Toleman TG183B/Toleman TG184. Ayrton Senna debutoval ve formuli 1 v roce 1984 s týmem Toleman. Během roku postupně závodil se dvěma vozy, které nesly označení TG183B a TG184. Za volantem novějšího modelu Brazilec oslavil svá první pódiová umístění, včetně slavného druhého místa v Monaku.   Foto: Getty Images

Toleman TG183B/Toleman TG184. Ayrton Senna debutoval ve formuli 1 v roce 1984 s týmem Toleman. Během roku postupně závodil se dvěma vozy, které nesly označení TG183B a TG184. Za volantem novějšího modelu Brazilec oslavil svá první pódiová umístění, včetně slavného druhého místa v Monaku.

Foto: Getty Images

 Lotus 97T. Pro ročník 1985 se Senna přesunul k týmu Lotus, se kterým mohl začít pomýšlet na nejvyšší příčky. Monopost 97T s motorem od Renaultu sice trpěl nespolehlivostí, ale na druhou stranu rodáka ze São Paula dovezl ke dvěma prvním vítězstvím.   Foto: Getty Images

Lotus 97T. Pro ročník 1985 se Senna přesunul k týmu Lotus, se kterým mohl začít pomýšlet na nejvyšší příčky. Monopost 97T s motorem od Renaultu sice trpěl nespolehlivostí, ale na druhou stranu rodáka ze São Paula dovezl ke dvěma prvním vítězstvím.

Foto: Getty Images

 Lotus 98T. V roce 1986 Senna ukazoval rychlost především v kvalifikacích – pole position získal celkem osmkrát, pouze dvakrát však nejvýhodnější startovní pozice dokázal využít i k vítězství v závodě.   Foto: Getty Images

Lotus 98T. V roce 1986 Senna ukazoval rychlost především v kvalifikacích – pole position získal celkem osmkrát, pouze dvakrát však nejvýhodnější startovní pozice dokázal využít i k vítězství v závodě.

Foto: Getty Images

 Lotus 99T. Poslední sezona v Lotusu byla pro Sennu nejúspěšnější. I když v porovnání s předchozí sezonou získal jediné pole position, dokázal opět vyhrát dva závody a celkově obsadil třetí příčku v hodnocení jezdců.   Foto: Getty Images

Lotus 99T. Poslední sezona v Lotusu byla pro Sennu nejúspěšnější. I když v porovnání s předchozí sezonou získal jediné pole position, dokázal opět vyhrát dva závody a celkově obsadil třetí příčku v hodnocení jezdců.

Foto: Getty Images

 McLaren MP4/4. Šestnáct závodů, patnáct vítězství. Taková byla v roce 1988 bilance vozu s označením MP4/4 od McLarenu, ke kterému Senna před danou sezonou přestoupil. Brazilec pro britskou stáj vyhrál osm závodů a stal se poprvé mistrem světa.   Foto: Getty Images

McLaren MP4/4. Šestnáct závodů, patnáct vítězství. Taková byla v roce 1988 bilance vozu s označením MP4/4 od McLarenu, ke kterému Senna před danou sezonou přestoupil. Brazilec pro britskou stáj vyhrál osm závodů a stal se poprvé mistrem světa.

Foto: Getty Images

 McLaren MP4/5. Za volantem vozu McLaren MP4/5 strávil Senna roky 1989 a 1990. V prvním roce sice podlehl Alainu Prostovi v boji o mistrovskou korunu, ale o sezonu později, kdy jeho rival závodil pro Ferrari, si již titul nenechal vzít – i když se to neobešlo bez kontroverzního manévru.   Foto: Getty Images

McLaren MP4/5. Za volantem vozu McLaren MP4/5 strávil Senna roky 1989 a 1990. V prvním roce sice podlehl Alainu Prostovi v boji o mistrovskou korunu, ale o sezonu později, kdy jeho rival závodil pro Ferrari, si již titul nenechal vzít – i když se to neobešlo bez kontroverzního manévru.

Foto: Getty Images

 McLaren MP4/6. V sezoně 1991 získal Senna svůj třetí a zároveň poslední titul. Vůz MP4/6 Brazilce dovezl k sedmi výhrám.   Foto: Getty Images

McLaren MP4/6. V sezoně 1991 získal Senna svůj třetí a zároveň poslední titul. Vůz MP4/6 Brazilce dovezl k sedmi výhrám.

Foto: Getty Images

 McLaren MP4/7A. V ročníku 1992 ztratil McLaren své výsadní postavení poté, co tým Williams nasadil vůz FW14B s aktivním zavěšením a kontrolou trakce, na který nedokázal najít odpověď ani Senna. Kromě pilotů Williamsu, jimiž byli Nigel Mansell a Riccardo Patrese, Brazilec v konečném hodnocení nestačil ani na mladého Michaela Schumachera.   Foto: Getty Images

McLaren MP4/7A. V ročníku 1992 ztratil McLaren své výsadní postavení poté, co tým Williams nasadil vůz FW14B s aktivním zavěšením a kontrolou trakce, na který nedokázal najít odpověď ani Senna. Kromě pilotů Williamsu, jimiž byli Nigel Mansell a Riccardo Patrese, Brazilec v konečném hodnocení nestačil ani na mladého Michaela Schumachera.

Foto: Getty Images

 McLaren MP4/8. Rok 1993 byl pro Sennu posledním v barvách McLarenu, kterému nově dodával motory Ford. I když v boji o titul nemohl Brazilec ohrozit Prosta se suverénním williamsem, dokázal získat alespoň post vicemistra.   Foto: Getty Images

McLaren MP4/8. Rok 1993 byl pro Sennu posledním v barvách McLarenu, kterému nově dodával motory Ford. I když v boji o titul nemohl Brazilec ohrozit Prosta se suverénním williamsem, dokázal získat alespoň post vicemistra.

Foto: Getty Images

 Williams FW16. Pro sezonu 1994 Senna přestoupil k Williamsu. Bohužel se jednalo o osudný krok v negativním smyslu slova. Během Velké ceny San Marina narazil Senna ve vysoké rychlosti do bariéry a utrpěl zranění, kterým následně podlehl.    Foto: Getty Images

Williams FW16. Pro sezonu 1994 Senna přestoupil k Williamsu. Bohužel se jednalo o osudný krok v negativním smyslu slova. Během Velké ceny San Marina narazil Senna ve vysoké rychlosti do bariéry a utrpěl zranění, kterým následně podlehl. 

Foto: Getty Images

 Lotus 97T. Pro ročník 1985 se Senna přesunul k týmu Lotus, se kterým mohl začít pomýšlet na nejvyšší příčky. Monopost 97T s motorem od Renaultu sice trpěl nespolehlivostí, ale na druhou stranu rodáka ze São Paula dovezl ke dvěma prvním vítězstvím.   Foto: Getty Images
 Lotus 98T. V roce 1986 Senna ukazoval rychlost především v kvalifikacích – pole position získal celkem osmkrát, pouze dvakrát však nejvýhodnější startovní pozice dokázal využít i k vítězství v závodě.   Foto: Getty Images
 Lotus 99T. Poslední sezona v Lotusu byla pro Sennu nejúspěšnější. I když v porovnání s předchozí sezonou získal jediné pole position, dokázal opět vyhrát dva závody a celkově obsadil třetí příčku v hodnocení jezdců.   Foto: Getty Images
 McLaren MP4/4. Šestnáct závodů, patnáct vítězství. Taková byla v roce 1988 bilance vozu s označením MP4/4 od McLarenu, ke kterému Senna před danou sezonou přestoupil. Brazilec pro britskou stáj vyhrál osm závodů a stal se poprvé mistrem světa.   Foto: Getty Images
10
Fotogalerie

Fotogalerie: Vozy Ayrtona Senny, se kterými závodil ve formuli 1

Dnes uplynulo 63 let od chvíle, kdy se narodil trojnásobný šampion F1 Ayrton Senna. Připomeňte si prostřednictvím naší galerie vozy, se kterými závodil ve formuli 1.

GettyImages-603420763.jpgGettyImages-3198234.jpgGettyImages-3198132.jpg
GettyImages-96990450.jpgGettyImages-1917468.jpgGettyImages-1630936.jpg
GettyImages-1266868.jpgGettyImages-1267131.jpgGettyImages-1266969.jpg
GettyImages-238315.jpg

Doporučujeme

Články odjinud