Velkou cenu Kataru 2023 vyhrál Max Verstappen. Jezdci Mercedesu se srazili  | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Velkou cenu Kataru 2023 vyhrál Max Verstappen. Jezdci Mercedesu se srazili

Velkou cenu Kataru 2023 vyhrál Max Verstappen. Na stupně vítězů ho doprovodili jezdci McLarenu. Závod ovlivnil stanovený maximální počet kol na pneumatikách.

V Kataru se jel letošní čtvrtý sprintový víkend. Pořadí na startu závodu tak určila kvalifikace už v pátek.

Pole position získal Max Verstappen. Z první řady vedle něj odstartoval George Russell. Druhá řada patřila Hamiltonovi a Alonsovi, třetí Leclercovi a Piastrimu, čtvrtá Gaslymu a Oconovi, pátá Bottasovi a Norrisovi. Jezdci McLarenu v kvalifikaci přišli o lepší startovní pozice kvůli traťovým limitům.

Před závodem došlo k tomu, o čem se mluvilo už v sobotu. FIA kvůli poškození pneumatik z pátku určila, že na každé sadě pneumatik lze v závodě odjet maximálně 18 kol. Jezdce tak čekal závod se třemi zastávkami. 

Závod

Do závodu neodstartoval Carlos Sainz. Při závěrečných přípravách na závod byl v jeho voze odhalen problém s palivovým systémem. Sainz se tak ani nevydal na startovní rošt. 

Sergio Pérez zase po nehodě ve sprintu, výměně pohonné jednotky a porušení režimu parc fermé startoval z boxů.

Max Verstappen si po startu pohlídal první místo. Za jeho zády došlo ke kolizi jezdců Mercedesu. Pro Hamiltona závod skončil, Russell zamířil do boxů, ale v závodě mohl pokračovat. Na trať musel safety car.

Ve vedení byl Verstappen před Piastrim, Alonsem, Leclercem, Oconem, Norrisem, Gaslym, Cunodou, Bottasem a první desítku uzavíral Hülkenberg.

Russell se po restartu dostal před Péreze. Někteří jezdci (Bottas, Magnussen, Stroll, Lawson) stavěli poprvé už během safety caru. 

Ze špičky zajeli jako první k mechnanikům Piastri a Leclerc – po 12 kolech. Verstappen stavěl až o několik kol později. Tento trend pak zůstal i při dalších zastávkách.

Ve 20. kole se Norris dostal před Leclerca a při druhých zastávkách se dostal také před Alonsa, který pódiové umístění neudržel. Španěl si stěžoval na horkou sedačku a dvakrát se vydal mimo trať.

George Russell se postupně dostal až na čtvrtou pozici a minimalizoval škody. Pérezovi, který také začínal z chvostu, se dařilo méně. Navíc byl jedním z jezdců, který dostal penalizaci za překročení traťových limitů – a to dokonce dvakrát v závodě a jednou po závodě.

Logan Sargean v průběhu závodu odstoupil ze zdravotních důvodů.

Mezi Verstappenem a Piastrim byly po posledních zastávkách jen čtyři sekundy, ale jezdec Red Bullu měl vše pod kontrolou a dojel si pro letošní 14. vítězství. Na stupně vítězů ho pak doprovodili oba jezdci McLarenu.

Dobrý závod odjeli jezdci Alfy Romeo, kteří se dostali na body. Zisk šesti bodu týmu umožnil přeskočit Haas v Poháru konstruktérů.

Dalším závodem je za dva týdny Velká cena USA v Austinu.

Výsledky

P. Jezdec Tým Čas / ztráta Kola Body
Max Verstappen Red Bull 1:27:39.168 57 25
Oscar Piastri McLaren 4.833 57 18
Lando Norris McLaren 5.969 57 15
George Russell Mercedes 34.119 57 12
Charles Leclerc Ferrari 38.976 57 10
Fernando Alonso Aston Martin 49.032 57 8
Esteban Ocon Alpine 1:02.390 57 6
Valtteri Bottas Alfa Romeo 1:06.563 57 4
Kuan-jü Čou Alfa Romeo 1:16.127 57 2
10  Sergio Pérez Red Bull 1:15.181 57 1
11  Lance Stroll Aston Martin 1:21.652 57  
12  Pierre Gasly Alpine 1:22.300 57  
13  Alexander Albon Williams 1:31.014 57  
14  Kevin Magnussen Haas 1 kolo 56  
15  Júki Cunoda AlphaTauri 1 kolo 56  
16  Nico Hülkenberg Haas 1 kolo 56  
17  Liam Lawson AlphaTauri 1 kolo 56  
Logan Sargeant Williams   40  
Carlos Sainz Jr. Ferrari   0  
Lewis Hamilton Mercedes   0  

Průběh

Pérez dostal dalších pět sekund a propadl se na desáté místo.

Cíl:

  1. Ver
  2. Pia
  3. Nor
  4. Rus
  5. Lec
  6. Alo
  7. Oco
  8. Bot
  9. Čou
  10. Per

56/57: Gasly předjel Péreze...

54/57: Stroll dostává penalizaci 5 sekund za traťové limity. 

53/57: Gasly poněkud agresivně předjel Strolla. Nyní vracel pozici a předjel ho o Pérez. 

52/57: Verstappen v boxech. Trochu delší zastávka...

51/57: Russell v boxech. Dostává měkké pneumatiky!

50/57: 

McLaren: Budeme držet pozici

Norris: Proč to chceš udělat? Máme velkou mezeru. Jasně jsem mnohem rychlejší.

48/57: Gasly, Albon s penalizacemi.

47/57:

  1. Ver
  2. Rus
  3. Pia
  4. Nor
  5. Lec
  6. Čou
  7. Alo
  8. Oco
  9. Bot
  10. Str

45/57: Norris v boxech. Piastri se udržel před ním.

44/57: Norris dojíždí Piastriho, ale ten míří do boxů.. 

41/57: Sargeantovi není dobře a odstupuje... 

40/57: Bottas, Stroll, Magnussen, Lawson, Hulk.. zřejmě poslední zastávky. 

39/57: Dalších pět sekund pro Péreze. 

38/57: Sargeant hlásí týmu, že mu není dobře. 

35/57: Verstappen v boxech

33/57: Alonso byl mimo trať. 

33/57: Russell se na trať vrátil na pátém místě. Mercedes odhaduje, že by mohl dojet čtvrtý. Před sebou má Čoua. 

33/57: Russell v boxech

32/57: Pérez, Albon v boxech. 

28/57: A Norris je po zastávce před Alonsem. 

27/57: Pérez 5 sekund za traťové limity... 

27/57: Alonso si stěžuje na horkou sedačku... 

27/57: Alonso v boxech. Russell přebírá nejrychlejší kolo závodu. 

26/57: V boxech také Leclec, Ocon. 

25/57: Norris dojíždí Alonsa. Piastri zamíří do boxů. 

23/57: Russell se dostává před Gaslyho. 

22/57: Jezdci, kteří stavěli za SC, staví znovu... Bottas, Stroll, Magnussen, Lawson.

21/57:

  1. Ver
  2. Pia
  3. Alo
  4. Bot
  5. Nor
  6. Str
  7. Lec
  8. Oco
  9. Gas
  10. Rus

20/57: Norris před Leclercem. 

19/57: Albon v boxech... 

18/57: Alex Albon převzal vedení! Ale ještě nestavěl. 

18/57: Verstappen v boxech.

16/57:

  1. Ver
  2. Alb
  3. Per
  4. Čou
  5. Bot
  6. Str
  7. Pia
  8. Alo
  9. Mag
  10. Lec
  11. Nor
  12. Law
  13. Oco
  14. Gas
  15. Rus
  16. Cun
  17. Sar
  18. Hul

16/57: V pořadí jsou nyní nahoře jezdci, kteří nestavěli, nebo stavěli během SC

13/57: A Lawson už dostává černo-bílou vlajku kvlli traťovým limitům. Alonso bojoval s Leclercem. Jezdec Astonu ale dokázal zůstat před Leclercem. 

13/57: Piastri, Leclerc v boxech.

12/57: Alonso byl v boxech. Piastri reaguje nejrychlejším prvním sektorem. 

10/57: Russell předjel Sargeanta a je na bodech poté, co Cunoda zajel do boxů. 

9/57: Russell předjel Čoua a je 12. 

8/57: Na čele se to trhá. Piastri ztráci 1,4 sekundy na Verstappena. Alonso se vydal mimo trať a ztrácí tak na Piastriho 2,4 s.

8/57: Hulkenberg odstartoval z pozice po Sainzovi... a dostal penalizaci 10 sekund za špadnou startovní pozici. 

6/57: Russell po zastávkách soupeřů 13. před Pérezem. 

5/57: restart.. 

4/57: Bottas, Magnussen, Stroll, Lawson byli v boxech. SC zajede do boxů. 

3/57: SC nemá na pravidlo 18 kol vliv. Nehoda jinak byla docela nebezpečná, uletělo tam kolo z Hamiltonova vozu. 

2/57: Hamilton skončil, Russell zajel do boxů a vrací se na trať. 

2/57:

  1. Ver
  2. Pia
  3. Alo
  4. Lec
  5. Oco
  6. Nor
  7. Gas
  8. Cun
  9. Bot
  10. Hul
  11. Alb
  12. Sar
  13. Str
  14. Mag
  15. Law
  16. Čou
  17. Per

2/57: Trvalo to, ale safety car na trati.. 

Start: Verstappen zůstává první, jezdci Mercedesu kolidovali! Druhý je Piastri před Alonsem. 

19:00: Jezdci se vydávají do zahřívacího kola. 

18:57: Pneumatiky pro start: 

  • Měkké: Hamilton, Bottas, Lawson, Magnussen
  • Tvrdé: Pérez
  • Ostatní: střední

18:45: Franz Tost o návratu Ricciarda: „V pondělí byl na simulátoru a nemohl s touto rukou tlačit tolik, jak by v závodě potřeboval. Plánujeme, že bude závodit v Austinu, ale nevíme to jistě.“

18:40: Startovní rošt (již tedy bez Sainze)

P. Jezdec Tým Poznámka
Max Verstappen Red Bull  
George Russell Mercedes  
Lewis Hamilton Mercedes  
Fernando Alonso Aston Martin  
Charles Leclerc Ferrari  
Oscar Piastri McLaren  
Pierre Gasly Alpine  
Esteban Ocon Alpine  
Valtteri Bottas Alfa Romeo  
10  Lando Norris McLaren  
11  Júki Cunoda AlphaTauri  
12 Alexander Albon Williams  
13 Nico Hülkenberg Haas  
14 Logan Sargeant Williams  
15 Lance Stroll Aston Martin  
16  Liam Lawson AlphaTauri  
17  Kevin Magnussen Haas  
18  Kuan-jü Čou Alfa Romeo  
box Sergio Pérez Red Bull  

18:27: Max Verstappen včera dostal speciální helmu – k oslavě třetího titulu.

18:21: Kromě pneumatik tu máme i další problém – traťové limity. Po sprintu dostali penalizace Leclerc a Stroll. Dnešní závod je třikrát delší a tedy větší pravděpodobnost, že někdo poruší traťové limity více než třikrát. 

18:16: Jak jsme už uvedli, 18 kol je celkový počet kol. Pirelli a FIA vydaly dokument, ve kterém uvádí, kolik kol jednotlivým sadám ještě zbývá. Po rozkliknutí uvidíte u jednotlivých sad malá čísla. Jen jezdci Williamsu, Cunoda a Magnussen mají dvě sady nových tvrdých a dvě sady nových středních a mohou tak odjet závod výhradně na nových směsích.  

18-qt23-racesetslapsleft.jpg
1acab1be-b5de-4a91-9a76-75de920a0d4d

18:15: Jezdci se už vydali na startovní rošt... 

18:13: Týmy se budou chtít vyhnout tomu, že všichni zajedou do boxů najednou. A podle Willa Buxtona Max Verstappen možná nechtěně prozradil, že Red Bull pojede na čtyři zastávky.

Také bychom mohli vidět třeba manévr, kdy někdo pod safety carem zajede do boxů a na pár kol nazuje měkké pneumatiky.  

18:12: Teoretický počet zastávek by tak měl být minimálně tři. Samozřejmě v případě, že odjedeme všech 57 kol. 

18:10: Po pátečních problémech a průzkumu pneumatik po sprintu bylo přijato bezprecedentní opatření. Jezdec může odjet na dané sadě pneumatik celkově (tedy včetně toho, co už mají najeto) jen 18 kol. 

18:06: Sergio Pérez odstartuje z boxů. Nasadil po včerejší nehodě novou pohonnou jednotku, ale Red Bull na voze také pracoval bez vědomí FIA a navíc měl nový vůz připravený více, než dovolují pravidla. Tedy stejný problém, jaký měl Williams v Suzuce. 

Pérez měl původně startovat ze třináctého místa. Nyní to bude mít na body ještě dál. Situace je pro Red Bull o to nepříjemnější, že Pérez bojuje s Hamiltonem o druhé místo v šampionátu. Včera ve sprintu Hamilton snížil ztrátu o 4 body na 29 bodů a dnes po startu ze třetího místa může ukrojit další porci z Pérezova náskoku.

18:04: Kde začít? Asi nejnovější zprávou. Carlos Sainz do závodu neodstartuje kvůli problémům s palivovým systémem. 

17:55: Vítejte u online přenosu z Velké ceny Kataru 2023. Bude to hodně zvláštní závod...

Doporučujeme

Články odjinud