Velká cena Číny rozhodně nezklamala. Díky tomu, že při ní zapršelo, totiž přinesla nejen spoustu zajímavých manévrů, ale opět úplně jiného vítěze. Sedmého z dosavadních sedmi ročníků.
O vzruch už se ostatně postaralo první
kolo. Začalo ulitým startem Alonsa, pokračovalo havárií tří vozů, po níž následoval pneumatikový poker, který měl na
průběh závodu rozhodující vliv. V následujících stíhacích jízdách byl asi
nejvíc vidět Lewis Hamilton, přestože bez táty – s nímž se pohádal a který s
ním přestal jezdit na závody – se zdá trochu rozjívený. A také Schumacher,
který v nich ovšem většinou tahal za kratší konec provazu. Zajímavostí ale
Velká cena Číny přinesla mnohem víc. Přestože ty, které se odehrály v
kvalifikaci, byly víceméně statistické.
Suverénem letošní čtvrté kvalifikace se
totiž opět staly vozy Red Bull, které i v dalším závodě po sobě dovedly své
piloty k pole position. A něco takového se ve všech čtyřech úvodních závodech
roku naposledy podařilo Ferrari v sezoně 2007 (nejvíc pole position po sobě má
ale na svém kontě tým Williams, jemuž nepřetržitě patřily ve 24 závodech od GP
Francie 1992, tedy do GP Japonska 1993). I proto vyhrál v Šanghaji kvalifikaci
už poosmé v kariéře Vettel, jenž se tak v tomto směru dostal v dlouhodobých
tabulkách na úroveň Riccarda Patreseho a Johna Surteese. Jenže během mnohem
méně závodů. Čínská kvalifikace také přinesla už 60. start z první řady pro
pilota s australským pasem, letos nejhorší startovní pozice pro Liuzziho, Hülkenberga
i de la Rosu a naopak nejlepší pro Alguersuariho.
Závod samotný pak těch zajímavostí
přinesl mnohem víc. Mezi pozoruhodnosti například patřil počet zastávek na pit
lane (87) či oprávněná radost blonďaté manažerky Vitalije Petrova - Oksany
Kosatčenkové. Nebylo divu. Její pilot, který do rozpočtu Renaultu přinesl 15
milionů €, totiž v Číně prokázal, že F1 nejezdí zdaleka jen díky penězům: v
šampionátu (jako 314. pilot historie) zaslouženě získal i první ruské body,
takže Rusko se ve formuli 1 stalo už 33. bodujícím státem.
Kompletní pódium po 777 závodech
Devátá výhra F1 Jensona Buttona (v
historických tabulkách tím předstihl Ickxe a Hulma), zároveň přinesla 45.
dvojitou výhru pro McLaren, první od GP Itálie 2007 (tehdy 1. Alonso, 2.
Hamilton). A zarovnala také statistické údaje pro japonského výrobce pneumatik
Bridgestone (160. výhra a 155. nejrychlejší kolo závodu). Mnohem zajímavější je
ale určitě fakt, že třeba Nico Rosberg v Číně při svém třetím „bronzovém“
stupínku v F1 (GP Austrálie 2008, GP Malajsie 2010 a GP Číny 2010) už také
počtvrté vedl GP závod (předtím Singapur 2008 a Malajsie a Belgie 2009). A
tentokrát dokonce nejdéle - 87 km. A také díky němu dokázali v neděli naši
západní sousedé, kterých teď startuje v šampionátu nejvíc, bodovat už v 31. po
sobě jdoucí GP (od britské GP 2008).
Závod, který přinesl letos nejlepší
umístění pro Hamiltona (naopak nejhorší pro Massu), se ovšem stal především
velkým triumfem pro motory Mercedes. Ty totiž participovaly na všech třech
místech na pódiu, což se naposledy dalo zaregistrovat při britské GP 1955 v
Aintrée (tehdy Moss, Fangio a Kling s vozy Mercedes W 196). Tedy před 777
závody šampionátu!
Za připomenutí možná také stojí, že v
čínském závodě letos poprvé nebodovaly monoposty silverstonské stáje Force
India. A že britský obhájce titulu Jenson Button se nejen opět dokázal prodrat
do čela šampionátu, ale vydržel i na čele těch, kteří v současné době získávají
nejvíc po sobě jdoucích bodovaných umístění. Připsal si jich už devět v řadě,
zatímco tým Red Bull už po sobě bodoval dokonce 10krát...