GP Číny: Co ve výsledcích nebylo

Velká cena Číny rozhodně nezklamala. Díky tomu, že při ní zapršelo, totiž přinesla nejen spoustu zajímavých manévrů, ale opět úplně jiného vítěze. Sedmého z dosavadních sedmi ročníků.

O vzruch už se ostatně postaralo první kolo. Začalo ulitým startem Alonsa, pokračovalo havárií tří vozů, po níž  následoval pneumatikový poker, který měl na průběh závodu rozhodující vliv. V následujících stíhacích jízdách byl asi nejvíc vidět Lewis Hamilton, přestože bez táty – s nímž se pohádal a který s ním přestal jezdit na závody – se zdá trochu rozjívený. A také Schumacher, který v nich ovšem většinou tahal za kratší konec provazu. Zajímavostí ale Velká cena Číny přinesla mnohem víc. Přestože ty, které se odehrály v kvalifikaci, byly víceméně statistické.

Suverénem letošní čtvrté kvalifikace se totiž opět staly vozy Red Bull, které i v dalším závodě po sobě dovedly své piloty k pole position. A něco takového se ve všech čtyřech úvodních závodech roku naposledy podařilo Ferrari v sezoně 2007 (nejvíc pole position po sobě má ale na svém kontě tým Williams, jemuž nepřetržitě patřily ve 24 závodech od GP Francie 1992, tedy do GP Japonska 1993). I proto vyhrál v Šanghaji kvalifikaci už poosmé v kariéře Vettel, jenž se tak v tomto směru dostal v dlouhodobých tabulkách na úroveň Riccarda Patreseho a Johna Surteese. Jenže během mnohem méně závodů. Čínská kvalifikace také přinesla už 60. start z první řady pro pilota s australským pasem, letos nejhorší startovní pozice pro Liuzziho, Hülkenberga i de la Rosu a naopak nejlepší pro Alguersuariho.

Závod samotný pak těch zajímavostí přinesl mnohem víc. Mezi pozoruhodnosti například patřil počet zastávek na pit lane (87) či oprávněná radost blonďaté manažerky Vitalije Petrova - Oksany Kosatčenkové. Nebylo divu. Její pilot, který do rozpočtu Renaultu přinesl 15 milionů €, totiž v Číně prokázal, že F1 nejezdí zdaleka jen díky penězům: v šampionátu (jako 314. pilot historie) zaslouženě získal i první ruské body, takže Rusko se ve formuli 1 stalo už 33. bodujícím státem.

Kompletní pódium po 777 závodech
Devátá výhra F1 Jensona Buttona (v historických tabulkách tím předstihl Ickxe a Hulma), zároveň přinesla 45. dvojitou výhru pro McLaren, první od GP Itálie 2007 (tehdy 1. Alonso, 2. Hamilton). A zarovnala také statistické údaje pro japonského výrobce pneumatik Bridgestone (160. výhra a 155. nejrychlejší kolo závodu). Mnohem zajímavější je ale určitě fakt, že třeba Nico Rosberg v Číně při svém třetím „bronzovém“ stupínku v F1 (GP Austrálie 2008, GP Malajsie 2010 a GP Číny 2010) už také počtvrté vedl GP závod (předtím Singapur 2008 a Malajsie a Belgie 2009). A tentokrát dokonce nejdéle - 87 km. A také díky němu dokázali v neděli naši západní sousedé, kterých teď startuje v šampionátu nejvíc, bodovat už v 31. po sobě jdoucí GP (od britské GP 2008).

Závod, který přinesl letos nejlepší umístění pro Hamiltona (naopak nejhorší pro Massu), se ovšem stal především velkým triumfem pro motory Mercedes. Ty totiž participovaly na všech třech místech na pódiu, což se naposledy dalo zaregistrovat při britské GP 1955 v Aintrée (tehdy Moss, Fangio a Kling s vozy Mercedes W 196). Tedy před 777 závody šampionátu!

Za připomenutí možná také stojí, že v čínském závodě letos poprvé nebodovaly monoposty silverstonské stáje Force India. A že britský obhájce titulu Jenson Button se nejen opět dokázal prodrat do čela šampionátu, ale vydržel i na čele těch, kteří v současné době získávají nejvíc po sobě jdoucích bodovaných umístění. Připsal si jich už devět v řadě, zatímco tým Red Bull už po sobě bodoval dokonce 10krát... 

Doporučujeme

Články odjinud