Studujete vysokou školu a máte rádi formule? Vyznáte se vy nebo vaši kamarádi v technice, managementu či marketingu? Pokud ano, můžete následovat členy týmu Rebels Racing a zúčastnit se zajímavého projektu.
Ti mají letos úspěšně za sebou svoji první sezonu v mezinárodní soutěži s názvem Formule Student. Říkáte si, že jste o ní nikdy neslyšeli? Pak vás možná překvapí, že se nejedná o nic nového. Historie Formule Student sahá až do osmdesátých let minulého století. Byla založena v USA a postupem času se z ní stal projekt, který spojuje univerzity po celém světě. Vznikla za účelem, aby dala šanci vyniknout talentovaným studentům vysokých škol, kteří si prostřednictvím této soutěže mohou na vlastní kůži okusit, jaké je to zrealizovat náročný projekt, jehož součástí je návrh a stavba vlastního monopostu, s nímž se posléze utkají na závodní dráze proti soupeřům z ostatních univerzit.
Projekt, na kterém tým Rebels Racing sestavený výhradně ze studentů českých vysokých škol pracuje nepřetržitě již od roku 2008, má však určitá kritéria, kterých se je potřeba držet. Monopost by měl dosahovat vysokého výkonu, měl by být dobře ovladatelný a spolehlivý a jeho celková cena by měla být atraktivní i pro amatérského závodníka, jenž má omezené finanční prostředky.
Jedná se vskutku o velmi komplexní projekt, která klade důraz nejen na technické znalosti jednotlivých členů týmu, ale také na znalosti z oblasti ekonomiky, managementu či marketingu.
Nejprve trocha teorie
Tomu je pochopitelně přizpůsoben formát závodního víkendu, jenž se od těch běžných poněkud liší. Týmy musejí kromě závodění obstát i v dalších disciplínách, během nichž hodnotí odborná porota design vozu, celkovou výši vynaložených nákladů a schopnost prezentovat svůj projekt před potenciálními zákazníky.
Chce-li se tým zúčastnit samotných jízd na okruhu, musí vyrobený monopost odpovídat stanoveným bezpečnostním předpisům. Nejprve jej tedy čeká zevrubná technická kontrola, která je spojena s dalšími testy. Mezi ně patří ještě náklonová zkouška na rampě, zkouška brzd a zkouška hluku.
Vyhoví-li vůz všem těmto požadavkům, může s ním tým začít závodit. Jízdy na okruhu jsou rozděleny do čtyř disciplín, které mají za úkol prověřit jeho výkon, obratnost a spotřebu. Netřeba dodávat, že velkou roli zde hrají také dovednosti pilota.
Na základě dosažených výkonů ve statických a dynamických disciplínách jsou týmům přidělovány body, podle nichž se určuje konečné pořadí. Maximální počet bodů, který může tým celkem dostat, je 1000.
Seznamte se: Rebels Racing
Rebels Racing má celkem třináct členů, z nichž hned šest studuje na České zemědělské univerzitě v Praze, která týmu poskytuje finanční podporu a zázemí. Zakladatelem a také vedoucím projektu je Ondřej Suchomel.
Na výrobě monopostu SATURN 6 pracovala parta nadšenců nepřetržitě od léta 2011 až do jara 2012. Když byl vůz konečně hotov, vydal se s ním Rebels Racing do světa na svůj na první závod. Ten se konal v samotné kolébce motorsportu - na okruhu Silverstone. Zde tým obsadil konečné jednašedesáté místo, které dokázal v dalším závodě této sezony, tentokrát na rakouském Spielbergu, přetavit v místo šestadvacáté.
Další štace, o to vyšší cíle
Dějištěm letošního posledního klání studentských formulí se stal maďarský Györ. A protože se v případě Rebels Racing jednalo v tomto ročníku již o třetí závod, byla očekávání poměrně vysoká.
Poté, co tým bez větších problémů prošel všemi bezpečnostními testy, přišly na řadu statické disciplíny. V nich obsadil povzbudivé třicáté místo. Vrcholem celého závodního víkendu jsou ale bezesporu samotné jízdy. Ve zrychlení na dráze dlouhé pětasedmdesát metrů a v disciplíně zvané Skid pad, jejímž úkolem je předvést obratnost vozu, vybojoval český tým dvě sedmnáctá místa, která mu dodala sebevědomí do dalších bojů.
Stejného výsledku se dočkal také v autocrossu a nebýt drobného jezdeckého zaváhání mohl Rebels Racing pomýšlet na ještě vyšší příčky. Velké zklamání však přišlo během závodu Endurance. V něm postihly vůz SATURN 6 technické problémy v podobě prasklé hnací hřídele, což znamenalo konec už po třech odjetých kolech.
V součtu všech disciplín získal tým Rebels Racing 285,88 bodů, což jej řadí na konečné 29. místo z celkových 39. Dobrou zprávou je, že SATURN 6 se vyznačuje velmi slušnou rychlostí, kterou mohou českému týmu ostatní jen závidět. Parta kolem Ondřeje Suchomela má ale pro příští sezonu velmi ambiciózní cíle, a tak ji čeká ještě spousty práce.
"Od závodu v Maďarsku jsme očekávali více. Člověk míní, technika a lidé mění. Nedojeli jsme Endurance, a to je disciplína, okolo které se dobrý výsledek ve Formuli Student točí. Autocross však jasně ukázal, jak rychlým autem SATURN 6 ve skutečnosti je a že může konkurovat i špičkovým zavedeným evropským týmům, přestože S6 je naší prvotinou. Cíle pro příští sezónu jsou tak nasnadě - dieta pro formuli, vylepšit statické disciplíny, vybrat ty nejlepší piloty, kteří odjezdí alespoň 500 testovacích kilometrů, a dokončovat závody v TOP 10 celkově," říká Ondřej Suchomel.
Přejme jim proto mnoho štěstí. Už jen samotná realizace tohoto projektu vyžaduje přinejmenším skvělé technické znalosti, dobrou týmovou práci a obětavost všech zainteresovaných.
A co vy? Zaujalo vás to? Pokud ano, řekněte svým kamarádům a také se zúčastněte celosvětové soutěže Formule Student, jako to udělali členové Rebels Racing a mnoho dalších před nimi.