Velkou cenu Austrálie, do které odstartovalo jen 15 vozů, vyhrál Lewis Hamilton před Nicem Rosbergem a Sebastianem Vettelem. Cíl vidělo jen 11 jezdců, jediný kdo nebodoval byl Jenson Button.
Úvodní závodní víkend rozhodně nebyl nudný, alespoň ne co se dění okolo týče. Do Austrálie dorazil na poslední chvíli zachráněný Manor. Garáž ale jeho vozy neopustily, kvůli problémům se software nemohly vyjet. Kdo naopak do Melbourne nedorazil, to byl Fernando Alonsa, který na radu lékařů úvodní podnik po nehodě v druhých předsezónních testech vynechal a nahradil ho Kevin Magnussen. Alonsovi to ale líto být nemuselo, McLaren obsadil v kvalifikaci beznadějně poslední řadu. Hondu trápily vysoké teploty, kvůli kterým její pohonná jednotka nemohla předvést plný výkon.
Kvalifikaci bez překvapení vyhrály mercedesy. Lewis Hamilton porazil chybujícího Nica Rosberga o 6 desetin. Z druhé řady odstartovali Felipe Massa a Sebastian Vettel. Hned za nimi pak měli startovat v opačném gardu týmoví kolegové. Nakonec ale bylo vše jinak. Bottas už v druhé části kvalifikace pocítil při brzdění bolest v zádech. Nakonec musel být převezen do nemocnice, kde se prokázalo poranění měkkých tkání a Bottas tak do závodu nenastoupil.
Dobře se kvalifikoval také Carlos Sainz, který obsadil 8. místo hned za red bullem Daniela Ricciarda.
Závod
Už při nájezdu na rošt zůstali stát na trati Kevin Magnussen (motor) a Daniil Kvjat (převodovka). Do závodu tak odstartovalo jen 15 vozů.
Verstappen, Pérez a Ericsson odstartovali do závodu na střední sadě, ostatní sáhli po měkké. První desítka samozřejmě musela.
Hamilton a Rosberg odstartovali dobře, Massa si pohlídal třetí místo. Po kontaktech v prvních metrech se Räikkönen propadl na 8. místo, Maldonado boural, Ericsson musel do boxů a Grosjean odstoupil. Na trať vyjel safety car a už tak prořídlé startovní pole se ještě zmenšilo.
Po restartu byl za mercedesy a Massou Vettel před Nasrem, Ricciardem a Sainzem. Pérez byl upozorněn, že předjížděl pod safety carem a má pustit Ericssona před sebe. Mexičan ale musel před sebe pustit i Buttona, který se před Ericssona mezi tím dostal.
Sainz se začal propadat, v osmém kole se před něj dostal Räikkönen, který tak po restartu ukořistil první pozici.
Po deseti kolech byl rozdíl mezi mercedesy něco přes 1 sekundu. Massa pak na Hamiltona ztrácel přes 6 sekund. Těsně za ním byl Vettel. Za Němcem byla propast osmi sekund následovaná vláčkem ve složení Nasr, Ricciardo, Räikkönen a Sainz.
Button ve 13. kole předjel Péreze a dostal se na 12. místo. Mexičan se o chvíli později chtěl na pozici vrátit, ale došlo ke kontaktu a Pérez skončil v hodinách.
Räikkönen v 17. kole zajel do boxů, kde měli mechanici problém s výměnou jednoho kola. Posun vpřed přes boxy se tak nekonal.
Massa zamířil k mechanikům, Vettela Ferrari ale nechalo na trati o něco déle. Němec se díky tomu dokázal dostat před Massu.
Z mercedesů zajel k mechanikům ve 26. kole jako první Lewis Hamilton. Rosberg si pro nové pneumatiky zajel o kolo později.
Räikkönen zůstal na měkké sadě a začal se prokousávat polem. Nejdříve pokořil Nasra a pak si vyšlápl i na Verstappena, který ale ve 27. kole neměl zastávku ještě za sebou.
První čtyřka při první zastávce přezula na střední směs a jako většina pole jela jen na jednu zastávku. Ve 34. kole se zakouřilo z vozu Maxe Verstappena, který tak dovršil nepodařený víkend v podání Red Bullu a vozů s motory Renault.
Rosberg se postupně začal dotahovat na Hamiltona, kterého to ale vyburcovalo k rychlým kolům a svému týmovému kolegovi zase ujel. Vettel po 40 kolech ztrácel na Hamiltona už propastných 20 sekund.
Räikkönen zamířil po 40 kolech do boxů. Po vyjetí zpět na trať ale zpomalil a nakonec musel svůj vůz odstavit. Bylo hned jasné, že příčinou je špatně utažené kolo.
Osm kol před koncem se do rádia ozval Jenson Button, který hlásil velký problém. Jak se ukázalo, šlo zřejmě o řazení.
Rosberg se sice v závěru opět začal přibližovat k Hamiltonovi, ale pořadí se už neměnilo. Dominance Mercedesu ale vypadá snad ještě větší než vloni. Vždyť třetí Vettel ztratil více půl minuty.
O zábavu se v posledních kolech staral hlavně Ericsson (9.), který se pokoušel dojet Sainze. Nakonec ho v 56. kole předjel. Sauber si tak po dlouhé době dojel pro první body. Do kasičky totiž přispěl ještě větší porcí také pátý Nasr. Vloni skončil Sauber s nulou.
Výsledky
P. |
Jezdec |
Tým |
Čas / ztráta |
Start |
Body |
1 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
01:31:54.067 |
1 |
25 |
2 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
+1.360 |
2 |
18 |
3 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
+34.523 |
4 |
15 |
4 |
Felipe Massa |
Williams |
+38.196 |
3 |
12 |
5 |
Felipe Nasr |
Sauber |
+01:35.149 |
11 |
10 |
6 |
Daniel Ricciado |
Red Bull |
+1 kolo |
7 |
8 |
7 |
Nico Hulkenberg |
Force India |
+1 kolo |
14 |
6 |
8 |
Marcus Ericsson |
Sauber |
+1 kolo |
16 |
4 |
9 |
Carlos Sainz |
Toro Rosso |
+1 kolo |
8 |
2 |
10 |
Sergio Pérez |
Force India |
+1 kolo |
15 |
1 |
11 |
Jenson Button |
McLaren |
+2kola |
17 |
|
RET |
Kimi Raikkonen |
Ferrari |
Odstoupil |
5 |
|
RET |
Max Verstappen |
Toro Rosso |
Odstoupil |
12 |
|
RET |
Romain Grosjen |
Lotus |
Odstoupil |
9 |
|
RET |
Pastor Maldonado |
Lotus |
Nehoda |
10 |
|
RET |
Daniil Kvjat |
Red Bull |
Neodstartoval |
13 |
|
RET |
Kevin Magnussen |
McLaren |
Neodstartoval |
18 |
|
RET |
Valtteri Bottas |
Williams |
Neodstartoval |
|
|
Klíčové okamžiky závodu
50/58: Button hlásí velký problém.
41/58: Räikkönen končí kvůli špatně dotaženému kolu
34/58: Z Verstappenova vozu se zakouřilo, Toro Rosso končí
25/58: Vettel se díky posunuté zastávce dostává před Massu na třetí místo.
14/58: Kontakt mezi Pérezem a Buttonem, Pérez končí v hodinách.
4/58: Restart závodu
1/58: Po kontaktech v prvních metrech se propadl Räikkönen na 8. místo, Maldonado boural, Ericsson musel do boxů a Grosjean odstoupil. Na trať vyjel safety car.
0/58: Do závodu odstartuje jen 15 vozů. Manory chybí, Bottas má zdravotní problémy a Kvjat s Bottasem nedojeli ani na start. Magnussen kvůli motoru, Kvjat kvůli převodovce.
Foto: Getty Images / Robert Cianflone