GP Malajsie: Co ve výsledcích nebylo

Před třetím závodem sezony týmy prožívaly to, co je v Malajsii obvyklé: meteorologické napětí. Nikdo totiž netušil, bude-li na okruhu hrát jednu z hlavních rolí tropický liják, nebo ne.

Snad proto, aby pravdu neměl nikdo, proběhl závod bez deště, zatímco při kvalifikaci lilo jako z konve a oblohou křižovaly blesky. Díky tomu se ovšem stal souboj o startovní pozice neobyčejně zajímavou záležitostí, v níž se kupodivu nechaly porazit počasím právě ty nejzkušenější týmy: Ferrari a McLaren. A bylo to i důvodem, proč se kvartet jejich pilotů na startu ocitl v poněkud nečekaných rolích: Massova pozice byla nejhorší od australské GP 2007, Hamiltonova od loňské GP Monaka, Buttonova od předloňské GP Brazílie a Alonsova dokonce od Velké ceny Malajsie 2004, v níž startoval ještě s Renaultem R24! A stáj z Maranella díky tomu měla i nejhorší startovní průměr od GP Monaka 2006, při níž Massa a Schumacher na startu stáli až na 21. a 22. místě. Kvalifikaci, ve které Mark Webber získal své druhé pole position, stáj Red Bull osmé a o svůj premiérový start z první řady se postaral Nico Rosberg, ovšem výtečně zvládli i muži od Williamsu, Mercedesu a Force India. I jejich týmy totiž „dodaly“ do první desítky po dvou jezdcích. Kobayashi si navíc dojel pro své dosud nejlepší startovní postavení.

První bedna po 55 letech
Jenže stejně jako čtyři předešlé závody, ani Velká cena Malajsie (v té domácí fanoušci mohli poprvé držet palečky „domácímu“ Lotusu) nakonec výhru držiteli pole position  nepřinesla. Po bezchybném startu se totiž hned v prvních zatáčkách dostal do čela Sebastian Vettel a protože déšť se o svou roli nepřihlásil, v relativně poklidném závodě tam  vydržel (s výjimkou dvou kol) až do konce. Dojel si tím pro šesté vítězství své GP kariéry (v historických tabulkách se tak dostal na úroveň Brookse, Laffita, Patreseho, Gillesa Villeneuva, Rindta, Ralfa Schumachera a Surteese, ale má z nich nejméně odjetých závodů) a opět se důrazně přihlásil o slovo v rozehrané hře o titul nejmladšího mistra světa. Na závod, v jehož průběhu Hamilton i Massa poskočili o celých 14 míst a naopak Schumacher se poprvé od svého návratu nedočkal bodů, asi také nezapomenou Jaime Algersuari a Nico Hülkenberg, kteří poprvé získali v F1 body.

Spokojen může být i další Nico - Rosberg. Ten získal třetí pódium své GP kariéry a první po 23 závodech, od Singapuru 2008. Od Velké ceny Malajsie – ale té v roce 2009 -  byli zase v Sepangu poprvé k vidění na pódiu dva Němci (tehdy Glock a Heidfeld) a radovat se mohl i jejich krajan Sutil, protože si vyjel své nejlepší umístění od loňské italské GP. Pro někoho může být zajímavý fakt, že Rosbergova „bedna“ byla tou první, kterou vůz trojcípé hvězdy (v Asii jel Mercedes mimochodem 15. závod MS) získal od italské GP 1955, v níž Fangio a Taruffi obsadili obě první místa. Pro jiného zase skutečnost, že Button dokázal svým osmým místem prodloužit šňůru svých po sobě jdoucích závodů na bodech už na osm. Z týmů je na tom v tomto směru nejlépe Red Bull (devět), jenž v Malajsii získal své páté double. Samozřejmě i zásluhou Marka Webbera. Ten sice nejspíš pomýšlel výš, ale nakonec ve 445. GP závodě australských pilotů do statistik „dodal“ alespoň 30. nejrychlejší kolo, které kdy v historii Australané zajeli.

A nesmutní ani v Maranellu. Vždyť po malajsijské GP se do čela šampionátu podruhé v životě vyšvihl Massa, který je spolu s Buttonem, Hamiltonem, Rosbergem a Webberem jediným, kdo v této sezoně pokaždé bodoval. Zatímco takové Toro Rosso to v závodě, jenž byl pro stáj Renaultu jejím 265. startem F1, letos dokázalo poprvé...

Doporučujeme

Články odjinud