Glosa: Změna je život

"Podle mého názoru ale to ‚správné‘ řešení ani neexistuje."
Glosa: Změna je život

Je mi upřímně líto Pirelli. Coby sám inženýr obdivuji úspěšnost, s jakou se při vypořádávání se se zadáním italská firma poprala. Takto specificky směrovat životnost něčeho zdánlivě tak primitivního jako je obyčejná pryž, to zaslouží uznání. Přineslo to zajímavé a nepředvídatelné závody.

Jenomže místo uznání se na adresu Pirelli snáší kritika. Nepředvídatelnost je podle mnohých příliš velká, jako by se nepředvídatelnost dala někdy považovat za ‚malou‘, jindy za ‚velkou‘. Ross Brawn varuje, že F1 ztratí na své vážnosti, bude-li to takto pokračovat. Přitom to byl on, kdo po Velké ceně Kanady v roce 2010 usoudil, že právě kratší životnost pneumatik je cestou ke zatraktivnění závodů. Asi nečekal, že se jí stane obětí během své neúspěšné éry u Mercedesu.

Samozřejmě se nedá souhlasit ani s tím, že budoucnost velkých cen formule 1 vede právě skrze životnost pneumatik, kterou dnes ani Pirelli neumí přesně předpovědět, neboť současnou generaci gum vyvíjelo na autě se dva roky starou aerodynamikou. Pro F1 opravdu není dobré, když o výsledku z deseti důležitých faktorů rozhoduje jen jeden.

Podle mého názoru ale to ‚správné‘ řešení ani neexistuje. Lidé si zvykli a začali volat po tom, co sami nenáviděli: více různých dodavatelů pneumatik, takzvanou válku pneumatikářů. Nebo závody, kde bylo po třetině, někdy už po kvalifikaci, jasné, kdo vyhraje…

Asi to tak má být, neboť je to pro lidi přirozené. To sebekrásnější nebo sebezajímavější se časem omrzí, a my chceme něco jiného, byť je to něco, co už tu bylo a my s tím nebyli spokojeni. Ne nadarmo se říká, že „změna je život“.

Netroufám si odhadnout, co přijde dřív. Zda-li znechucení Pirelli ze znechucení veřejnosti z řádného plnění jejich mise, nebo nové motory počínaje rokem 2014. O této éře Adrian Newey prohlásil, že bude dominantní (ne z pohledu pneumatik, ale) z pohledu motorů. Doby, kdy byla formule 1 hlavně o motorech, už tu byly. Dnes jsou motory považovány za faktor, který nerozhoduje o výkonu. To se zase změní.

Newey varuje, že se z toho stane ne válka pneumatikářů, ale tentokrát šampionát (tří?) výrobců motorů s tím, že jeden z nich bude mít dlouhodobou výkonnostní výhodu.

Co si ale troufám odhadnout, že se tu přibližně v polovině roku 2015 sejdeme a budeme rozebírat, jak jsou lidé nespokojeni s předvídatelností vývoje závodů, protože Ferrari, Mercedes nebo Renault pravidelně dominuje. A že šampionát je nespravedlivě jen o těch, kteří využívají motorů konkrétní značky.

A třeba se nám bude ještě stýskat po éře 2011 až 2013.

Další článek: Pirelli tak velkou citlivost svých pneumatik neočekávalo

20:46 | Po Ericssonovi uspěl v Detroitu McLaren. Pato O'Ward vyhrál po startu z 16. místa.
11:27 | Osmihodinovka v Portimau odstartuje v neděli ve 12:00. Přímý přenos vysílá Eurosport 2 od 15:00 do 18:30, závěr závodu poté nabídne Eurosport 1 od 18:30 do 20:30. Komentují Jiří Šlégl a Martin Straka...
23:36 | Marcus Ericsson vyhrál závod IndyCar v Detroitu. Pomohla mu nehoda Grosjeana. Pro Ericssona je to první vítězství od roku 2013 (GP2).
12. června | Jedna z nejhorších věcí, které se mohou v motorsportu stát... zaseknutý plynový pedál. Felix Rosenquist je při vědomí a snad ok. odkaz

GP Francie 2021

Pátek 18. června 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 19. června 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 20. června 2021
Závod 15.00