Formule E vrátila do Švýcarska okruhové závody, byli jsme u toho!

Rychle rostoucí série elektrických monopostů formule E se během předminulého víkendu v ulicích Curychu poprvé představila fanouškům ve Švýcarsku. Šlo o historický okamžik, do alpské konfederace se totiž okruhové závody vrátily více než po šedesáti letech.

Psal se rok 1955 a na cílovou rovinku okruhu v Le Mans se během slavné čtyřiadvacetihodinovky blížil Pierre Levegh s vozem Mercedes. Do dalšího kola však již tento Francouz nikdy nenajel. Jeho život skončil nehodou, během které kromě něj samotného zemřelo dalších třiaosmdesát diváků, které usmrtily trosky Leveghova Mercedesu.

Fotogalerie: Vítězství Alonsa a Toyoty v Le Mans

Fotogalerie: Vítězství Alonsa a Toyoty v Le Mans

Tato nejtragičtější událost v dějinách motorsportu zapříčinila zákaz okruhových závodů v řadě zemí, kde však byl po několika letech odvolán. Výjimkou bylo právě Švýcarsko, kde tento zákaz přetrval a vlastně přetrvává až dodnes, formule E dostala pro závod v Curychu pouze výjimku.

Promotéři šampionátu tak neváhali a chopili se příležitosti představit sérii elektrických formulí obyvatelům metropole na březích curyšského jezera. A s naskytnutou příležitostí naložili velmi dobře. V centru Curychu vyrostl 2460 metrů dlouhý atraktivní okruh, který piloty provedl po ulici Alfreda Eschera, prudkou vracečkou je dostal na nábřeží u jezera, kudy se stáčel směrem vpravo kolem parku Arboretum a následně zatočil do sekce pravoúhlých zatáček v městském centru nedaleko muzea FIFA.

Městské okruhy jsou lepší než ty permanentní, říká Tilke

Městské okruhy jsou lepší než ty permanentní, říká Tilke

Unikátní byla na okruhu boxová ulička, která nebyla vyasfaltovaná, nýbrž vydlážděná dlažebními kostkami a zázemí kolem ní tvořily ze dřeva postavené boxy a VIP prostory. V tomto pro motorsport netradičním prostředí mohl každý šťastlivec s „pit walkem“ potkat kromě současných jezdců formule E také Emersona Fittipaldiho, Marka Webbera nebo Felipeho Massu, který do „elektrického“ šampionátu vstoupí v příští sezóně s týmem Venturi.

Kromě zájmu automobilek dokazuje stoupající prestiž tohoto šampionátu také prostředí, které kolem samotných velkých cen, nebo-li „ePrix“, vzniká. Za VIP prostory a komfort pro pozvané by se nemusel stydět ani kdejaký tým formule 1, na příklad módní značka Boss postavila v Curychu luxusní VIP centrum přímo nad samotnou tratí.

Jednotlivé stáje poté vyčleňují celé týmy zaměstnanců na to, aby co nejvíce přiblížili své interní prostředí a zázemí svým hostům, kterým navíc všemožně zpříjemňují pobyt v místě konání závodu. Panasonic Jaguar Racing na příklad využil čas v Curychu proto, aby novinářům uspořádal dopoledne před závodem dovednostní soutěž s novými elektrickými Jaguary I-Pace na soukromě pronajatém polygonu. Tyto vozy přitom půjdou do prodeje až v létě, velmi pěkné svezení však vyvoleným nabídly již o předminulém víkendu…

Stali jsme se součástí historie, uvědomuje si James Barclay

To, že se v Curychu psala historie, si uvědomovali i samotní jezdci a šéfové týmů. Podle slov šéfa Panasonic Jaguar Racing Jamese Barclayho je pro každého ze série čest vrátit okruhové závody do Švýcarska. O tom a o dalších přínosech formule E pro Jaguar a další značky se boss britské stáje rozpovídal pro F1Sport v elegantních prostorách hotelu The Dolder Grand na návrší s luxusním výhledem na curyšské jezero a město ležící po jeho březích.

S formulí E se do Švýcarska vrací okruhový motorsport více než po 60 letech, co to pro vás znamená?

Přinést tento šampionát do Švýcarska? To je pro nás obrovská čest a skvělá událost. Formule E je unikátní platforma motorsportu, která přináší závody elektrických monopostů do center světových metropolí a Curych je pro takovou událost ideální, je to nádherné město. Cítíme, že jsme se stali součástí historie.

Jak se vám a vašim pilotům líbí nový okruh v sérii?

Samotný okruh v ulicích Curychu je skvělý. Boxová ulička leží na nábřeží jezera a jezdci se zde projedou po dvou velmi dlouhých rovinkách, přičemž jedna z nich je vůbec tou nejdelší v celém kalendáři. V prvních dvou sektorech jsou poměrně úzké zatáčky, ve kterých navíc ještě přejíždíte tramvajové koleje, takže pro jezdce je to velmi technické. Jako městská trať je okruh v Curychu pochopitelně zároveň značně hrbolatý, podobně jako třeba v Santiagu. Jezdci (Nelson Piquet Jr. a Mitch Evans, pozn. red.) očekávali trochu více přilnavosti.

Co pro vás znamená formule E jako pro automobilku?

Nejen pro nás, ale i pro ostatní značky, znamená formule E, kromě vynikající možnosti k prezentaci, sérii, kde můžeme vyvíjet novou technologii elektrického pohonu. Pro nás je formule E perfektní, protože zde neustále vyvíjíme náš elektrický pohon a naše technologie. Máme s týmem misi a řídíme se heslem „závodit pro inovace", což praxi znamená získávat zkušenosti a testovat nové poznatky na závodních tratích.

Myslíte si, že městské tratě jako ta v Curychu jsou budoucností pro formuli E?

Ano, doufám. Letos jsme na příklad poprvé závodili v Římě a vše tam perfektně fungovalo. Tento koncept se celkově nejlépe hodí do městských center. Městské tratě jako ta v Curychu navíc přinášejí velmi zajímavé závody. Povrchy ve městech jsou hrbolaté, a to nutí jezdce k chybám.

Piquet: Brazílie je trochu „zpožděná“ země

Podobně jako šéf Panasonic Jaguar Racing James Barclay, nebo novozélandský pilot Mitch Evans, strávil čas s novináři a hosty v hotelu The Dolder Grand i syn trojnásobného mistra světa formule 1 Nelson Piquet junior. Kvůli koloně v centru dorazil dvaatřicetiletý Brazilec se zpožděním, avšak v uvolněné náladě, což dokazovala jeho až k hrudi rozepnutá košile a přímočaré odpovědi na otázky, které rozhodně nebyly svázány pravidly PR oddělení.

Bývalý pilot formule 1 a šampion formule E ze sezóny 2014/2015 nyní v závodech elektrických monopostů hájí spolu se zmíněným Evansem barvy Jaguaru a svět „královny motorsportu“ mu zjevně nechybí…

Nelsone, v Brazílii byla pro fanoušky vždy na prvním místě formule 1, jak je to tam nyní se sledovaností formule E?

Upřímně? Nevím. Brazílie je země, která je trochu, řekněme, zpožděná. Ekonomika tam zaostává v několika různých odvětvích. Formule 1 tam má pochopitelně delší tradici. Osm titulů mistra světa, už pěkně dlouho grand prix rok co rok, brazilští piloti formule 1 vždy ve startovní listině – to vše mluví samo za sebe. Proto si myslím, že ještě není ten správný čas k pořádání závodů formule E v Brazílii.

Elektromobily zde téměř nejsou, velkou historii a fanouškovskou základnu zde má formule 1. Naopak třeba USA je velmi rozvinutou zemí se spoustou elektromobilů, kde Jaguar prodal Googlem vlastněné společnosti 20 000 vozů s elektrickým pohonem. V USA je tedy mnohem vyšší potenciál pro vybudování fanouškovské základny formule E. Kdybych byl šéfem formule E, tak bych se o Brazílii nestaral. Kdyby se v Brazílii prodávaly elektromobily, tak proč tam nedostat formuli E? Ale v současné situaci existuje pro tuto sérii velké množství mnohem lepších trhů.

A jak se vám líbí nová trať v Curychu?

Je průměrná. Tady ve formuli E to není jen o „úžasné“ trati, jako ve formuli 1. Jde o to, že tratě formule 1 většinou leží někde uprostřed ničeho, ty lokace nejsou dobré. Výjimky tvoří třeba jen Monako nebo Montreal. Oproti tomu my závodíme na úžasných místech. V centrech měst, jako jsou New York, Londýn, v minulosti Moskva nebo Miami. Na samotné trati nezáleží, je mi jedno, jestli má čtyři zatáčky nebo pětadvacet zatáček. Hlavní je to, že zajímavé jsou závody a souboje, a že to vše se odehrává ve fantastických lokalitách. To je vše, co potřebujete. Fanoušci se musí cítit jakou součást závodu.

 

Formule 1 postrádá souboje o vítězství mezi více týmy

 

Jaké jsou největší plusy a mínusy formule E v porovnání s formulí 1?

Pro mě osobně je to celkem jasné. Formule 1 postrádá souboje o vítězství mezi více týmy a účast většího množství automobilek. Zároveň formuli 1 chybí závody v úžasných místech, kde v současnosti závodí formule E. Oproti tomu formuli E podle mě chybí více závodů v kalendáři, protože já osobně bych raději závodil častěji. Formule E také zatím trochu postrádá „lesk“, což je ovšem způsobeno tím, že závody probíhají v městských centrech, kde není snadné postavit tak velká VIP centra, jako třeba ve formuli 1.

Myslíte, že je možné vybudovat kolem formule E hierarchii nižších elektrických sérií pro mladé jezdce po vzoru světa formule 1?

To by byl dobrý nápad. Od příští sezóny bude formuli E doprovázet Jaguar I-Pace Trophy (cupové závody elektrických SUV I-Pace, pozn. red.), to ale nebude série čistě pro mladé jezdce. Sejde se tam široká sorta pilotů od mladíčků až po zkušenější piloty GT. Mohla by ale existovat nějaká doprovodná série pro mladé a talentované jezdce, kde by jezdili kratší závody s méně výkonnými monoposty. Variantou pro takovou sérii by třeba byly jednotné pohonné jednotky pro všechny týmy a možná méně vozů ve startovním poli, třeba kolem šestnácti.

Myslíte si, že formule E je v současnosti jedna z nejvyrovnanějších sérií?

Řekl bych, že ano. Společně s NASCAR a IndyCar.

Nový závod? Třeba v Aucklandu, přeje si Evans

„Další závod v kalendáři? Přál bych si ePrix v Aucklandu na Novém Zélandu,“ odpověděl na otázku o možném rozšiřování kalendáře Mitch Evans. Rozhodně se nejedná o překvapivou odpověď, protože třiadvacetiletý Novozélanďan právě z Aucklandu pochází a domácím fanouškům by rozhodně měl co nabídnout. Rychlý je, všechny o tom přesvědčil v Curychu, kde získal svoji první pole position ve formuli E v kariéře a zároveň vůbec první pro Jaguar v sérii elektrických monopostů.

Nové závody formule E by se však do budoucna mohly konat i v mnohem méně exotických destinacích. Nedávno médii dokonce proběhly návrhy okruhu formule E v Praze, který by jezdce zavedl i pod Národní muzeum na Václavském náměstí.

Jisté je však v tuto chvíli jen jedno jediné, formule E na závěr této sezóny zavítá do New Yorku, kde bude s velkou pravděpodobností slavit titul šampiona Jean-Eric Vergne z týmu Techeetah. Co přinese budoucnost, to se teprve uvidí.

Foto: Panasonic Jaguar Racing

Váš názor Další článek: Jak na tom bude Red Bull s Hondou? Cíl je jasný!
21. září | Hankook potvrdil, že se účastní výběrového řízení FIA na dodávání pneumatik pro F1.
20. září | Leclerc odjel na okruhu Paula Ricarda s aktuálním vozem Ferrari v rámci testů pro Pirelli 120 kol. Testoval i Bottas s Mercedesem (102 kol).
20. září | Buemi se do F1 nevrátí, zůstává ve formuli E a bude jezdit za Nissan.
19. září | Force India nasadí v Rusku do prvního tréninku Latifiho.