Formule prostřela k delikátnímu závěrečnému chodu

V mém posledním sloupku po Grand Prix Belgie jsem neustále omílal situaci v šampionátu, kdy se zdálo, že z pěti kandidátů na titul zůstali dva. Alonso s Buttonem ale ukázali, jak rychle se vše může změnit.

Po Spa to byli zejména Fernando Alonso a Jenson Button, kdo trvali na tom, že není vše ztraceno. A že měli pravdu! Pět favoritů teď od sebe dělí méně než jedno vítězství. Lewis Hamilton s Markem Webberem ovšem pořád mají slušný náskok. Monza seděla Ferrari, neboť to disponuje skvělou maximální rychlostí a stabilitou při brzdění. Alonso vyhrál, protože měl nejrychlejší vůz, nejen proto, že McLaren kupil chyby.

První a třetí místo je pro Ferrari před posledními pěti závody motivační vzpruhou. Také to trochu snížilo tlak v papiňáku, do kterého tým zavedlo dění posledních týdnů za pomoci italských médií. McLaren mu mohl znepříjemnit život, ale od druhé šikany prvního kola byly jeho šance hodně pošramocené. Button s Hamiltonem skvěle odstartovali a ze druhého a pátého místa se posunuli na první a čtvrté.

V první zatáčce se Buttonovi chytře dařilo držet za sebou oba vozy Ferrari, avšak špička Alonsova vozu se zaryla do McLarenu a značnou část z něho odtrhla. To Buttona připravilo o veledůležitý přítlak a několik sekund v celkovém čase přibližně jedné hodiny a šestnácti minut. Ve druhé šikane se Hamilton, který na startu předjel svého hlavního soupeře Webbera, dostal jedním kolem do nebezpečné blízkosti Massy v místech, kde je předjíždění nemyslitelné.

Nic s tím neudělal, a tak přišel nevyhnutelný kontakt. Sám Hamilton následně nedokázal vysvětlit, proč se s danou situací nezvládl lépe poprat. Veškerou vinu proto vzal na sebe. Webber byl po kvalifikaci hodně sklíčený. Jeho páté místo bylo ve světle druhého Buttona, který měl naprosto odlišné nastavení, velkým zklamáním. Webber byl přechytračen a překonán. Svou frustraci si přenesl na startovní rošt i do prvního kola závodu.

Zvlášť při současném bodování je extrémně důležité dojíždět. Odstoupení ze závodu by se měl pilot bránit za každou cenu. Hamilton zahodil solidní přísun bodů. Pódiové umístění bylo velmi pravděpodobne a koneckonců i čtvrté místo by nebylo nic strašného, vzhledem k tomu, že by to bylo před Webberem. Jedním z témat pro diskuzi je také otázka, zda McLaren nezahodil vítězství v závodě.

Potom, co Button na startu přeskočil Alonsa, se to začalo podobat hře kočky s myší. Buttonův McLaren s vysokým přítlakem byl mocný v Lesmo a dalších zatáčkách, zato na rovinkách by byl snadným cílem. Poškození zadního křídla ho zřejmě trochu zpomalilo, navíc měkká směs pneumatik na Alonsově voze se téměř neopotřebovávala, vzhledem k tomu, že byla trať požehnaně pogumovaná. Alonso byl neustále dostatečně blízko na to, aby mohl útočit. Jeho ztráta se málokdy dostala přes jednu vteřinu.

McLaren si všiml pitstopu Roberta Kubici a že byl pilot Renaultu na tvrdších pneumatikách rychlejší. Rozhodl se proto převézt Ferrari dřívější zastávkou v boxech. Zpráva, že se Button brzy ukáže u mechaniků, dohnala piloty Ferrari k zajetí svých nejlepších časů. Alonsova zastávka pak trvala 3,4 sekundy. A bylo to. Alonso proťal cílovou čáru před bouřícím italským publikem na prvním místě.

Po vlastní zastávce si Button stěžoval na vibrace způsobené čerstvou sadou pneumatik. Netěšil se stejné úrovni přítlaku, jako Kubicův Renault. Kdyby McLaren se zastávkou počkal až na Alonsa, mohl o vlásek triumfovat. Kdyby je krásné slovo, ale v rádiové komunikaci jsme mohli slyšet Buttonův dotaz, kde se ptal na smysl zvolené taktiky.

Webberův start a první kolo byly jak z Australanových nejhorších nočních můr. Spadl ze čtvrtého na deváté místo a čekal ho závod plný provozu a agresivních manévrů ze strany Michaela Schumachera a Nica Hülkenberga. Díky Hamiltonově faux-pas se ovšem i přes pouhé šesté místo vrátil do čela šampionátu. Jak příznačné pro tuhle sezonu.

Vettel měl po přejetí obrubníku záhadný problém se zaseknutou brzdou. To ho v průběhu dvou kol stálo čtyři sekundy a jednu pozici ve prospěch Webbera. Několik superrychlých kol a odložení povinné zastávky až do posledního kola mu přinesla působivé a strategicky brilantní čtvrté místo. Webber si možná myslel, že měl Vettela pod kontrolou. Když ale projedete kolem boxů a vidíte, že váš kolega vyjel daleko před vámi, zákonitě se sami sebe zeptáte, jak se to vůbec mohlo stát?

Po závodě jsem s Markem měl možnost mluvit a působil hodně vyrovnaně. Takový přístup se bude v nadcházejících týdnech zatraceně hodit. Alonso, Button a Vettel, tři piloti, kteří se musí na první dva dotáhnout, v závodě dokázali zazářit. Stejně tak se předvedl také Nico Rosberg. Red Bull trvá na tom, že bude v Singapuru opět dominovat. Inu uvidíme.

 

 

Další článek: Ferrari ustoupilo ostatním, pro rok 2013 se smířilo se čtyřválcovými motory

0:37 | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00