GP Maďarska bude 100. závodem formule 1 pro motor V8 2,4 l

GP Maďarska bude 100. závodem formule 1 pro motor V8 2,4 l

Zatímco za tři roky do formule 1 nastoupí přeplňované šestiválce, současné osmiválcové motory oslaví na Hungaroringu své sté nasazení. Mercedes při této příležitosti připomněl několik zajímavých faktů.

Osmiválce o objemu 2,4 litru přišly do formule 1 v roce 2006, do té doby poháněly monoposty královny motorsportu třílitrové desetiválce. I když se základní specifikace současných agregátů od jejich premiéry nezměnila, technické a sportovní regule, které se jich týkají, se úprav dočkaly.

Vývoj motorů byl zpočátku volný a každý motor musel vydržet dva závodní víkendy. V roce 2007 došlo ke zmrazení vývoje, omezení otáček na 19 tisíc za minutu, a do povinné minimální životnosti dvou závodních víkendů se přestaly počítat páteční tréninky, aby týmy více jezdily. Od roku 2009 smí každý jezdec použít za celou sezónu jen osm motorů a omezení otáček činí 18 tisíc za minutu. Letos a v roce 2009 spolupracují motory se systémy na rekuperaci kinetické energie.

A jaké jsou vlastnosti letošních osmiválcových motorů? Jejich výkon je asi 750 koní, minimální hmotnost 95 kilogramů, úhel sevření válců 90 stupňů a objem omezen na 2,4 litru.

Co se týče motoru Mercedes, který se rodí v britském Brixworthu a který patří mezi nejlepší ve startovním poli, za celou svoji kariéru od roku 2006 absolvoval 102427 kilometrů, tedy 89 procent maximální možné vzdálenosti. Za posledních pět let se jeho životnost zdvojnásobila z jednoho na dva tisíce kilometrů.

Osmiválcový agregát stuttgartské automobilky zažil největší slávu s týmem Brawn GP v roce 2009, kdy získal oba tituly, 10 vítězství v Grand Prix, 10 pole position a 5 nejrychlejších kol. Nejméně úspěšný byl ve své premiérové sezóně v roce 2006, kdy nevyhrál ani jednou. Od roku 2007 získal celkem 32 vítězství, což je 40 procent ze všech možných. Ve svých dosavadních 99 závodech si připsal celkem 30 kvalifikačních triumfů, 25 nejrychlejších kol a 94 umístění na stupních vítězů, a to díky stájím Brawn GP, McLaren, Mercedes a Force India.

Vzhledem k novodobým omezením v pravidlech si jednotka z dílny Mercedes-Benz HighPerformanceEngines připsala také jeden zajímavý historický záznam. Mercedes byl totiž prvním výrobcem, který dokázal vyhrát tři závody po sobě se stejným motorem. Postaral se o to Jenson Button v roce 2009 prvenstvími v Bahrajnu, Španělsku a Monaku. Tento jeho vítězný agregát pak dosloužil v trénincích v Německu a Maďarsku, celkem odjel 2016 kilometrů. Získal také dvě pole position (Španělsko a Monako) a 72 procent kol odjel ve vedení Grand Prix.

A konečně motor značky Mercedes jako první v historii formule 1 zvítězil ve spojení s KERS, o tento zápis se postaral Lewis Hamilton na Hungaroringu v roce 2009.

Doporučujeme

Články odjinud