Foukané difuzory čeká v Singapuru jedna z posledních velkých rolí

Foukané difuzory čeká v Singapuru jedna z posledních velkých rolí

S koncem sezóny se blíží konec foukaných difuzorů ve formuli 1. Do té doby však budou dál pomáhat týmům ukrajovat desetiny sekundy z časů na kolo, v Singapuru budou zvlášť důležité.

"Využívání výfukových plynů, když není sešlápnutý plyn, bude v Singapuru velmi důležité pro udržení přítlaku," konstatoval Ricardo Penteado, jenž se stará o motory Renault u týmu Renault. "Jelikož je aerodynamika zapojena v průběhu celého kola, úroveň přilnavosti by měla být stálejší a umožnit jezdcům, aby maximalizovali rychlosti při nájezdu a výjezdu ze zatáček. To by mohlo přinést další desetiny sekundy, takže v Singapuru tomu budeme věnovat zvláštní pozornost."

Okruh Marina Bay má celkem 23 zatáček a 17 z nich se jezdí na jeden z prvních tří rychlostních stupňů. Proto je tak důležité, aby aerodynamickému přítlaku pomáhaly výfukové plyny. Inženýři ale musí správně nastavit motor - připravit správnou mapu.

"Mapa motoru je tak trochu jako menu," vysvětloval Penteado. "Zvolíte parametry nastavení a jejich kombinaci, abyste motoru dali jisté vlastnosti. Nejdříve získáme data od týmu od šasi, abychom věděli, jaké chtějí mít nastavení a jakých rychlostí bude vůz dosahovat na základě tohoto nastavení."

"Pak vezmeme předpokládanou nejvyšší rychlost na dané trati, v Singapuru je to těsně před sedmou zatáčkou, a nejnižší očekávanou rychlost, z čehož pak vypočítáme nejefektivnější mapu a nastavení převodových poměrů. Pak tyto mapy použijeme při simulaci na dynamometru ve Viry a následně si je ověříme v pátečních trénincích."

Do procesu nastavování motoru ale samozřejmě zasahují také jezdci prostřednictvím zpětné vazby. "Loni v Singapuru řekl Robert (Kubica), že potřebuje méně agresivní přísun výkonu v zatáčkách 7, 8, 13 a 14, takže jsme vyladili nastavení motoru a převodové poměry, abychom mu dali lepší trakci v těchto sekcích. Je to iterativní proces, čím více jezdíte, tím více dolaďujete své mapy," dodal Penteado.

Foukání difuzorů výfukovými plyny, když není plyn otevřený jezdcem, bylo velkým tématem kolem Grand Prix Velké Británie. FIA několikrát změnila pravidla, aby nakonec ustoupila a zakázala foukání difuzorů až od příštího roku.

Doporučujeme

Články odjinud