V prvním tréninku na Grand Prix Belgie 2024 byl nejrychlejší Max Verstappen

V prvním tréninku byl ve Spa nejrychlejší Max Verstappen před Oscarem Piastrim a Alexem Albonem.

Formule 1 se přesunula do Belgie. Teploty vzduchu byly o dost nižší než v Maďarsku, ale slunce ohřálo trať na téměř 40 stupňů.

Alpine přivezl do Spa speciální zbarvení, kterým propaguje premiéru filmu Deadpool & Wolverine. V prvním tréninku jsme ale viděli na trati pořádně jen Gaslyho. Ocona potkaly technické problémy a musel zpět do boxů. Podle týmu šlo o únik vody.

Na začátku tréninku se v první zatáčce roztočil Ricciardo. Zbytek tréninku se odjel v poklidu.

Do čela se prakticky hned dostal Max Verstappen. Na chvíli tam pustil George Russella, ale poté si vzal první místo zpět. V neděli ale jezdec Red Bull na prvních místech stát nebude. Nasadil pátý motor a čeká ho penalizace 10 míst.

Druhý trénink začíná ve Spa v 17:00. 

Výsledky

P. Jezdec Tým Čas Ztráta Kola Pneu.
Max Verstappen Red Bull 1:43.372   22 měkká
Oscar Piastri McLaren 1:43.903 0.531 22 měkká
Alexander Albon Williams 1:44.099 0.727 19 měkká
George Russell Mercedes 1:44.225 0.853 21 měkká
Lewis Hamilton Mercedes 1:44.279 0.907 19 měkká
Charles Leclerc Ferrari 1:44.306 0.934 23 měkká
Sergio Pérez Red Bull 1:44.329 0.957 20 měkká
Lando Norris McLaren 1:44.415 1.043 21 měkká
Carlos Sainz Ferrari 1:44.574 1.202 21 měkká
10  Lance Stroll Aston Martin 1:44.699 1.327 19 měkká
11  Pierre Gasly Alpine 1:44.833 1.461 20 měkká
12  Fernando Alonso Aston Martin 1:44.921 1.549 18 měkká
13  Daniel Ricciardo RB 1:44.950 1.578 20 měkká
14  Valtteri Bottas Kick Sauber 1:45.155 1.783 19 měkká
15  Logan Sargeant Williams 1:45.311 1.939 18 měkká
16  Júki Cunoda RB 1:45.564 2.192 20 měkká
17  Nico Hülkenberg Haas 1:45.645 2.273 17 měkká
18  Kevin Magnussen Haas 1:45.812 2.440 17 měkká
19  Kuan-jü Čou Kick Sauber 1:45.995 2.623 21 měkká
20  Esteban Ocon Alpine - - 1  

Průběh

14:30: Konec prvního tréninku.

14:25: Hamilton si stěžuje na poskakování... Russell zase na chování zadní části vozu. 

14:21:

  1. Ver
  2. Pia
  3. Alb
  4. Rus
  5. Ham
  6. Lec
  7. Per
  8. Nor
  9. Sai
  10. Str
  11. Gas
  12. Alo
  13. Ric
  14. Bot
  15. Sar
  16. Cun
  17. Hul
  18. Mag
  19. Čou
  20. Oco

14:17: Pérez zatím sekundu za Verstappenem. „Nízká rychlost a střední, netuším, co se děje,“ řekl Pérez v týmovém rádiu. 

14:09: Ocon už nevyjede. Potvrdil se únik vody. 

14:07: Albon jde na třetí místo. 

14:06:

  1. ​Ver
  2. Pia
  3. Rus
  4. Ham
  5. Lec
  6. Per
  7. Nor
  8. Sai
  9. Str
  10. Ric
  11. Bot
  12. Sar
  13. Gas
  14. Cun
  15. Hul
  16. Alb
  17. Čou
  18. Mag
  19. Oco

14:02: A nyní už opět na čele Verstappen. 

14:00: Russell na měkkých přebírá vedení... 

13:53: Oficiálně: Max Verstappen nasadil pátý motor. Čeká ho penalizace 10 míst. Kromě toho nasadil sedmý výfukový systém, tam je to bez trestu.

13:46: Ocon zůstává v boxech. Podezření na únik vody. 

13:45:

  1. Ver
  2. Rus
  3. Ham
  4. Pia
  5. Nor
  6. Lec
  7. Sai
  8. Str
  9. Gas
  10. Alb
  11. Per
  12. Bot
  13. Alo
  14. Ric
  15. Hul
  16. Cun
  17. Sar
  18. Mag
  19. Čou
  20. Oco

13:38: Na čele zatím Verstappen před Piastrim a Hamiltonem. 

13:35: Ricciardo se roztočil za první zatáčkou...

13:33: Na trati všichni kromě Sargeanta a Magnussena.

13:30: Začíná první trénink.

13:26: Ještě zpět ke kamerám na předních křídlech kvůli průzkumu ohebnosti (viz níže). FIA už dříve uvedla, že budou na některých vozech.

Zatím to vypadá, že jsou na vozem týmů Red Bull, Mercedes, McLaren, Ferrari a na voze Hülkenberga.

13:21: Z horkého Hungaroringu do chladných lesů v pohoří Arden. Teplota vzduchu je jen 22 °C, trať má ale solidních 36 °C. 

13:16: Pravděpodobnost deště pro první trénink je 30 %. 

13:14: Týmy musí ve Spa na přední křídlo namontovat malou kameru a také „kontrolní body“. FIA se chce v pátečních trénincích podívat na ohebnost předních křídel. Cílem je jen sběr informací. Nelze tedy očekávat vyšetřování nebo dokonce tresty.

Získané informace umožní FIA lépe pochopit, jak se chovají přední křídla vybraných týmů a zda je třeba provést změny v předpisech pro rok 2025.

Kamery budou zaměřeny na kontrolní body – jedná se o nálepky, které už nějaký čas vidíme na zadních křídlech. Jejich princip je stejný – pomáhají FIA kontrolovat flexibilitu křídla pomoci kamerových záběrů. 

Kontrolní body na předních křídlech

Kamera

V případě předního křídla musí mít průměr 20 mm a být jednobarevné. Některé budou na vnitřní straně bočnice křídla, další na okrajích klapek – a to jak směrem k bočnici předního křídla, tak k nosové části.

Testy mají proběhnout v prvních dvou trénincích. Od třetího tréninku se vozy vrátí k tradičnímu umístění kamer.

13:12: Mercedes má ve Spa solidní balík. Nasadí nový difuzor, podlahu, spodní zadní křídlo, úpravy svatozáře. 

Další týmy mají především díly, které nesouvisí ani tak se zlepšením výkonu ale spíše s charakteristikou okruhu. 

Ferrari má nové přední a zadní křídlo, které souvisí s charakteristikou tratě. Podobně je na tom u zadního křídla McLaren, který kvůli Spa a potřebě nižšího odporu přivezl také nové spodní zadní křídlo a zadní část vozu (rear corner).

U Alpine kromě zbarvení přivezli přední křídlo, zrcátka a řadu dílů kvůli charakteristice okruhu. 

Podobně je na tom RB. Sauber nasadí upravená zrcátka, přední křídlo, úpravu podlahy a spodní zadní křídlo a zadní křídlo.

13:06: Týmy přivezly do Spa nové díly (celkem sedm týmů) a Alpine také speciální zbarvení, na které se během dne ještě podíváme blíže...

13:03: Čeká nás poslední závod před letní přestávkou na okruhu, který se tradičně objevuje v anketách fanoušků na prvním místě.

13:00: Vítejte u online přenosu z prvního tréninku.

Doporučujeme

Články odjinud