Jaguar I-Type 1 na britské ambasádě

Jaguar I-Type 1 na britské ambasádě

Plánované čistě elektrické SUV I-Pace se bude vyrábět od roku 2018

Plánované čistě elektrické SUV I-Pace se bude vyrábět od roku 2018

Pro Formuli E dodává pneumatiky firma Michelin

Pro Formuli E dodává pneumatiky firma Michelin

Prostory letiště Tempelhof jsou pro pořádání Formule E ideální

Prostory letiště Tempelhof jsou pro pořádání Formule E ideální

Oficiálním safety carem Formule E je BMW i8, bát se o něj ale nemusíte, čeští policisté ho neřídí...

Oficiálním safety carem Formule E je BMW i8, bát se o něj ale nemusíte, čeští policisté ho neřídí...

Ve flotile Formule E nalezneme vozů i8 více, některé slouží jako okruhové VIP taxi

Ve flotile Formule E nalezneme vozů i8 více, některé slouží jako okruhové VIP taxi

Za takovéto VIP prostory by se nemuseli stydět ani ve formuli 1

Za takovéto VIP prostory by se nemuseli stydět ani ve formuli 1

VIP stan vytvořil nad tratí umělý tunel, dění v něm šlo sledovat z balkónu nad tratí

VIP stan vytvořil nad tratí umělý tunel, dění v něm šlo sledovat z balkónu nad tratí

Provizorní boxová ulička

Provizorní boxová ulička

Antonio Felix da Costa (Andretti)

Antonio Felix da Costa (Andretti)

Daniel Abt (Audi)

Daniel Abt (Audi)

Lucas Di Grassi (Audi)

Lucas Di Grassi (Audi)

Sebastien Buemi (Renault)

Sebastien Buemi (Renault)

Součástí víkendu na Tempelhofu byla i prezentace projektu "Roborace", bezpilotních závodních vozů budoucnosti

Součástí víkendu na Tempelhofu byla i prezentace projektu "Roborace", bezpilotních závodních vozů budoucnosti

|Náhradní "nosy" týmu Panasonic Jaguar Racing

|Náhradní "nosy" týmu Panasonic Jaguar Racing

Jezdci se museli v nájezdu do tunelu vyrovnávat se změnou světelných podmínek

Jezdci se museli v nájezdu do tunelu vyrovnávat se změnou světelných podmínek

Startovní/cílová rovinka na berlínském Tempelhofu

Startovní/cílová rovinka na berlínském Tempelhofu

Velmi táhlá první zatáčka

Velmi táhlá první zatáčka

Nedělní závod

Nedělní závod

Tribuny byly v Berlíně plné

Tribuny byly v Berlíně plné

Plánované čistě elektrické SUV I-Pace se bude vyrábět od roku 2018
Pro Formuli E dodává pneumatiky firma Michelin
Prostory letiště Tempelhof jsou pro pořádání Formule E ideální
Oficiálním safety carem Formule E je BMW i8, bát se o něj ale nemusíte, čeští policisté ho neřídí...
20
Fotogalerie

Formule E v Berlíně byla ukázkou zářivé budoucnosti elektromobilů

Nedávných dvou závodů formule E v Berlíně se na pozvání týmu Jaguar zúčastnil i redaktor F1sport.

Na prahu první sezóny v roce 2014 čelila série Formule E lavině skepticismu a útokům kritiků. Navzdory počáteční nedůvěře však zájem o závody elektrických monopostů rok od roku roste. Tak zvané „ePrix“ se jezdí v centrech světových metropolí před plnými tribunami a za VIP hospitality by se nemusely stydět ani týmy formule 1.

V Berlíně byl minulý týden na programu již sedmý a osmý závod právě probíhající sezóny 2016/2017. Německá metropole hostila první „double header“ (závod v sobotu i v neděli) v tomto roce.

Elektřina je zřejmě budoucností automobilismu, tudíž není divu, že Formule E se začíná těšit velkému zájmu automobilek. V současnosti v tomto šampionátu působí na příklad Renault, Audi nebo luxusní odnož Citroenu DS. Nováčkem je letos ve startovním poli Jaguar, který využil berlínskou ePrix i k prezentaci plánů do budoucna.

I když závodní dění na slavném letišti Tempelhof začínalo až v sobotu, pro britskou automobilku se šelmou ve znaku byl důležitý již pátek. Na britské ambasádě nedaleko Braniborské brány uspořádal Jaguar okázalou uvítací recepci pro hosty a novináře, na které kromě monopostu Jaguar I-Type 1 pro Formuli E prezentoval i plánované čistě elektrické SUV I-Pace, které se od roku 2018 bude vyrábět v Rakousku.

Od soboty se již veškeré hlavní dění odehrávalo na ploše letiště Tempelhof, kde organizátoři vytyčili 2.2 kilometry dlouhý okruh, kterému nechyběl ani průjezd tunelem skrz VIP hospitality. Na Tempelhof se Formule E vrátila po roční pauze, v minulé sezóně se v Berlíně závodilo na jiné trati přímo v centru města.

Před zahájením kvalifikace byl umožněn vstup akreditovaným osobám do prostoru boxů, kde bylo možné nahlížet týmům „pod pokličku“ a zpovídat přítomné jezdce. Na otázky odpovídal i Ho-Pin Tung, rezervní jezdec Jaguaru ve Formuli E a pilot týmu Jackieho Chana ve FIA WEC.

„Řízení monopostu Formule E nejde absolutně k ničemu přirovnat,“ prozradil čtyřiatřicetiletý Číňan pro F1sport.

„Podobnosti však můžeme nalézt v porovnání s vytrvalostními závody (Tung závodí ve  WEC s prototypem Oreca 07 Gibson třídy LMP 2). V dlouhých závodech se sportovním prototypem se velmi soustředím na šetření pneumatik a paliva, to je typické i pro Formuli E, i když zde nešetříme palivo, ale elektrickou energii,“ uvedl Tung, který se o tomto víkendu chystá na závod 24 hodin Le Mans.

K radosti německých fanoušků získalo pole position pro sobotní závod domácí Audi, a to zásluhou Lucase Di Grassiho. Od Brazilce to byl obdivuhodný výkon, víkend v Berlíně totiž absolvoval se zraněním kotníku, které utrpěl při fotbale.

Během závodu však Di Grassi své první místo neudržel, historicky první výhru pro tým Mahindra ve Formuli E totiž získal švédský pilot Felix Rosenqvist. Úspěch indického týmu podtrhl ještě třetí Nick Heidfeld, Lucas Di Grassi vystoupil na stříbrný stupínek.

„O našem dobrém výsledku rozhodl výborný start“, shodují se oba piloti Mahindra Racing na tiskové konferenci.

To Lucas Di Grassi po sobotním závodě zcela spokojený nebyl.

„Auto funguje dobře, ale ne dost dobře. Přes noc se podíváme na data a zkusíme to vyladit. Každopádně ale potřebujeme více přilnavost,“ řekl Brazilec novinářům po závodě.

Ještě o minulém víkendu v Berlíně si byl Di Grassi také jistý, že jeho zranění mu umožní start s vozem Ferrari 488 GTE ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Realita je však nakonec odlišná a u týmu AF Corse ho musel na poslední chvíli nahradit Ital Michele Rugolo.

Pro Mahindru začala pohádkově i neděle. Felix Rosenqvist byl nejrychlejším mužem v kvalifikaci a během celého závodu dokázal za svými zády držet suveréna této sezóny Sebastiena Buemiho z týmu Renault. V nedělním závodě se opět skvěle prezentoval i druhý pilot Mahindry Nick Heidfeld, který po startu z posledního místa předjížděl jednoho soupeře za druhým, což náležitě oceňovaly zaplněné tribuny. Fanoušků přišlo na Tempelhof během závodního víkendu více než čtyřiadvacet tisíc.

Indickému týmu však v neděli „zlomily vaz“ zastávky v boxech, při kterých jezdci přesedají z jednoho monopostu do druhého (jedna baterie nevydrží celý závod). Rosenqvist při opouštění své garáže lehce kolidoval s týmovým kolegou Heidfeldem a následná desetisekundová penalizace ho po dojetí do cíle odsunula na druhé místo. Vítězství tak šťastně získal Buemi s Renaultem.

Příště má Formule E na programu další „double header“, tentokrát v polovině července v ulicích New Yorku. Po berlínské ePrix je ve vedení šampionátu stále Sebastien Buemi, který se ale nezúčastní dvou závodů v USA kvůli povinnostem u týmu Toyota při příležitosti závodu FIA WEC na Nürburgringu. Velkou příležitost jít do čela šampionátu tak bude mít Lucas Di Grassi.

Cestu na ePrix do Berlína hradila společnost Jaguar Land Rover. 

Doporučujeme

Články odjinud