Generálka na Le Mans. Ferrari ve Spa ovládlo kvalifikaci, Wehrlein debutuje ve WEC | Foto: Ferrari Hypercar

Foto: Ferrari Hypercar

Generálka na Le Mans. Ferrari ve Spa ovládlo kvalifikaci, Wehrlein debutuje ve WEC

Posledním závodem vytrvalostního mistrovství světa WEC před červnovou čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans je i letos tradičně šestihodinovka v belgickém Spa. Na ikonické trati v Ardenách se jede už zítra (PP Eurosport od 13:30) a na debutujícího Pascala Wehrleina nečeká nic snadného. Porsche bývalého pilota F1 v Belgii zatím ztrácí, naopak Ferrari po kvalifikaci znovu vypadá nedostižně.

Je nejmladším šampionem DTM, bývalým pilotem F1 a také mistrem světa elektrické formule E. Letos se Pascal Wehrlein poprvé v kariéře zúčastní také 24 hodin Le Mans. Na debut v legendárním francouzském podniku se Němec pečlivě připravuje. Už v lednu se seznámil se závodní technikou Porsche 963 LMDh díky startu v Daytoně, kde se představil v barvách JDC-Miller MotorSports, a teď ho čeká první závod v německém prototypu v továrních barvách.

Ve Spa jede Wehrlein v posádce Porsche #6 místo Matta Campbella (startuje v Kalifornii v závodě IMSA) a střídat se bude s Kevinem Estrem a Laurensem Vanthoorem. V Le Mans pak německý pilot pojede v „IMSA“ Porsche #4 spolu s Nickem Tandym a Felipem Nasrem. Wehrlein v průběhu rozjeté sezony přesedá z monopostu formule E do prototypu, čemuž podřizuje i svůj program. V průběhu tohoto týdne dokonce vynechal úvodní track walk ve Spa, aby mohl ve Weissachu strávit co nejvíce času na simulátoru.

„Myslím, že člověk se nikdy nepřestává učit. Tím největším rozdílem (oproti formuli E) je samozřejmě závodění v provozu na trati, kde se objevuje několik kategorií vozů. Musím se snažit, abych při objíždění pomalejších vozů ztrácel co nejméně času,“ rozpovídal se ve Spa pro sportscar365.com německý závodník, který se rovněž hrdě hlásí k předkům z ostrova Mauricius.

„Auto se chová trochu jinak, pneumatiky jsou také jiné. Musím proto co nejlépe porozumět jeho fungování a veškerým systémům. A to všechno postupně přichází s dalšími získanými zkušenostmi,“ popsal své přípravy na Le Mans Wehrlein.

Tovární stáje závod WEC ve Spa tradičně využívají k finálním přípravám na Le Mans. Vzpomenout můžeme na rok 2015, kdy právě ve Spa s vozem Porsche 919 Hybrid LMP 1 debutoval Nico Hülkenberg, který následně o měsíc později slavil nečekaný triumf na trati La Sarthe. I Wehrlein může tuto šanci živit, i když ho s týmem Porsche Penske nečeká nic snadného. Zatímco v USA Porsche vyhrálo první tři závody roku série IMSA, ve WEC se německo-americká formace letos zatím trápí.

Italská kvalifikační dominance

Zdá se, že pro Porsche to bude ve Spa další náročný podnik. Oběma továrním vozům i jednomu soukromému prototypu stáje Proton Competition chyběla kvalifikační rychlost. Prototypy Porsche 963 tak budou stát na roštu až na dvanáctém, třináctém a čtrnáctém místě. Nicméně vždy může být i hůř. Obě tovární Toyoty skončily v kvalifikaci až za trojicí Porsche na patnácté, respektive šestnácté příčce. Za japonskými vozy už byly v elitní třídě LMH klasifikovány pouze dva nové Astony Martin Valkyrie, pro které je letošní sezona WEC zatím hlavně o testování.

Naopak skvělou kvalifikaci opět prožilo Ferrari. Tovární stáj z Maranella získala už třetí pole position v řadě, tentokrát se o ni ve Spa zasloužil Antonio Fuoco. Ital za volantem Ferrari 499P #50 vyhrál kvalifikaci s časem 1:59.617 a o 0.347 porazil druhého Roberta Kubicu ve žlutém Ferrari #83. Třetí hypervůz 499P #51 navíc skončil třetí, takže pro Ferrari to byla ve Spa dokonalá kvalifikace.

Ferrari tak bude v sobotu ve Spa útočit na letošní třetí vítězství ve třetím po sobě jdoucím závodě WEC. Italská stáj je nadále dominantní i po poslední změně parametrů balance of performance (BoP). Vozy Ferrari jsou v Belgii oproti minulému podniku v Imole o 12 kg těžší, nyní tak mají hmotnost 1057 kg. Zároveň také přišly o 19 kW výkonu, pouze nastavení „power gain“ je pro Ferrari ve Spa příznivější. Od rychlosti 250 km/h získávají italské hypervozy 3.7 % výkonu navíc.

Vůbec nejtěžší je však ve Spa Toyota (1069 kg), jejíž vozy navíc disponují ještě o 9 kW nižším výkonem ve srovnání s Ferrari (480 vs 489 kW). Na druhou stranu mají Toyoty nejpříznivější power gain z celého startovního pole hypervozů, od rychlosti 250 km/h jim roste výkon o 8.3 %. Vozy Porsche jsou ve Spa lehčí a papírově i výkonnější než Ferrari a Toyoty, přesto ale opět ztrácí. Nejlehčí vozy má v Belgii Peugeot, speciály 9X8 váží pouze 1030 kg.

Jak nakonec dopadne generálka na červnové Le Mans? Šestihodinovku ve Spa budete moci sledovat v sobotu od 13:30 živě a non-stop na Eurosportu s komentářem našeho redakčního kolegy Jiřího Šlégla a Zdeňka Míky.

Doporučujeme

Články odjinud