FOTA se rozpadá, ale předvídatelným způsobem

Max Mosley možná využije příležitosti zbavit se automobilek.

V předposledním čísle našeho F1 magazínu, který máte k dispozici zdarma, jsme vyjádřili přesvědčení, že formule 1 není v krizi, nýbrž si musí vybrat, zda půjde cestou exkluzivní soutěže prestižních automobilek nebo se vrátí tam, kde byla před koncem devadesátých let.

Jsem přesvědčen, že současný rozpad jednoty FOTA je důkazem přesně takového dilematu. Williams podal během Velké ceny Monaka přihlášku do ročníku 2010, protože je to jeho smluvní povinnost (a druhá strana své povinnosti údajně plní, tak proč by neměl Williams?). Jen o 14 dní později se během Velké ceny Turecka přidala Force India. Ze stejných důvodů.

Motivaci mají Williams a Force India stejnou: Concordskou dohodu, kterou podepsaly. A o které nadále vyjednávají týmy, jež dříve stály za hrozbami vytvoření konkurenčního šampionátu Grand Prix World Championship: Toyota, Honda/Brawn, McLaren, Renault a BMW.

Možná si řeknete, že cítí-li Williams a Force India povinnost podat (bezpodmínečnou) přihlášku na příští rok, to samé musí učinit týmy, jež také podepsaly Concordskou dohodu, tedy Red Bull, Toro Rosso, Brawn (jež podepsal dohodu po odchodu Hondy z F1, aby získal peníze od Bernieho FOM) a... Ferrari! Ano, Ferrari podepsalo Concordskou dohodu pro současné období jako první v roce 2005. Je to stejná smlouva, na kterou se již několik týdnů FIA a Bernie Ecclestone odvolávají.

To je šest proti čtyřem. A co McLaren? Ten má v zádech silnou automobilku Mercedes, ale jestli si někdy nemůžete vyskakovat na policajta, pak je to ve chvíli, kdy jste v podmínce. A tak je z tohoto pohledu lepší McLaren řadit spíše k těm, kteří by měli být těmi hodnějšími. Zůstává tak Toyota, Renault a BMW.

O Toyotě se navíc hovoří, že po vzoru Hondy chce opustit F1 a to samé tvrdí Renault, který chce svůj tým nechat Briatoremu. Být na takovou situaci vypsány sázkové kurzy, nechtějte po mně, abych vsadil na úspěch FOTA jako (ještě nedávno) celku.

Jinými slovy: k účasti v roce 2010 jsou smluvními povinnostmi vázány týmy Ferrari, Brawn, Williams, Force India, Red Bull, Toro Rosso a možná (okolnostmi donucený) McLaren. Sedm proti třem. Max Mosley si musí mnout ruce...

Přesně ten Max Mosley, kterému velice rychle začaly nenažrané, hlasité a drzé automobilky lézt na nervy. A jestli Max Mosley (a Bernie Ecclestone) čekali na příležitost jak se jich zbavit, tady je. Jediným problémem je tvrdohlavé Ferrari, protože to potřebují oba dva. Ale Maranello zlomíme pomocí soudů...

Max Mosley je právník a je přesvědčen, že právo je na straně FIA (a FOM). Nechce-li Ferrari závodit, nemusí, ale přijde jej to draho. Navíc přihlášky podali mj. zájemci, jako jsou USF1, Lola, Prodrive, Campos Racing, Litspeed, Superfund, March, Brabham, Epsilon a další.

Bez ohledu na serioznost jednotlivých přihlášek si představte, že by Max Mosley 12. června představil následující startovní listinu:

Ferrari, Williams, McLaren, Force India, Brawn, Red Bull, Toro Rosso, Lola, Team USF1, Prodrive/Aston Martin, March, Brabham a třeba Superfund.

Uff, na takový manévr bych chtěl mít nervy, ale jedna dvě sezony a lidé si zvyknou, až tak velký šok to není! A neříkejte mi, že to nevypadá jako formule 1, kterou jsme znali 40 let...

Zdá se, jakoby FOTA svou podmínečnou přihláškou šla tak akorát na ruku FIA.

Další článek: Pátek v Istanbulu: Týmy přivítal zaprášený Otodrom

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.