GP Číny: Přehledný servis před velkou cenou

Kdo, co, za jak dlouho a jak rychle.

Historii Velké ceny Číny není tak těžké zachytit. Jezdí se teprve od roku 2004 a až doteď měla místo na konci kalendáře. Zatímco letos do Šanghaje dorazí všechny týmy s živoucí nadějí na lepší budoucnost, v letech předcházejících se pozornost soustřeďovala už jen na dva, tři rivaly bojující o šampionát mezi sebou.

Klepněte pro větší obrázek• V roce 2004 formuli 1 naposledy dominuje Michael Schumacher. Do Číny přijíždí v čele šampionátu s náskokem 38 bodů, proto si může dovolit skončit až dvanáctý. Ne že by jel tak špatně, ale musel startovat poslední, protože před závodem vyměnil motor. Potěšení z výhry přenechal týmovému kolegovi Rubensi Barrichellovi. Druhý je Jenson Button, třetí Kimi Räikkönen.

• Také v roce 2005 míří do Šanghaje už jistý šampion. Tentokrát to ale je Fernando Alonso. Čína se jede jako poslední a Renault tu potřebuje získat pohár konstruktérů. Na McLaren má jen dva body náskok. Alonso vyhrál závod, Giancarlo Fisichella byl čtvrtý. Kimi Räikkönen dojel druhý, ale Juan Pablo Montoya odpadl, když mu uvolněné víko od kanálu prorazilo podlahu a poškodilo auto. Triumf patřil Renaultu. Za zmínku stojí i třetí místo Ralfa Schumachera.

• Konec sezony 2006 je pro Alonsa mnohem více stresující. Na paty mu šlape Michael Schumacher a v Šanghaji tři závody před koncem sezony se mu konečně daří ho dohnat. Němec vyhrál deštěm poznamenaný závod a svět mu ležel u nohou. Španěl na druhém místě skřípal zuby. V závodě měl problémy s pneumatikami a při jedné zastávce v boxech se zdržel celých dvacet vteřin. Od médií si navíc vyslechl kritiku za to, že si postěžoval, že ho při závodě předjel týmový kolega Fisichella, protože byl na lepších pneumatikách rychlejší. Ten nakonec skončil třetí.

Klepněte pro větší obrázek• Nejpamátnější v historii Velkých cen Číny je zatím rok 2007. Do Asie dorazil vnitřně rozvrácený McLaren, jehož dvě hvězdy Alonso a Lewis Hamilton mezi sebou bojují o titul i spoustu jiných věcí v zákulisí. Budoucí mistr světa Räikkönen má v předposledním závodě sezony ztrátu 17 bodů na prvního Hamiltona. Alonsovi chybí na čelo bodů 12. Hamiltonovi ale titul proklouzl mezi prsty. McLaren mu při první zastávce nevyměnil pneumatiky, protože čekal velký déšť. Z toho ale nakonec nebylo nic a Hamilton kroužil na starých pneu tak dlouho, dokud na nich neprosvítaly bílé pruhy. Když pak zajížděl do boxů, nevytočil zatáčku a skončil v kačírku. Závod vyhrál Räikkönen, za ním se umístili Alonso a Felipe Massa. V šampusu se koupal taky čtvrtý Sebastian Vettel. Pro jeho Toro Rosso to byl mimořádný úspěch.

• Zatím poslední čínský podnik vyhrál v roce 2008 Lewis Hamilton. Jeho pronásledovatel v šampionátu Felipe Massa kroužil beznadějně třetí. Räikkönenovi na druhém místě dalo strašnou práci nechat se od něj dohnat. Když ho pak pouštěl před sebe, ani se to nepokoušel skrýt. Hamilton navýšil svůj náskok v čele šampionátu na sedm bodů a do konce sezony už zbýval jen závod v Brazílii.

Prognózu pro letošní závod čtěte v aktuálním F1Magu.

VELKÁ CENA ČÍNY

Základní čísla (poskytl Renault)

Počet kol 56
Délka okruhu 5 451 m
Délka závodu 305,066 km
Jízda na plný plyn 53%
Zpomalení kvůli palivu 10kg=0,38s

Vítězové 

Rok Jezdec Auto Motor Čas
2004 Rubens Barrichello Ferrari F2004 Ferrari 3.0 V10 1:29'12.420
2005 Fernando Alonso Renault R25 Renault 3.0 V10 1:39'53.618
2006 Michael Schumacher Ferrari 248 F1 Ferrari 2.4 V8 1:37'32.747
2007 Kimi Räikkönen Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1:37'58.395
2008 Lewis Hamilton McLaren MP4-23 Mercedes 2.4 V8 1:31'57.403

Vítězové v kvalifikaci

Rok Jezdec Auto Motor Čas
2004 Rubens Barrichello Ferrari F2004 Ferrari 3.0 V10 1'34.012
2005 Fernando Alonso Renault R25 Renault 3.0 V10 1'34.080
2006 Fernando Alonso Renault R26 Renault 2.4 V8 1'44.360
2007 Lewis Hamilton McLaren MP4-22 Mercedes 2.4 V8 1'35.908
2008 Lewis Hamilton McLaren MP4-23 Mercedes 2.4 V8 1'36.303

Nejrychlejší kola

Rok Jezdec Auto Motor Čas km/h
2004 Michael Schumacher Ferrari F2004 Ferrari 3.0 V10 1'32.238 212.749
2005 Kimi Räikkönen McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 1'33.242 210.458
2006 Fernando Alonso Renault R26 Renault 2.4 V8 1'37.586 201.090
2007 Felipe Massa Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1'37.454 201.362
2008 Lewis Hamilton McLaren MP4-23 Mercedes 2.4 V8 1'36.325 203.722

 

Diskuze (21) Další článek: GP Číny 2009 - čtvrtek