Francouzi testují první elektrickou formuli, šasi stavěl Brawn

Zatímco formule 1 debatuje o motorech pro období po roce 2012, v Magny-Cours se proháněl první zcela elektrický závodní monopost EF01, na jehož vývoji se podíleli mistři světa z Brawnu GP.
Francouzi testují první elektrickou formuli, šasi stavěl Brawn

Vývoj elektrických formulí je ve svých začátcích a společnost Formulec se zaměřila na nižší závodní sérii formule 3, jejímž vozům se EF01 má vyrovnat. A podle Francouzů se to podařilo, časy na kolo jsou údajně podobné. První elektrická formule zvládne zrychlit z 0 na 100 km/h za 3 sekundy a maximálně jede rychlostí 260 km/h. Hmotnost vozu činí 700 kg. Na jedno nabití vydrží na trati 20 až 25 minut.

Elektrický monopost vyjel poprvé na trať 15. září, Francouzi nejprve testovali v Magny-Cours a poté v Le Mans. Za jeho volantem se vystřídali Jules Bianchi (ART v GP2 a Ferrari Driver Academy) a Alexandre Prémat (DTM).

Projekt elektrické formule společnosti Formulec zajišťuje po technické stránce Segula Matra Technologies ve spolupráci s několika dalšími subjekty. Vývoj šasi a karoserie EF01 má na starosti tým Mercedes GP (smlouvu podepisoval ještě Brawn GP). Model vozu byl testován v aerodynamickém tunelu v Brackley. Převodovku dodal Hewland, pneumatiky Michelin. Na elektrickém pohonu se podílely firmy Siemens a Saft, zatímco využití vozu na trati zaštiťuje tým ART GP. Projekt finančně podporuje vláda départementu Yvelines.

A jaká je budoucnost elektrických formulí? Formulec by pro ně chtěl už v roce 2012 uspořádat závodní sérii. Jezdit by se mělo v EF01 na pěti kontinentech a Formulec uvádí, že jedná již s 20 státy o možném pořádání závodu, jichž by ale mělo být celkově jen 10. V dalších letech by se pak série měla otevřít dalším výrobcům, kteří postaví elektrické formule.

 

Další článek: Srovnání Schumachera a Rosberga umožní až pneumatiky Pirelli, míní Brawn

9:35 | Ferrari a celá F1 si dnes připomínají smrt Gillese Villeneuva, který před 39 lety boural v kvalifikaci v Zolderu.
14:17 | Kvalifikaci formule 3 vyhrál Dennis Hauger. Roman Staněk obsadil 14. místo.
7. května | Tento víkend se jede také F3. Kvalifikace pátek od 13:55, Závod 1: Sobota od 10:35, Závod 2: Sobota od 16:45, Závod 3: Neděle od 12:05
6. května | Poznámky ředitele závodu v 11:51: Traťové limity v první a druhé zatáčce. Poznámky ředitele závodu v 13:49: ... a ještě 13, 14 a 15.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink Bottas (1:18.504)
2. trénink Hamilton (1:18.170)
Sobota 8. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00