Sportovní komisaři zamítli protest Astonu Martin. Výsledky kvalifikace platí | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Sportovní komisaři zamítli protest Astonu Martin. Výsledky kvalifikace platí

Aston Martin podal protest proti výsledkům kvalifikace v Číně. Respektive proti Sainzovi

Aston Martin podal oficiální protest proti Sainzovi. Španěl v prostřední části kvalifikace boural na cílové rovince. Poté se ale bez předního křídla vrátil zpět do boxů, kde mu vyměnili křídlo a pneumatiky a mohl pokračovat.

V článku 39.6 Sportovních pravidel se uvádí, že: „Jezdci, jehož vůz se zastaví na trati během kvalifikace nebo rozstřelu, nebude povolena další účast v této části víkendu.“

Pokud tedy jezdec zastaví v kvalifikaci na trati, tak pro něj kvalifikace skončila. Otázkou je, co to znamená „zastavil“. 

Zdůvodnění

Sainz podle sportovních komisařů boural v 15:33:05 (místního času, u nás je o šest hodin méně). Červená vlajka byla vyvěšena v 15:33:16. Poté se Sainz rozjel a to v 15:34:22 – což znamená 77 sekund poté, co boural. Sainz se rozjel sám, bez cizí pomoci. 

Jezdec Ferrari tedy skutečně „stál“ a v systému zpráv od ředitelství závodu bylo uvedeno:

Car 55(SAI) stopped on start/finish straight

„Z příkladů, které uvedla řada přítomných týmových manažerů a FIA, však bylo zřejmé že toto pravidlo týmy a FIA v minulosti neuplatňovali,“ uvedli sportovní komisaři.

Zástupci FIA podle sportovních komisařů uvedli, že pokud je vůz schopen se sám rozjet a pokračovat „v rozumném čase“, tak se nic neřeší. „Typický čas by byl kolem 30 sekund, i když se to měnilo v závislosti na okolnostech. Týmy samy uvedly, že se předtím pokusily dohodnout, co považují za přiměřenou dobu, než bude vůz považován ‚za zastavený‘. Bohužel se nedokázali s konečnou platností dohodnout na maximální povolené době.

„Z pohledu FIA bylo klíčové, aby vůz nedostal žádnou vnější pomoc za účelem restartu (např. od traťových maršálů).“

Aston Martin podle komisařů akceptoval dřívější příklady, kdy vůz zastavil, ale poté mohl v kvalifikaci pokračovat. Doba 1 minuty a 17 sekund se mu ale zdá příliš dlouhá. 

Podle komisařů je ale otázkou, zda je tato doba skutečně problém. V pravidlech podle nich chybí jasné pokyny. K dispozici není ani žádná zavedená praxe. Proto se domnívají, že je to na uvážení ředitelství závodu. 

Na stole měli příklady z Kanady, Monaka a Baku, kdy se auta zastavila na trati, ale následně v kvalifikaci pokračovala a žádný tým protest nepodal.

Pokud jde o systém zpráv ředitelství závodu, tam se sice slovo „zastavil“ objevilo, ale podle komisařů jde o „standardní jazyk používaný v systému“. Podobně hlásil systém, že v Montrealu 2022 zastavil na 40 sekund Alex Albon. Žádný tým ale protest nepodal. 

Komise F1 řešila 28. července 2023 zmíněný článek 39.6. Tehdy bylo dohodnuto, že k němu bude přidáno „s externí pomocí“. Nakonec se ale článek nezměnil. 

„Byli jsme informováni, že výše uvedená změna článku 39.6 nebyla ve skutečnosti provedena, takže jsme se o tento zápis neopírali, pouze jsme konstatovali, že přinejmenším mezi účastníky schůzky toho dne zřejmě panovala shoda, která byla v souladu s přístupem, který přijalo ředitelství závodu,“ uvedli sportovní komisaři.

„Na základě výše uvedených okolností a s přihlédnutím k četným příkladům, kdy vozy zastavily na různě dlouhou dobu a bylo jim povoleno znovu nastartovat a pokračovat v kvalifikaci, jsme usoudili, že rozhodnutí přijaté Ředitelstvím závodu nebylo v rozporu s dřívější praxí a ani v rozporu s článkem 39.6.“

Doporučujeme

Články odjinud