Formuli E trápí brzdy, týmy je musely prověřit

Nebezpečná havárie Edoarda Mortary v tréninku před druhou E-Prix v Rijádu vyděsila i Mezinárodní automobilovou federaci FIA. Před víkendovými závody formule E v Římě proto oslovila jednotlivé týmy s žádostí o kontrolu brzdových systémů.
Foto: ABB Formula E
Formuli E trápí brzdy, týmy je musely prověřit | Foto: ABB Formula E

Čelní náraz do TecPro bariéry Mortarova monopostu v rychlosti 140 kilometrů v hodině způsobilo selhání brzdového systému brake-by-wire. Všem vozům s pohonnou jednotkou Mercedes bylo v bezprostřední reakci na incident zakázáno zúčastnit se druhé rijádské kvalifikace.

FIA v návaznosti na nehodu ženevského rodáka požádala týmy o kontrolu brzdových systémů. Stáje musí mít vypracovaný seznam všech možných scénářů, které mohou vést k podobnému selhání.

„V případě, že jezdci z jakéhokoliv důvodu selžou přední brzdy, systém to musí umět detekovat a aktivovat zadní brzdy,“ napsal ve věstníku technický delegát Laurent Arnaud.

Mortara o nehodě v Rijádu: Čekal jsem strašnou bolest

Mortara o nehodě v Rijádu: Čekal jsem strašnou bolest

V případě Mortarovy nehody byl brzdový pedál maximálně stlačený, přední brzdy však nevyvíjely žádný tlak.

FIA také uvedla, že prvotní příčina Mortarovy nehody ještě nebyla identifikována, zároveň však ujišťuje, že „v tuto chvíli nepanují žádné obavy týkající se standardizovaných částí šasi.“

Toto vyjádření naznačuje, že Mortarova nehoda byl náhodný incident, i když tovární pilot Mercedesu Nyck de Vries kvůli podobnému problému odstoupil loni z mexické E-Prix. Ještě před ním navíc v tréninku na Autodromo Hermanos Rodriguez utrpěl selhání brake-by-wire monopost Audi Daniela Abta. Němec musel být tehdy helikoptérou transportován do nemocnice.

Hrozivá havárie a červená vlajka. Zkrácený druhý závod v Rijádu vyhrál Bird

Hrozivá havárie a červená vlajka. Zkrácený druhý závod v Rijádu vyhrál Bird

FIA rovněž doporučila týmům implementaci ovládacího prvku, kterým jezdec může v nouzové situaci přepnout vůz do pomalého režimu a snížit tak rychlost. Většina týmů už tento sytém ale využívá.

„V případě vážného selhání brzdového systému má jezdec možnost zpomalit vůz pomocí pádlového ovladače. Řekl bych, že to je extra bezpečností prvek oproti vozu s klasickým spalovacím motorem. Máme motor, který dokáže zpomalit vůz, pokud to z nějakého důvodu nemohou udělat brzdy,“ řekl pro motorsport.com jeden z šéfů stáje DS Techeetah Thomas Chevuacher.

Další problém s brake-by-wire se již objevil i v Římě, Andre Lotterer kvůli němu musel zastavit své Porsche během shakedownu.

Váš názor Další článek: Důležitá je spolupráce obou jezdců, říká Prost o Alonsovi s Oconem