GP Itálie: Co ve výsledcích nebylo

Možná, že evropské loučení s letošním šampionátem vozů F1 kdovíjak dramatickou podívanou nebylo. Závod na Monze však rozhodně dokázal situaci v mistrovství světa pěkně zašmodrchat.

V každém případě přivedl k nadšení domácí fanoušky. I přesto, že od poslední pole position italského jezdce v domácí GP už uběhlo 24 a od poslední ryze italské výhry  dokonce 44 let. Důvod byl jasný: maranellské duo na pódiu totiž dokázalo Ferrari udržet ve hře o oba tituly. Tenhle výsledek se ovšem v GP, která byla v šampionátu 650. závodem pro piloty z Brazílie, 615. pro jezdce z Německa a 760. pro italské závodníky, začal rodit už během kvalifikace.

Tu dokázal už podevatenácté vyhrát Fernando Alonso a získal tak nejen své první pole position od GP Maďarska 2009, ale předběhl v dlouhodobých tabulkách zároveň Arnouxe, Andrettiho a Hamiltona a posunul se už na 11. místo. Pro Ferrari to bylo navíc 205. pole position jejich motorů a pro tým z Maranella i první vyhraná kvalifikace od brazilské Velké ceny 2008 (Massa). Svůj nejlepší kvalifikační výsledek zajel na Monze po 24 závodech i Button, zatímco naopak na Vettela zbyla nejhorší startovní pozice od loňské brazilské GP. Velké šance kvalifikace nedávala ani na to, aby v Monze své dosud poslední vítězství zopakoval Barrichello a bylo zřejmé, že o dalším italském pódiu (naposledy před sedmi lety) si bude muset nechat jen zdát i jeho tým...

Jak loni končil, tak letos začínal
Závod samotný (pro de la Rosu byl 85. který v MS odjel a pro Kovalainena 65.) už se ale pro jezdce Ferrari - po fantastickém startu Buttona - v tak pastelových barvách nevyvíjel. Daleko hůř na tom byl ale Hamilton: ten loni v posledním kole havaroval a letos totéž zopakoval pro změnu hned v tom prvním. Jenže tentokrát se nenechali zahanbit mechanici stáje Ferrari, takže i jejich zásluhou se nakonec dvojnásobný mistr světa přece jen po zastávkách v boxech do vedení dostal. A protože Buttona už dokázal udržet na uzdě, oslavil v F1 své 24. vítězství, které jej v historických tabulkách dokázalo posunout na úroveň pětinásobného šampiona Juana Manuela Fangia.

A protože Španěl v závodě zajel i nejrychlejší kolo, přinesla mu první maranellská výhra v Monze od roku 2006 také jeho čtvrtý hattrick (pole position, výhra i nejrychlejší kolo). V tomto směru je na tom ze současných pilotů lépe jen Schumacher (22) a na jeho úrovni Massa, který letos zajel v Monze svůj vůbec nejlepší výsledek (zatím nejlépe šestý před dvěma lety). Pro 29letého Brazilce bylo jeho třetí místo navíc i jubilejní: bylo totiž desátým v jeho GP kariéře. Italské pódium mělo jubilejní punc i pro Buttona. Bylo jeho 30. pódiem a zároveň i 300. pro startovní číslo jedna a 545. pro britské piloty. Pro maranellské pohonné jednotky byla bedna na Monze zase jejich 640. a také první od roku 2004, na které byli k vidění hned dva Ferrariho jezdci (tehdy 1. Barrichello, 2. Schumacher).

Závod, v němž pneumatiky Bridgestone zaznamenaly v šampionátu své 170. vítězství a 165. nejrychlejší kolo a ve kterém vozy Lotus absolvovaly svůj 505. závod, však nebyl neúspěšný ani pro monoposty Red Bull. A to i přesto, že jim tato mimořádně rychlá trať nevyhovuje. Vždyť Webber tady  tentokrát zajel své nejlepší umístění (dosud sedmý v roce 2003) a Vettel, který sehrál ohromnou pneumatikovou partii, svému týmu na této trati přinesl vůbec nejlepší umístění (prozatím osmé místo). A oba se postarali o to, že Red Bull už odjel po sobě 20 závodů na bodech (od GP Belgie 2009) a v cestě za nejdelší takto zajetou sérií (vede jí Ferrari s 55 závody), už se dostal na úroveň Renaultů...

Doporučujeme

Články odjinud