Možná, že evropské loučení s letošním šampionátem vozů F1 kdovíjak dramatickou podívanou nebylo. Závod na Monze však rozhodně dokázal situaci v mistrovství světa pěkně zašmodrchat.
V každém případě přivedl k nadšení domácí
fanoušky. I přesto, že od poslední pole position italského jezdce v domácí GP
už uběhlo 24 a od poslední ryze italské výhry
dokonce 44 let. Důvod byl jasný: maranellské duo na pódiu totiž dokázalo
Ferrari udržet ve hře o oba tituly. Tenhle výsledek se ovšem v GP, která byla v
šampionátu 650. závodem pro piloty z Brazílie, 615. pro jezdce z Německa a 760.
pro italské závodníky, začal rodit už během kvalifikace.
Tu dokázal už podevatenácté vyhrát
Fernando Alonso a získal tak nejen své první pole position od GP Maďarska 2009,
ale předběhl v dlouhodobých tabulkách zároveň Arnouxe, Andrettiho a Hamiltona a
posunul se už na 11. místo. Pro Ferrari to bylo navíc 205. pole position jejich
motorů a pro tým z Maranella i první vyhraná kvalifikace od brazilské Velké
ceny 2008 (Massa). Svůj nejlepší kvalifikační výsledek zajel na Monze po 24
závodech i Button, zatímco naopak na Vettela zbyla nejhorší startovní pozice od
loňské brazilské GP. Velké šance kvalifikace nedávala ani na to, aby v Monze
své dosud poslední vítězství zopakoval Barrichello a bylo zřejmé, že o dalším
italském pódiu (naposledy před sedmi lety) si bude muset nechat jen zdát i jeho
tým...
Jak loni končil, tak letos začínal
Závod samotný (pro de la Rosu byl 85.
který v MS odjel a pro Kovalainena 65.) už se ale pro jezdce Ferrari - po
fantastickém startu Buttona - v tak pastelových barvách nevyvíjel. Daleko hůř
na tom byl ale Hamilton: ten loni v posledním kole havaroval a letos totéž
zopakoval pro změnu hned v tom prvním. Jenže tentokrát se nenechali zahanbit
mechanici stáje Ferrari, takže i jejich zásluhou se nakonec dvojnásobný mistr
světa přece jen po zastávkách v boxech do vedení dostal. A protože Buttona už
dokázal udržet na uzdě, oslavil v F1 své 24. vítězství, které jej v
historických tabulkách dokázalo posunout na úroveň pětinásobného šampiona Juana
Manuela Fangia.
A protože Španěl v závodě zajel i nejrychlejší kolo, přinesla
mu první maranellská výhra v Monze od roku 2006 také jeho čtvrtý hattrick (pole
position, výhra i nejrychlejší kolo). V tomto směru je na tom ze současných
pilotů lépe jen Schumacher (22) a na jeho úrovni Massa, který letos zajel v
Monze svůj vůbec nejlepší výsledek (zatím nejlépe šestý před dvěma lety). Pro
29letého Brazilce bylo jeho třetí místo navíc i jubilejní: bylo totiž desátým v
jeho GP kariéře. Italské pódium mělo jubilejní punc i pro Buttona. Bylo jeho
30. pódiem a zároveň i 300. pro startovní číslo jedna a 545. pro britské
piloty. Pro maranellské pohonné jednotky byla bedna na Monze zase jejich 640. a
také první od roku 2004, na které byli k vidění hned dva Ferrariho jezdci
(tehdy 1. Barrichello, 2. Schumacher).
Závod, v němž pneumatiky Bridgestone
zaznamenaly v šampionátu své 170. vítězství a 165. nejrychlejší kolo a ve
kterém vozy Lotus absolvovaly svůj 505. závod, však nebyl neúspěšný ani pro
monoposty Red Bull. A to i přesto, že jim tato mimořádně rychlá trať
nevyhovuje. Vždyť Webber tady tentokrát
zajel své nejlepší umístění (dosud sedmý v roce 2003) a Vettel, který sehrál
ohromnou pneumatikovou partii, svému týmu na této trati přinesl vůbec nejlepší
umístění (prozatím osmé místo). A oba se postarali o to, že Red Bull už odjel
po sobě 20 závodů na bodech (od GP Belgie 2009) a v cestě za nejdelší takto
zajetou sérií (vede jí Ferrari s 55 závody), už se dostal na úroveň Renaultů...