FRIC je nelegální, co se stane teď?

FRIC je nelegální, co se stane teď?

FIA včera zakázala systém propojení předního a zadního zavěšení (FRIC). Co to bude znamenat pro týmy a jak to ovlivní rozložení sil?

Týmy teď mají jednu možnost. Pokud se všechny jednomyslně shodnou, může začít platit zákaz používání FRIC až od příštího roku. Pokud se neshodnou, delegáti FIA si na systém posvítí už o nadcházející Velké ceně Německa. 

FRIC není u všech týmů stejný a nikdo pochopitelně neví, jak na tom jednotlivé týmy jsou. Řada z nich FRIC nasazuje teprve krátce, jiní, jako třeba Mercedes, jsou už v jeho využívání podstatně dál.

Pokud bude tým pracovat s tím, že se zákaz neodloží, má jen dvě možnosti. Může FRIC demontovat nebo riskovat, zda mu to projde.

Existuje podezření, že některý tým zašel s FRIC až příliš daleko a právě proto přišel zákaz ze strany FIA. To si alespoň myslí Eric Boullier.

Sundat FRIC z vozu není tak jednoduché. Systém stabilizuje vůz v zatáčkách a při brzdění a umožňuje nastavit mnohem menší světlou výšku. Tu sice změníte rychle, jenomže tím odrovnáte celý koncept vozu. Některé díly, jako třeba přední křídlo, jsou totiž dimenzovány na konkrétní světlou výšku. Kromě toho mohou trpět i pneumatiky, může docházet k jejich opotřebení. 

James Allen konzultoval zákaz s několika inženýry a ti odhadují zisk, který FRIC přináší, na 3 až 4 desetiny sekundy. 

Pokud tedy očekáváte, že případný zákaz přeruší dominanci Mercedesu, budete zklamání. V žádném případě také neplatí, že zákaz poškodí velké týmy a pomůže těm malým. Bude to přesně opačně. Mnoho týmů už pracuje na konceptu bez FRIC, protože s jeho zákazem se tak jako tak počítalo kvůli úsporám. Velké týmy také mají dostatečné kapacity, aby se s problémem vypořádaly co nejrychleji.

Doporučujeme

Články odjinud