Nadějné počátky. Talentovaný juniorský závodník Tomáš Enge ve Formuli Ford na Masarykově okruhu v Brně (1995). Foto: Martin Straka O úroveň výše. Enge ve Formuli 3 na Nürburgringu (1997). Foto: Martin Straka Těsný souboj. Český pilot v bílém monopostu F3 bojuje s Belgičanem Basem Leindersem, nedávným strůjcem vytrvalostních úspěchů týmu Marc VDS (1997). Foto: Martin Straka Málokdo by poznal pilota v kšiltovce na autogramiádě spolu s Engem. Je jím Nick Heidfeld, dnes bývalý pilot F1, LMP 1 či Formule E. Norisring, 1997. Foto: Martin Straka Domov závodníka. Na návštěvě u Tomáše Engeho v roce 2000. Foto: Martin Straka Domov závodníka. Na návštěvě u Tomáše Engeho v roce 2000. Foto: Martin Straka Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka Skutečně se to děje! Sen tisíců českých fanoušků se stává skutečností. Na pražské tiskové konferenci v září 2001 je představen historicky první český pilot F1 Tomáš Enge. Později toho roku liberecký rodák absolvuje tři Velké ceny v Monze, Indianapolis a Suzuce. Foto: Martin Straka Engeho vášní se kromě formulí brzy staly i sportovní vozy GT. S tímto Porsche působil v sezoně 2001 v šampionátu FIA GT. Zde zachyceno v pražské dílně. Foto: Martin Straka Engeho vášní se kromě formulí brzy staly i sportovní vozy GT. S tímto Porsche působil v sezoně 2001 v šampionátu FIA GT. Tady se Čech prohání po brněnském Automotodromu. Foto: Martin Straka Engeho vášní se kromě formulí brzy staly i sportovní vozy GT. S tímto Porsche působil v sezoně 2001 v šampionátu FIA GT. Tady se Čech prohání po brněnském Automotodromu. Foto: Martin Straka Soustředěný pohled... Zachyceno těsně před dalším stintem? Foto: Martin Straka Na startovním roštu v Brně se slovenským jezdcem Jirko Malchárkem. Foto: Martin Straka Rok 2001 a Engeho Porsche na trati pojmenované po prvním československém prezidentovi... Foto: Martin Straka Stále rok 2001, avšak tentokrát Autodrom Most. A jediná zastávka Le Mans Series v České republice. Tomáš Enge utvořil posádku s Jaroslavem Janišem... Foto: Martin Straka ...a dvě české vycházející hvězdy se střídaly v kokpitu prototypu Panoz LMP-1 Roadster S. Foto: Martin Straka Krátce po startu závodu, před Panozem české dvojice jede Audi R8 v ikonických barvách Gulf. V něm se střídal Francouz Patrick Lemarié s bývalým pilotem F1 Stefanem Johanssonem. Foto: Martin Straka Tak jak na ně vyzrajeme? Válečná porada a občerstvování u dvojice Enge, Janiš. Foto: Martin Straka V cíli mosteckého závodu byla česká posádka na třetím místě. Foto: Martin Straka V cíli mosteckého závodu byla česká posádka na třetím místě. Foto: Martin Straka V cíli mosteckého závodu byla česká posádka na třetím místě. Foto: Martin Straka A z prototypů zpět na scénu GT. Rok 2002 v Brně a opět šampionát FIA GT. Enge už však nepilotuje Porsche, nýbrž Ferrari 550-GTS Maranello. Se stejným vozem v témže roce debutoval v Le Mans. Foto: Martin Straka A z prototypů zpět na scénu GT. Rok 2002 v Brně a opět šampionát FIA GT. Enge už však nepilotuje Porsche, nýbrž Ferrari 550-GTS Maranello. Se stejným vozem v témže roce debutoval v Le Mans. Foto: Martin Straka Čeští fanoušci Ferrari a Tomáš Enge (Brno, 2002). Foto: Martin Straka I v sezoně 2003 pilotoval rodák z Liberce Ferrari v seriálu FIA GT, místo modelu 550-GTS však krotil vůz 360 Modena GT. Foto: Martin Straka Čekání na střídání jezdců v boxech (Brno, 2003). Foto: Martin Straka Tomáš Enge a Ivo Horn, v současnosti šéf týmu Scuderia Praha (Brno, 2003). Foto: Martin Straka Rally. Další Engeho velká vášeň. S Octavií se proháněl v roce 2003 na slavné „Barumce“. Foto: Martin Straka Rally. Další Engeho velká vášeň. S Octavií se proháněl v roce 2003 na slavné „Barumce“. Foto: Martin Straka Barum Rally 2003 dokončena, je čas slavit! Foto: Martin Straka Barum Rally 2003 dokončena, je čas slavit! Foto: Martin Straka Kapitola jménem Formule 1 se Engemu uzavřela, částečně možná i vinou dopingového prohřešku. Jedny zavřené dveře však otevírají jiné, a tak se Tomáš Enge v roce 2004 dočkal u týmu Patrick Racing debutu v IndyCar. Foto: IndyCar V premiérové sezoně si Enge vyzkoušel ovály v Texasu a ve Fontaně. Foto: IndyCar Další historické chvíle. První Čech usedá v Texasu do monopostu IndyCar. Foto: Martin Straka Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: Martin Straka Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: Martin Straka Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: IndyCar Tomáš Enge na oválu Texas Motor Speedway nedaleko Fort Worthu. Foto: Martin Straka Český závodník v souboji s Mexičanem Adriánem Fernándezem. Foto: Martin Straka V americkém duchu. Zdravit fanoušky z pick upu je zámořská tradice. Foto: Martin Straka A znovu automobilové soutěže. Tady se Tomáš Enge prohání v roce 2004 na rakouské Jänner Rally s Fordem Focus. Foto: Martin Straka A znovu automobilové soutěže. Tady se Tomáš Enge prohání v roce 2004 na rakouské Jänner Rally s Fordem Focus. Foto: Martin Straka Sezona 2005 a návrat do IndyCar na plný úvazek! Tomáš Enge působil u týmu Panther Racing. Foto: IndyCar Český pilot v souboji s Danem Wheldonem. Britský dvojnásobný vítěz Indy 500 zahynul v roce 2011 na oválu v Las Vegas. Foto: IndyCar Okamžik smíření? Enge se v roce 2005 jako první Čech v historii zúčastnil legendárního Indy 500 a bojoval o titul nejlepšího nováčka. Závod však nedokončil po kolizi s Danicou Patrick a nejlepším nováčkem se tehdy stala právě americká závodnice. Foto: IndyCar Okamžik smíření? Enge se v roce 2005 jako první Čech v historii zúčastnil legendárního Indy 500 a bojoval o titul nejlepšího nováčka. Závod však nedokončil po kolizi s Danicou Patrick a nejlepším nováčkem se tehdy stala právě americká závodnice. Foto: IndyCar V IndyCar to občas bolí... Foto: IndyCar A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka Českému týmu v A1 GP pomáhal a držel palce i legendární Brazilec Emerson Fittipaldi. Foto: Martin Straka A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka A další formulové angažmá. Tři sezony strávil Enge jako reprezentant České republiky v A1 Grand Prix. V sezoně 2006 oslavil druhé místo na domácí půdě v Brně. Foto: Martin Straka Českému týmu v A1 GP pomáhal a držel palce i legendární Brazilec Emerson Fittipaldi. Foto: Martin Straka Exkurze na palubu Pendolina... Foto: Martin Straka Zpět do USA, tentokrát už ale v roli továrního jezdce Aston Martin Racing. S britskou značkou Enge propojil důležitou část své kariéry. V roce 2006 s vozem DBR9 GT1 získa Čech už své druhé vítězství v Petit Le Mans na Road Atlanta, tehdy ve spolupráci s Darrenem Turnerem. Foto: Getty Images Zpět do USA, tentokrát už ale v roli továrního jezdce Aston Martin Racing. S britskou značkou Enge propojil důležitou část své kariéry. V roce 2006 s vozem DBR9 GT1 získa Čech už své druhé vítězství v Petit Le Mans na Road Atlanta, tehdy ve spolupráci s Darrenem Turnerem. Foto: Getty Images V sezoně 2007 zaznamenal Enge svůj nejlepší výsledek v Rolex 24 at Daytona. S prototypem Riley Mk XI #7 a týmovými parťáky Festou, Montanarim, Yasukawou a Szekeresem vybojoval šesté místo v absolutním pořadí. Foto: Getty Images Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka Le Mans 2007, Tomáš Enge jako tovární pilot AMR a spolu s ním Pierre Dieudonné, bývalý závodník a trojnásobný vítěz 24 hodin ve Spa. Foto: Martin Straka Češi v Le Mans. Tomáš Enge v diskuzi s Jarkem Janišem. Foto: Martin Straka Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka Le Mans. Jen tato kapitola by v Engeho případě vydala na samostatnou galerii. V roce 2003 zde vyhrál třídu GTS, v sezoně 2006 byl druhý v GT1 a v roce 2007 čtvrtý ve stejné třídě a s vozem Aston Martin DBR9 (viz foto). V kokpitu se střídal s Johnnym Herbertem a Peterem Koxem. Foto: Martin Straka Fanoušky oblíbené období mistrovství zóny střední Evropy, kdy se v roce 2008 i po našich tratích proháněly speciály DTM a mezi piloty se objevil i Tomáš Enge. Tato fotka není z Brna ani z Mostu, nýbrž z polské Poznaně. Foto: Martin Straka Břetislav Enge, jeho syn Tomáš a manželka Radka na Podzimní ceně Brna 2008. Foto: Martin Straka Štěpán Vojtěch a Tomáš Enge. Foto: Martin Straka Enge dostává sprchu šampaňským od Stefana Mückeho, Brno 2008. Foto: Martin Straka Tomáš Enge slaví na stupních vítězů se svým dlouholetým manažerem a závodníkem Antonínem Charouzem. Foto: Martin Straka Speciály DTM se v roce 2008 proháněly po brněnském okruhu, s Mercedesem se svezl i Tomáš Enge. Foto: Martin Straka Opět rok 2008 a vítězná radost v Mostě. Foto: Martin Straka Tomáš Enge na Autodromu Most. Foto: Martin Straka I takové chvíle přinesl rok 2008 v Engeho kariéře. Speciál DTM pod rouškou noci. Foto: Martin Straka Pohár vždy vykouzlí úsměv na tváři... Foto: Martin Straka Debata na boxové zídce v Mostě (2008). Vlevo Vitantonio Liuzzi, vpravo Erik Janiš. Foto: Martin Straka Antonín Charouz s Tomášem Engem před dalším závodem s Mercedesem v sezoně 2008. Foto: Martin Straka Tomáš Enge a Antonín Charouz, toho času Engeho manažer i týmový šéf. Foto: Martin Straka Podpisová akce v Brně v sezoně 2008, malému fanouškovi se podepisují Tomáš Enge a Jarek Janiš. Foto: Martin Straka Vlevo Stefan Mücke, bývalý tovární jezdec AMR či Fordu. Tomáš Enge žertuje s Jarkem Janišem. Foto: Martin Straka Hvězdy v Brně ve středoevropském šampionátu 2008. V oblečení Peugeotu z Le Mans Portugalec Pedrom Lamy, Stefan Mücke v červené kšiltovce debatuje s Engem a rozhovor poslouchá i Dán Nicolas Kiesa. Foto: Martin Straka Jeden z nejlepších českých roků v motorsportu. Sezona 2009 a prototyp Aston Martin třídy LMP 1 s posádkou Tomáš Enge, Jan Charouz, Stefan Mücke získává v Le Mans čtvrté místo v absolutním pořadí. Třešničkou na dortu je titul v Le Mans Series. Foto: Getty Images Tomáš Enge jako tovární pilot Aston Martin Racing před startem závodu MS FIA GT1 v Brně. Foto: Martin Straka Jedna z největších nehod v Engeho kariéře. Na Slovakiaringu v roce 2014 udělal český závodník několik salt s vozem Lamborghini Gallardo. U vyprošťování na snímku asistuje i autor většiny fotek v této galerii - Martin Straka. Foto: Ollephotos.eu Jedna z největších nehod v Engeho kariéře. Na Slovakiaringu v roce 2014 udělal český závodník několik salt s vozem Lamborghini Gallardo. Foto: Martin Straka Tomáš Enge se během svojí kariéry podílel i na vývoji vozů. Třeba v sezoně 2014 pracoval na Chevroletu Camaro GT3, se kterým se představil i v ADAC GT Masters. Foto: Martin Straka Engeho rukopis nese i KTM X-Bow. Na snímku z dvanáctihodinového závodu 24H Series v Brně (2019). Foto: Martin Straka A vítězná radost po dlouhém brněnském maratonu. Tomáš Enge, Eike Angermayr, Jan Krabec a Sergej Pavlovec jako posádka stáje RTR Projects. Foto: Martin Straka Nejmladší kapitola Engeho kariéry. V lednu 2021 debutoval v Rally Dakar s vozem Can-Am v kategorii lehkých prototypů a závod úspěšně dokončil. Foto: Buggyra Zero Mileage Racing Nejmladší kapitola Engeho kariéry. V lednu 2021 debutoval v Rally Dakar s vozem Can-Am v kategorii lehkých prototypů a závod úspěšně dokončil. Foto: Buggyra Zero Mileage Racing V cíli! Tomáš Enge a jeho dakarský navigátor Vlastimil Tošenovský pózují po skončení legendární soutěže v saudskoarabské Džiddě. Enge by se na Dakar rád vrátil... Foto: Buggyra Zero Mileage Racing 101 Fotogalerie Galerie: 20 let Tomáše Engeho. Debut v F1, IndyCar, Le Mans i dakarské písky Jiří Šlégl 16. září 2021 Je prvním Čechem, který kdy závodil ve formuli 1. Jako první Čech pronikl do amerických IndyCar a zúčastnil se legendárního Indy 500. Devětkrát se Tomáš Enge postavil na start ikonického Le Mans a pokořil i saúdskoarabskou poušť. Připomeňte si kariéru libereckého rodáka na fotografiích Martina Straky a dalších autorů dvě dekády po jeho premiéře v monopostu F1. F1sport.cz HistorieIndyCarTomáš EngeIMSADakarLe Mans