GP Bahrajnu: Co ve výsledcích nebylo

Úvodní závod letošní sezony, která bude mít od roku 2005 poprvé 19 závodů, byl – jak se ostatně dalo očekávat – rozporuplný. Žádné dramatičtější souboje na dráze totiž nepřinesl, pouze řadu zajímavostí.

Faktických i statistických, přičemž mnohé z nich byly hojně  přetřásány už dávno před závodem. Některé se však začaly naplňovat až v kvalifikaci, která vcelku brzy potvrdila, kdo na počátku šampionátu  drží jaké karty. Už tím, že poprvé od loňské britské GP propustila do prvních čtyř startovních řad pouze vozy čtyř značek: Mercedesu, Ferrari, Red Bullu a McLarenu (tehdy Williamsu, Red Bullu, Brawn GP a Toyoty). Své šesté pole position v kvalifikaci získal tým Red Bull a Sebastian Vettel (ten se tím dostal na úroveň Phila Hilla, Emersona Fittipaldiho, Alana Jonese, Jean-Pierra Jabouilleho, Carlose Reutemanna a Ralfa Schumachera, ale má z nich nejméně závodů) a 150. pole position si pro změnu připsaly pneumatiky Bridgestone. Nepochybnou radost ovšem měl i Felipe Massa, stojící v první startovní řadě poprvé od brazilské GP 2008.

Samotný závod, který byl 250. pro sedminásobného mistra světa Schumachera, byl premiérou pro vůbec první španělský GP tým (v případě HRT by se ale spíš než o prvním závodě dalo hovořit o prvním testu). Poprvé se také stalo, že by se v nějaké závodní stáji F1 (Renault) sešli pouze piloti východoevropských zemí a navíc bylo na startu k vidění nejvyšší startovní číslo od roku 2002 (tehdy s číslem 25 startoval v týmu Toyoty Alan McNish). A rozhodně bychom neměli zapomenout na to, že Barrichello vstoupil už do své 18. sezony a vyrovnal se tak dvojnásobnému mistru světa Grahamu Hillovi.

Do cíle pouštního okruhu se nakonec nejdříve přiřítily dva maranellské monoposty, což znamenalo první výhru Ferrari po šesti závodech. A také fakt, že italská stáj po 28 závodech (naposledy GP Francie 2008) svá dvojitá vítězství zaokrouhlila v mistrovství světa na čísle 80 (za nimi je s počtem 44 McLaren). A na čísle 630 zároveň i počet pódiových umístění svých pilotů.

Nováčci toho moc neujeli
Pro Fernanda Alonsa byla jeho první výhra po 20 závodech už jeho dvaadvacátou, takže se v historických tabulkách dotáhl na 11. místo a Damona Hilla. Ovšem Španěl zajel také rekordní kolo (mimochodem v mistrovství světa 15. pro španělského pilota), které pro Ferrari znamenalo také 220. nejrychlejší kolo v závodě. A ostatní?

Závod byl GP debutem také hned pro kvintet pilotů, kteří se však při své premiéře příliš nesvezli: dohromady totiž ujeli jen 81 kol, z toho sám Hülkenberg 48, tedy celých 59,2 procenta! Relativně spokojeni mohli být po závodě u Mercedesu: jejich vozy získaly první body po 19 919 dnech, Schumacher (vrátil se do F1 po 53 závodech a 1 239 dnech) počet závodů na bodech dotáhl už na 191 a pět ze šesti v Brixworthu vyráběných pohonných jednotek trojcípé hvězdy skočilo na bodech.

Prvního bodu od GP Číny 2007 se dočkal v Bahrajnu Vitantonio Liuzzi a díky novému způsobu bodování se alespoň jeden bodík připsal také Rubens Barrichello, který díky tomu bodoval už v osmi po sobě jdoucích závodech. Z týmů se může sedmi závodů na bodech v řadě po GP Bahrajnu zase pochlubit Red Bull. A statisticky na tom v pouštním království nebyl nejhůř ani tým Lotusu. Jeho vozy sice obsadily 15. a 17. místo, ale v posledním závodě týmu s tímto jménem (GP Austrálie 1994) nebyl ani jeden z vozů vůbec klasifikován.

Podstatně hůř je na tom Renault. Ten už totiž nebodoval od loňské GP Singapuru. A radost určitě po úvodním závodě nemá ani Sutil: ve Švýcarsku žijící Němec sice zajel druhé nejrychlejší kolo, zato nebodoval už v pátém závodě po sobě...

Doporučujeme

Články odjinud