Francouzi testují první elektrickou formuli, šasi stavěl Brawn

Francouzi testují první elektrickou formuli, šasi stavěl Brawn

Zatímco formule 1 debatuje o motorech pro období po roce 2012, v Magny-Cours se proháněl první zcela elektrický závodní monopost EF01, na jehož vývoji se podíleli mistři světa z Brawnu GP.

Vývoj elektrických formulí je ve svých začátcích a společnost Formulec se zaměřila na nižší závodní sérii formule 3, jejímž vozům se EF01 má vyrovnat. A podle Francouzů se to podařilo, časy na kolo jsou údajně podobné. První elektrická formule zvládne zrychlit z 0 na 100 km/h za 3 sekundy a maximálně jede rychlostí 260 km/h. Hmotnost vozu činí 700 kg. Na jedno nabití vydrží na trati 20 až 25 minut.

Elektrický monopost vyjel poprvé na trať 15. září, Francouzi nejprve testovali v Magny-Cours a poté v Le Mans. Za jeho volantem se vystřídali Jules Bianchi (ART v GP2 a Ferrari Driver Academy) a Alexandre Prémat (DTM).

Projekt elektrické formule společnosti Formulec zajišťuje po technické stránce Segula Matra Technologies ve spolupráci s několika dalšími subjekty. Vývoj šasi a karoserie EF01 má na starosti tým Mercedes GP (smlouvu podepisoval ještě Brawn GP). Model vozu byl testován v aerodynamickém tunelu v Brackley. Převodovku dodal Hewland, pneumatiky Michelin. Na elektrickém pohonu se podílely firmy Siemens a Saft, zatímco využití vozu na trati zaštiťuje tým ART GP. Projekt finančně podporuje vláda départementu Yvelines.

A jaká je budoucnost elektrických formulí? Formulec by pro ně chtěl už v roce 2012 uspořádat závodní sérii. Jezdit by se mělo v EF01 na pěti kontinentech a Formulec uvádí, že jedná již s 20 státy o možném pořádání závodu, jichž by ale mělo být celkově jen 10. V dalších letech by se pak série měla otevřít dalším výrobcům, kteří postaví elektrické formule.

 

Doporučujeme

Články odjinud