Kvalifikaci na Velkou cenu Monaka 2024 vyhrál Charles Leclerc a ukončil tak sérii Maxe Verstappena, který předtím vyhrál všechny letošní kvalifikace.
Vedle něj odstartoval z první řady Oscar Piastri. Druhá řada patřila jejich týmovým kolegům. Sainz startoval třetí, Norris čtvrtý.
Ve třetí řadě stáli Russell a Verstappen, ve čtvrté Hamilton a Cunoda, v páté Albon a Gasly. Pérez vypadl už z první části. Po diskvalifikaci jezdců Haasu kvůli porušení technických pravidel startoval z 16. místa.
Závod
Leclerc po startu udržel první místo. Mezi Piastrim a Sainzem došlo ke kontaktu, po kterém měl jezdec McLarenu poškození vozu. Sainz se o chvíli později zřejmě kvůli defektu dostal mimo trať v Casino Square.
Mezi Pérezem a Magnussenem došlo ke kontaktu a oba pak smetli také Hülkenberga. Pro všechny tři závod skončil. Sportovní komisaři ale za tento incident nikoho nepotrestali. Na trati byly vozy, mnoho trosek a poškozené bariéry. Ředitelství závodu proto vyvěsilo červené vlajky.
Ke třetímu incidentu došlo před vjezdem do tunelu, kde kolidovali Gasly a Ocon. Druhý jmenovaný se dokonce zadními koly dostal do vzduchu. Podle stewardů způsobil nehodu právě on a vzhledem k tomu, že ze závodu odstoupil, dostal pro další závod penalizaci a na startu Grand Prix Kanady klesne o pět míst.
Restart
Sainz měl štěstí, protože se pořadí vrátilo na začátek závodu, a tak startoval znovu třetí. Jezdci si prohodili směsi. První čtyřka, která původně startovala na středních pneumatikách, nazula tvrdé, jezdci za ní zase přešli z tvrdé na střední. Tím si splnili povinnost nasadit obě sady a do konce závodu nemuseli stavět.
Druhý start z pevných pozic proběhl v klidnějším režimu. Mezi prvními čtyřmi jezdci to bylo v dalších kolech velmi těsné, ale to v Monaku nehraje příliš velkou roli. Russell na pátém místě začal postupně ztrácet, což se ukázalo jako klíčové. Otevírala se totiž možnost zastávky pro Norrise.
Ferrari zpomalilo Leclerca i Sainze, aby tomu zabránilo. Další a větší mezera se vytvořila za Russellem, Verstappenem a Hamiltonem. Poslední dva jmenování toho využili k zastávkám v boxech. Verstappen rychle dojel Russella, ale k útoku nedošlo. Russell musel navíc přidat, čímž snížil ztrátu na Norrise.
Stavěli i někteří další jezdci, a tak jsme díky čerstvějším pneumatikám viděli i pár předjetí. Lance Stroll musel do boxů i podruhé (celkově potřetí) kvůli defektu.
Ke konci závodu Leclerc navýšil náskok na Piastriho a dojel si pro vítězství v domácí grand prix. Prolomil tím prokletí, protože v minulosti se mu v Monaku nedařilo. Třetí pole position v Monaku ale už dokázal proměnit ve vítězství.
Pierre Gasly získal první letošní bod a Alex Albon dovezl první body pro Williams.
Výsledky
P. |
Jezdec |
Tým |
Čas / ztráta |
Kola |
Body |
1 |
Charles Leclerc |
Ferrari |
2:23:15.554 |
78 |
25 |
2 |
Oscar Piastri |
McLaren |
7.152 |
78 |
18 |
3 |
Carlos Sainz |
Ferrari |
7.585 |
78 |
15 |
4 |
Lando Norris |
McLaren |
8.650 |
78 |
12 |
5 |
George Russell |
Mercedes |
13.309 |
78 |
10 |
6 |
Max Verstappen |
Red Bull |
13.853 |
78 |
8 |
7 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
14.908 |
78 |
6+1 |
8 |
Júki Cunoda |
RB |
1 kolo |
77 |
4 |
9 |
Alexander Albon |
Williams |
1 kolo |
77 |
2 |
10 |
Pierre Gasly |
Alpine |
1 kolo |
77 |
1 |
11 |
Fernando Alonso |
Aston Martin |
2 kola |
76 |
|
12 |
Daniel Ricciardo |
RB |
2 kola |
76 |
|
13 |
Valtteri Bottas |
Kick Sauber |
2 kola |
76 |
|
14 |
Lance Stroll |
Aston Martin |
2 kola |
76 |
|
15 |
Logan Sargeant |
Williams |
2 kola |
76 |
|
16 |
Kuan-jü Čou |
Kick Sauber |
2 kola |
76 |
|
- |
Nico Hülkenberg |
Haas |
- |
0 |
|
- |
Kevin Magnussen |
Haas |
- |
0 |
|
- |
Sergio Pérez |
Red Bull |
- |
0 |
|
- |
Esteban Ocon |
Alpine |
- |
0 |
|
- Jezdec dne: Charles Leclerc
- Nejrychlejší kolo závodu: Lewis Hamilton
Průběh
17:28: Hymnu Monaka dnes uslyšíme podruhé...
Cíl: Charles Leclerc vyhrává Velkou cenu Monaka 2024!
- Lec
- Pia
- Sai
- Nor
- Rus
- Ver
- Ham
- Cun
- Alb
- Gas
77/78: První letošní body pro Gaslyho, první pro Albona a Williams. Poslední kilometry do cíle.
74/78: Leclerc se vrátil k pomalejšímu tempu... respektive na úrovni jezdců za ním. Náskok je 8,6 sekundy.
74/78: Sargeant předjel Čoua...
73/78:
- Lec
- Pia
- Sai
- Nor
- Rus
- Ver
- Ham
- Cun
- Alb
- Gas
- Alo
- Ric
- Bot
- Str
- Sar
- Čou
73/78: Leclerc nyní dokonce o 2 sekundy na kolo rychlejší než Piastri.
72/78: Leclerc už nemusí hrát strategické hry a tak ujíždí... už je to 7,6 sekundy. Paradoxně rychlejší / agresivnější jízda může pomoci snížit drolení pneumatik.
70/78: Leclerc navýšil náskok na Piastriho na pět sekund.
68/78: Sargeant hlásí, že trefil zeď. Ale pokračuje
64/78: Norris má na Russella náskok 16,5 sekundy. V případě zastávky by se nyní propadl za Russella i Verstappena. Navíc se už uzavírá přínos zastávky (Sainze by už nestihl dojet).
64/78: Hamilton na Verstappena ztrácel, ale ten je nyní za Russellem, a tak je brzy dojede i on.
62/78: Verstappen dojel Russella.
59/78: Verstappen je nyní asi o 2,5 sekundy rychlejší než Leclerc. Dojíždí Russella. Ztráta 4,4 s.
58/78: Také Stroll předjíždí...Čoua a Sargeanta.
56/78: Dobrá zpráva pro Ferrari. Verstappen po zastávce stahuje Russella, který tak musel zabrat a snížil ztrátu na Norrise na 18,4 sekundy.
56/78: Norris těsně za Sainzem.
54/78: Norris má náskok na Russella 20,2 sekundy. Mohl by stavět...
54/78: Bottas předjel Sargeanta!
52/78: Do boxů míří také Verstpappen. Mimochodem... Hamilton měl na Cunodu 45 sekund a nyní je to 28 sekund.
52/78: Hamilton v boxech. Na Cunodu měl náskok, že by mohl stavět i dvakrát.
50/78: Stroll má defekt a míří znovů do boxů...
44/78: Ferrari chce, aby Leclerc ještě více zpomalil, aby se neotevřelo okno pro zastávku Norrise. Monačan si stěžuje, že mu pomalejší jízda způsobuje nedotáčivost.
43/78: Stroll v boxech, Leclerc mezitím poodjel Piastrimu na 2,5 s.
43/78:
- Lec
- Pia
- Sai
- Nor
- Rus
- Ver
- Ham
- Cun
- Alb
- Gas
42/78: První čtyři jezdci předjíždí jezdce na konci pole o kolo... nyní Alonsa.
39/78: Ferrari řeklo Leclercovi, aby trochu zpomalil...
39/78: Penalizace pro Ocona byla přeměněna na pokles o 5 míst v Kanadě.
34/78: Největší prostor pro zastávku mí Hamilton. Na Cunodu má náskok přes 22 sekund. Russell pak na Norrise ztrácí 13,3 s.
31/78: McLaren věří, že pneumatiky jezdců jsou ve stejném stavu, v jaké byly pneumatiky jezdců Ferrari před 10 koly...
31/78: McLaren hlásí Norrisovi, že vidí první drolení u Sainze.
29/78: Verstappen: „Tohle je fakt nuda, měl jsem si vzít polštář.“
27/78: Šéf týmu Alpine Bruno Famin je naštvaný na Ocona. Francouzské televizní stanici Canal+ řekl, že po incidentu bude přijato „radikální rozhodnutí“.
25/78: Pokud by se závod dojel takto, Williams by bral první body. Albon jede devátý...
23/78: Sainz nyní ztrácí 2,3 s na Piastriho. Leclerc zase trochu poodjel Piastrimu.
21/78: Russell už ztrácí 11 sekund na Norrise. Pokud to tak půjde dál, dostanou jezdci na čele možnost volné zastávky aniž by se propadli v pořadí za jezdce od pátého místa níže.
16/78: Bottas byl v boxech.
15/78: Po úvodní nehodě byla na trati sanitka. Trochu jsme se obávali... a obávali jsme se bohužel správně. Do lékařského centra byl převezen jeden z fotografů. Naštěstí prý nemá žádná viditelná zranění.
14/78: Mercedes Russellovi: „V této fázi nezískáme nic z rychlé jízdy.“
14/78: První čtyřka stále blízko u sebe. Otázkou je, zda se bude stavět nebo ne. Pokud ano, tak by Leclerc potřeboval poodjet, pokud ne, tak se starat o pneumatiky.
9/78: Kontakt Sainz x Piastri zaznamenán, ale vyšetřován nebude.
8/78: Ocon dostal za kolizi s týmovým kolegou penalizaci 10 sekund, ale v závodě už nepokračuje....
8/78: První čtyřka ujíždí... Russell už ztrácí 3,5 sekundy.
7/78: Leclerc zatím Piastrimu neodjel. Naopak. Rozdíl je jen pár desetin. Podle Piastriho se ale Leclerc stará o pneumatiky.
6/78: Stewardi zaznamenali kontakt mezi Sainzem a Piastrim. Předpokládáme, že tím myslí situaci po startu (prvním)
6/78:
- Lec
- Pia
- Sai
- Nor
- Rus
- Ver
- Ham
- Cun
- Alb
- Gas
- Alo
- Ric
- Bot
- Sar
- Čou
4/78: DRS je aktivní, ale v Monaku nehraje velkou roli.
3/78: Russell má výhodu (jako první) středních pneumatik a je pověšený na Norrisovi.
3/78: Restart! Leclerc první, Piastri druhý, Sainz třetí... pozice se nemění.
15:46: Pro Ocona závod skončil, Gasly je v zahřívacím kole.
15:44: Jezdci se vydávají do zahřívacího kola. Pneumatiky se otáčí... první čtyřka na tvrdých. Russell, Verstappen, Hamilton na tvrdých. Inženýr Leclerca tak nějak naznačoval, že by mohl jet až do konce. U jezdců na středních je to ale otázka...
15:32: Vypadá to, že Piastri má poškozený vůz po kontaktu se Sainzem. Tým se to snaží maximálně opravit.
15:30: Restart v 15:44.
15:24: Kolize mezi Pérezem a Magnussenem se nebude vyšetřovat!
15:24: V kompletní podobě: Leclerc, Piastri, Sainz, Norris, Russell, Verstappen, Hamilton, Cunoda, Albon, Gasly, Ocon, Stroll, Ricciardo, Alonso, Sargeant, Bottas, Čou.
15:23: Druhá šance pro Sainze! Sartovní rošt: Leclerc, Piastri, Sainz, Norris, Russell, Verstappen,....
15:17: Zatím nevíme, jaké bude pořadí pro start. FIA je v této oblasti občas kreativní...
15:17: Restart bude z pevných pozic.
15:14: Wow... tak před tunelem došlo ke kolizi jezdců Alpine. Ocon byl vystřelen do vzduchu.
15:10: Incidenty z prvního kola se berou méně přísně. Nicméně... Magnussen má 10 trestných bodů.
15:08: Tak bereme zpět. Magnussen měl kontakt s Pérezem, po kterém došlo k nehodě.
1/78: Hromadná nehoda... velká nehoda Péreze a obou jezdců Haasu. Všichni jsou ok. Pérezův vůz je hodně zničený.
Start: Leclerc udržel první místo, Sainz u Cassina probrzdil a propadá se. Byl tam ale snad i kontakt s mclarenem. Červené vlajky!
15:00: Jezdci se vydávají do zahřívacího kola.
14:59: První čtyřka na středních. Russell, Verstappen a Hamilton z první desítky na tvrdých.
14:58: Pneumatiky pro start:
- Měkké: nikdo
- Střední: ostatní
- Tvrdé: Russell, Verstappen, Hamilton, Ocon, Stroll, Alonso, Sargeant, Pérez, Bottas, Magnussen.

14:51: Teplota tratě podobně vysoká jako včera – atakuje 50 °C.
14:50: Startovní rošt
P. |
Jezdec |
Tým |
Pozn. |
1 |
Charles Leclerc |
Ferrari |
|
2 |
Oscar Piastri |
McLaren |
|
3 |
Carlos Sainz |
Ferrari |
|
4 |
Lando Norris |
McLaren |
|
5 |
George Russell |
Mercedes |
|
6 |
Max Verstappen |
Red Bull |
|
7 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
|
8 |
Júki Cunoda |
RB |
|
9 |
Alexander Albon |
Williams |
|
10 |
Pierre Gasly |
Alpine |
|
11 |
Esteban Ocon |
Alpine |
|
12 |
Daniel Ricciardo |
RB |
|
13 |
Lance Stroll |
Aston Martin |
|
14 |
Fernando Alonso |
Aston Martin |
|
15 |
Logan Sargeant |
Williams |
|
16 |
Sergio Pérez |
Red Bull |
|
17 |
Valtteri Bottas |
Kick Sauber |
|
18 |
Kuan-jü Čou |
Kick Sauber |
|
19 |
Nico Hülkenberg |
Haas |
|
20 |
Kevin Magnussen |
Haas |
|
14:47: Zní monacká hymna. Uvidíme, zda ji dnes uslyšíme ještě jednou.
14:46: Strategie:

14:40: Špatnou kvalifikaci měli Alonso a Pérez. Mexičan odstartuje až ze 16. místa, takže na body to bude mít daleko a na pořádné body ještě dál. V šampionátu ho už v Miami přeskočil Leclerc. Dnes ho mohou přeskočit další. Norris ztrácí jen 6 bodů a Sainz 14 bodů.
14:38: Monako je nejkratším okruhem v kalendáři. Má délku jen 3,337 km. Na druhém místě je Zandvoort, který je ale téměř o kilometr delší... Monako ale není nejkratším v historii. O něco kratší byly Long Beach a Jarama a nejkratším Zeltweg v Rakousku. Na okruhu ve tvaru hokejky se čtyřmi zatáčkami se jelo jen v roce 1964. Délka byla 3,186 km.
14:35: Ferrari vyhrálo v Monaku naposledy v roce 2017 a také tehdy šlo do jisté míry o prolomení prokletí, protože předtím vyhrálo v roce 2001. McLaren, jehož jezdec dnes odstartuje z první řady, vyhrál v Monaku naposledy v roce 2008! Oba týmy jsou v Monaku na prvních dvou místech v počtu vítězství. McLaren jich má 15, Ferrari 9.
14:31: Rekord v počtu vítězství v Monaku drží a ještě dlouho držet bude Ayrton Senna (6). To je také důvod, proč McLaren pro Monako přebarvil vůz do barev brazilské vlajky.
14:30: Na startu máme hned několik vítězů Grand Prix Monaka. Hamilton vyhrál třikrát, dvě vítězství mají Alonso a Verstappen a po jednom Ricciardo a Pérez.
14:26: Monako je speciálním závodem. Navíc je pro téměř polovinu jezdců „domácím“ závodem a to doslova. V Monaku bydlí... Charles Leclerc je ale skutečně Monačan. A může se stát prvním / druhým Monačanem, který v Monaku vyhrál.
Prvním ve F1. Druhým celkově. Velká cena Monaka se jezdila už před zrodem F1 – poprvé v roce 1929. V roce 1931 zde vyhrál legendární Louis Chiron.
14:26: Russell a Alonso si stěžují na tužší řízení.
14:23: Ale na to se historie neptá. Leclerc je na pole position.
Za posledních 20 let vyhrál jezdec startující z pole position v 68 % případů, z první řady v 84 % a nikdy z horší než třetí pozice. Naposledy v roce 1996 se stalo, že vyhrál jezdec, který nestartoval z prvních tří pozic. A to byl Oliver Panis po startu ze 14. místa. Pokud to odmyslíme, tak musíme jít dál do minulosti. V roce 1985 zde vyhrál Prost z pátého místa.
Ale podívejme se na situaci také obráceně. Od roku 2004 vyhrál jezdec startující z pole position 13krát. Dvakrát byl druhý, dvakrát třetí a jen dvakrát se nedostal na pódium. V obou případech šlo o Leclerca! V roce 2021 do závodu ani neodstartoval, o rok později dojel čtvrtý.
Ale abychom byli méně krutí k Leclercovi. Je to statistika od roku 2004. V letech 1996 až 2003 bylo Monako pro držitele pole position zakleté. Z pole position jsme tady v té době viděli vyhrát jezdce jen jednou.
14:21: Pole position získal včera Charles Leclerc, ale nebyl nejrychlejší. Pokud bychom se podívali na ideální kola (součet sektorových časů), tak byl nejrychlejší Piastri – o 0,070 sekundy. Zatímco Leclerc dokázal poskládat kolo dohromady, Piastri ne. Jeho čas byl o 0,224 sekundy pomalejší než jeho ideální kolo – nejvíce ze všech jezdů.
14:20: Jezdci se vydávají na startovní rošt.
14:17: Oproti kvalifikaci došlo k jedné zásadní změně. Oba jezdci Haasu byli diskvalifikováni kvůli porušení technických pravidel. Jde o stejnou situaci jako u Hamiltona v Brazílii v roce 2021. DRS bylo zkrátka až moc otevřené. Podle týmu jde o chybu v komunikaci mezi konstruktéry a mechaniky. Nová verze křídla je jiná a je potřeba ji jinak nastavit, aby byla legální.
14:07: Problémy Red Bullu? Tým na tom v Monaku není ideálně. Jde především o přejezdy obrubníků. Verstappen mluvil o charakteristice vozu, kterou nelze ovlivnit nastavením, Helmut Marko pak zmínil problémy s korelací.
„Sezonu jsme začali s tím, že to bude nezadržitelný úspěch. Pak přišlo první zklamání v Austrálii. Základním problémem však nejsou tratě, ale skutečnost, že nefunguje korelace mezi simulátorem a tratí,“ řekl Marko pro Sky Germany.
„V simulátoru jezdíme přes obrubníky bez problémů. Tady, abych citoval Verstappena, auto poskakuje jako klokan. To je ten problém, který se projevil i v nastavení v Miami a částečně i v Imole.“
14:06: Verstappen včera přišel o letošní neporazitelnost, pokud jde o kvalifikace (rozstřely nepočítáme). V Miami tak sice vyrovnal, ale už nepřekoná dva rekordy – v počtu pole positions v řadě vyrovnal Sennu a v počtu pole positions od začátku sezóny Prosta.
14:04: Čeká nás osmý závod sezóny a patrně třetí, který letos nevyhraje Maxe Verstappen. Normálně bychom ho po startu ze šestého místa neodepisovali, ale Monako je Monako a vyhrát ze šestého místa je skoro nemožné...
14:00: Vítejte u online přenosu z Velké ceny Monaka 2024.