  
12 Daniel Ricciardo RB  
13 Lance Stroll Aston Martin  
14 Fernando Alonso Aston Martin  
15 Logan Sargeant Williams  
16 Sergio Pérez Red Bull  
17 Valtteri Bottas Kick Sauber  
18 Kuan-jü Čou Kick Sauber  
19 Nico Hülkenberg Haas  
20 Kevin Magnussen Haas  

14:47: Zní monacká hymna. Uvidíme, zda ji dnes uslyšíme ještě jednou. 

14:46: Strategie:

08-mc24-strategies.jpg08-mc24-racesets.jpg14:40: Špatnou kvalifikaci měli Alonso a Pérez. Mexičan odstartuje až ze 16. místa, takže na body to bude mít daleko a na pořádné body ještě dál. V šampionátu ho už v Miami přeskočil Leclerc. Dnes ho mohou přeskočit další. Norris ztrácí jen 6 bodů a Sainz 14 bodů. 

14:38: Monako je nejkratším okruhem v kalendáři. Má délku jen 3,337 km. Na druhém místě je Zandvoort, který je ale téměř o kilometr delší... Monako ale není nejkratším v historii. O něco kratší byly Long Beach a Jarama a nejkratším Zeltweg v Rakousku. Na okruhu ve tvaru hokejky se čtyřmi zatáčkami se jelo jen v roce 1964. Délka byla 3,186 km. 

14:35: Ferrari vyhrálo v Monaku naposledy v roce 2017 a také tehdy šlo do jisté míry o prolomení prokletí, protože předtím vyhrálo v roce 2001. McLaren, jehož jezdec dnes odstartuje z první řady, vyhrál v Monaku naposledy v roce 2008! Oba týmy jsou v Monaku na prvních dvou místech v počtu vítězství. McLaren jich má 15, Ferrari 9. 

14:31: Rekord v počtu vítězství v Monaku drží a ještě dlouho držet bude Ayrton Senna (6). To je také důvod, proč McLaren pro Monako přebarvil vůz do barev brazilské vlajky. 

14:30: Na startu máme hned několik vítězů Grand Prix Monaka. Hamilton vyhrál třikrát, dvě vítězství mají Alonso a Verstappen a po jednom Ricciardo a Pérez. 

14:26: Monako je speciálním závodem. Navíc je pro téměř polovinu jezdců „domácím“ závodem a to doslova. V Monaku bydlí... Charles Leclerc je ale skutečně Monačan. A může se stát prvním / druhým Monačanem, který v Monaku vyhrál.

Prvním ve F1. Druhým celkově. Velká cena Monaka se jezdila už před zrodem F1 – poprvé v roce 1929. V roce 1931 zde vyhrál legendární Louis Chiron. 

14:26: Russell a Alonso si stěžují na tužší řízení. 

14:23: Ale na to se historie neptá. Leclerc je na pole position. 

Za posledních 20 let vyhrál jezdec startující z pole position v 68 % případů, z první řady v 84 % a nikdy z horší než třetí pozice. Naposledy v roce 1996 se stalo, že vyhrál jezdec, který nestartoval z prvních tří pozic. A to byl Oliver Panis po startu ze 14. místa. Pokud to odmyslíme, tak musíme jít dál do minulosti. V roce 1985 zde vyhrál Prost z pátého místa. 

Ale podívejme se na situaci také obráceně. Od roku 2004 vyhrál jezdec startující z pole position 13krát. Dvakrát byl druhý, dvakrát třetí a jen dvakrát se nedostal na pódium. V obou případech šlo o Leclerca! V roce 2021 do závodu ani neodstartoval, o rok později dojel čtvrtý. 

Ale abychom byli méně krutí k Leclercovi. Je to statistika od roku 2004. V letech 1996 až 2003 bylo Monako pro držitele pole position zakleté. Z pole position jsme tady v té době viděli vyhrát jezdce jen jednou.

14:21: Pole position získal včera Charles Leclerc, ale nebyl nejrychlejší. Pokud bychom se podívali na ideální kola (součet sektorových časů), tak byl nejrychlejší Piastri – o 0,070 sekundy. Zatímco Leclerc dokázal poskládat kolo dohromady, Piastri ne. Jeho čas byl o 0,224 sekundy pomalejší než jeho ideální kolo – nejvíce ze všech jezdů. 

14:20: Jezdci se vydávají na startovní rošt. 

14:17: Oproti kvalifikaci došlo k jedné zásadní změně. Oba jezdci Haasu byli diskvalifikováni kvůli porušení technických pravidel. Jde o stejnou situaci jako u Hamiltona v Brazílii v roce 2021. DRS bylo zkrátka až moc otevřené. Podle týmu jde o chybu v komunikaci mezi konstruktéry a mechaniky. Nová verze křídla je jiná a je potřeba ji jinak nastavit, aby byla legální.

14:07: Problémy Red Bullu? Tým na tom v Monaku není ideálně. Jde především o přejezdy obrubníků. Verstappen mluvil o charakteristice vozu, kterou nelze ovlivnit nastavením, Helmut Marko pak zmínil problémy s korelací.

„Sezonu jsme začali s tím, že to bude nezadržitelný úspěch. Pak přišlo první zklamání v Austrálii. Základním problémem však nejsou tratě, ale skutečnost, že nefunguje korelace mezi simulátorem a tratí,“ řekl Marko pro Sky Germany.

„V simulátoru jezdíme přes obrubníky bez problémů. Tady, abych citoval Verstappena, auto poskakuje jako klokan. To je ten problém, který se projevil i v nastavení v Miami a částečně i v Imole.“

14:06: Verstappen včera přišel o letošní neporazitelnost, pokud jde o kvalifikace (rozstřely nepočítáme). V Miami tak sice vyrovnal, ale už nepřekoná dva rekordy – v počtu pole positions v řadě vyrovnal Sennu a v počtu pole positions od začátku sezóny Prosta. 

14:04: Čeká nás osmý závod sezóny a patrně třetí, který letos nevyhraje Maxe Verstappen. Normálně bychom ho po startu ze šestého místa neodepisovali, ale Monako je Monako a vyhrát ze šestého místa je skoro nemožné... 

14:00: Vítejte u online přenosu z Velké ceny Monaka 2024.

Doporučujeme

Články odjinud