Frank Williams se rozpovídal o formuli 1, jako vždy řekl mnoho zajímavého

Ve formuli 1 je jen málo lidí, o kterých se dá říct, že vždy stojí za to si přečíst rozhovor s nimi. Frank Williams mezi ně jistě patří, odpovídal na otázky oficiálních stránek soutěže.
Frank Williams se rozpovídal o formuli 1, jako vždy řekl mnoho zajímavého

Rok 2011 byl pro tým velmi špatný, skoro jako kdybyste se vrátili časem do poloviny 70. let. Jak se to mohlo tak pokazit?
Frank Williams: "Ty dvě éry nemůžete srovnávat. Dnes je to o tisíc procent jiné! (smích) V ohlížení se zpět do historie nejsem moc dobrý, ale řekl bych, že to má co dočinění s Michaelem (Schumacherem). Myslím, že naposledy jsme šampionát vyhráli před více než 10 lety. Od té doby přišlo do formule 1 hodně peněz a automobilek, takže se charakter našich soupeřů zcela změnil, a my jsme asi nebyli dost dobří."

Za starých časů jste byl zvyklý si vybírat jezdce mez elitou a všichni z nich byli poctěni, když mohli pro vás závodit. Ale poslední dobou je váš tým obviňován z angažování platících jezdců...
FW: "Lidé, kteří mě z toho obviňují, jsou sami ve špatném byznyse. Dostávají peníze za to, co dělají. Platí to i pro novináře, že? (úsměv) Za starých časů byly náklady na účast ve formuli 1 asi desetinové nebo maximálně 15procentí ve srovnání se současností."

"Být ve formuli 1 je velmi drahé. Převzaly ji automobilky, není-liž pravda? Takže pokud se chcete účastnit, musíte sehnat peníze. Trochu tady, trochu tam - čisté peníze. Musíte dát dohromady rozpočet, který vám umožní skutečně soutěžit, a ne se jen účastnit. A může se stát, že vezmete jezdce, který přináší hodně peněz. To není vůbec žádná ostuda."

Mohl by Pastor Maldonado být vaším novým Alanem Jonesem?
FW: "To by bylo skvělé. Budu tak hloupý, abych se choval jako staromódní šéfové týmů a říkal: ´Nechci tě, protože jsi platící jezdec?´ Určitě ne."

Znovu jste převzal vedení Williamsu. Proč?
FW: "No, musím říct, že je smutné, že Adam Parr (bývalý ředitel týmu) nedosáhl toho, co jsme spolu chtěli dokázat, po tom všem, co udělal. Takže když odešel, nezbylo mi, než tu pozici převzít."

Co způsobilo váš letošní růst formy?
FW: "Adam Parr, a za to mu patří uznání, sehrál ve svém příliš krátkém působení u týmu důležitou roli. Moc mě mrzí, že odešel, protože je velmi šikovný člověk, který přibral dva nebo tři klíčové lidi, jako je například Mike Coughlan, a pár klíčových inženýrů, a to dělá celý ten rozdíl. Je to vidět."

Williams byl před lety tým s neomezenými zdroji...
FW: "Tak tomu nikdy nebylo. To je pohádka. Dnes má možná neomezené zdroje Red Bull a možná také Ferrari. Ale jaké mají přínosy neomezené zdroje? Rostete a rostete, nabíráte na objemu, abyste na konci roku zjistili, že ups, znovu jsme ve ztrátě. To není nic pro mě!" (smích)

Mohlo by zmenšení vašeho týmu, které proběhlo před několika lety, být vaším esem v rukávu? Bolestný přechod už máte za sebou, zatímco týmy jako Ferrari, McLaren a Red Bull si tím teprve budou muset projít.
FW: "Děkuji, ano, jsme rozumně štíhlí. V paddocku jsou asi efektivnější týmy, co se nákladů týče, ale my se pořád učíme. Máme neuvěřitelné množství velmi moderního vybavení formule 1, díky Patrickovi (Headovi), všechno to zaplatil on. Technicky jsme v dobré formě, ale vždy bychom znovu brali zpět Adriana Neweyho... Kdo ne?"

Hodně litujete jeho odchodu?
FW: "Nikdy jsem si nebyl úplně jistý tím, proč odešel. Velmi pravděpodobně dostal lepší nabídku."

Proč je tak těžké udělat funkční Dohodu o omezení zdrojů (RRA)? Měla by být nadiktována globální ekonomikou...
FW: "Ale je tu 12 týmů a každý funguje v jiných podmínkách. Máme tu několik týmů automobilek. Jedním z nich je Ferrari, které má zřejmě hodně peněz a které je v podstatě dotováno (majiteli formule 1 formou finančních bonusů za účast). Ale to je v pořádku, jsou Ferrari. Jsou jádrem formule 1, a tak by to mělo být. Já s tím nemám problém. Vezměte si mě, v paddocku je tolik chlapů, kteří mají víc vlasů než já, a mě to vždy sr***, ale žiju s tím! (smích) Naučíte se s tím žít."

Ale teď vážné, musí tu být určitý rámec pro utrácení?
FW: "Já jsem proti jakýmkoliv zásahům. Nechci, aby se nějaká třetí strana vměšovala do něčího byznysu, aby tu byli lidé, kteří by se tu motali a chtěli kontrolovat tohle a tamto. Je to jako čekat každý den na výběrčího daní. Williams nevolá po větších omezeních. Ale mnohokrát jsem řekl, že musíme regulovat náklady na jezdce."

Co si myslíte o všech těch zelených řešeních? Nemělo by větší smysl mít solidní rozpočty, spíš než vyhazovat obrovské peníze za motor, který stejně nikdo nechce?
FW: "Formule 1 je ostře sledovaný byznys a podle všeho mnoho společností nechce být s formulí 1 spojováno, protože si mnoho neinformovaných lidí o ní myslí, že plýtvá. Pravda, vždy tu budu lidi, kteří budou z nějakého důvodu proti, ale když se zeptáte automobilek, proč jsou ve formuli 1, řeknou vám, že kvůli publicitě. Na tak exponované úrovni, jako jsme ve formuli 1, bychom asi měli více přemýšlet nad skutečností, že lidé od nás očekávají, že budeme na vrcholu vývoje. Musíme jít s proudem."

Jak vidíte budoucnost formule 1? Více než 20 Grand Prix? Více závodů v oblasti Asie a Pacifiku? Nebo více v Americe?
FW: "Myslím, že 18 až 20 závodů je rozumný počet, který si můžeme dovolit. A samozřejmě musíme šířit naší publicitu, protože čím větší dopady na světovou televizní sledovanost, tím větší marketingové příležitosti, ve kterých chce mnoho společností fungovat. Myslím, že formule 1 má správnou globálně atraktivní image, tak by to mělo být."

Přežije dohlednou budoucnost 12 týmů, nebo se vrátí myšlenka třetích vozů?
FW: "Formule 1 je velmi drahá. Abyste udrželi tým v chodu, pořád se trápíte - hledáte sponzory, zdroje. Platí to téměř pro všechny týmy, asi kromě Ferrari, oni mají Marlboro v něčem, čemu se marketingově říká podprahová reklama. A i když FIA říká, že se to nesmí, nemůže to dokázat." (úsměv)

V současné době se menší týmy jen účastní. Přijde někdy doba, kdy bude moci více týmů bojovat na stejné úrovni?
FW: "No, nejsem unikátní člověk, ale jistě vím, že milióny lidí by téměř vraždily, aby se dostaly do formule 1. Přeháním, ale formule 1 je tak atraktivní, že za pouhou přítomnost v ní by lidé akceptovali mnohem větší nevýhody, než je jezdění na konci roštu."

Jak vidíte závodění formule 1 za pět let?
FW: "Nepatřím mezi lidi, kteří sní o tom, jak by měla formule 1 vypadat. Na to máme Bernieho, Bůh mu žehnej. Doufám, že bude stejně rychlá a stejně hlučná. Zatím se zdá, že bude."

Takže po všech těch letech jste stále fanouškem tohoto sportu?
FW:" Miluji rychlost, miluji hluk, miluji soutěžení, a kdybych pořád nebyl fanouškem, nebyl bych tu."

Další článek: Pódium je důležité, jednání o prodloužení smlouvy ale neurychlí, říká Haug

16:30 | Mrkněte na závod z Zandvoortu. Petr Ptáček odstartuje ze třetího místa.. odkaz
15:39 | Připomeňme, že Hamilton, Latifi, Grosjean a Magnussen jsou vyšetřováni, že se ve druhé zatáčce nevrátili řádně na trať.
10:15 | Mick Schumacher vyhrál závod F2 a upevnil vedení v šampionátu. Druhý Cunoda. Schumacherův nejbližší pronásledovatel C. Ilott skončil třetí, na Schumachera tak má ztrátu 18 bodů. Další pronásledovatelé v šampionátu: Ch. Lundgaard nedokončil, R. Shwartzman nebodoval.
25. září | Lamborghini oficiálně potvrdilo, že Stefano Domenicali odchází z pozice šéfa automobilky, aby od ledna 2021 převzal novou prestižní funkci. Očekává se, že nahradí Careye v čele F1.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink Bottas (1:34.923)
2. trénink Bottas (1:33.519)
Sobota 26. září 2020
3. trénink Hamilton (1:33.279)
Kvalifikace Hamilton (1:31.304)
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10