Formule E v Berlíně byla ukázkou zářivé budoucnosti elektromobilů

Nedávných dvou závodů formule E v Berlíně se na pozvání týmu Jaguar zúčastnil i redaktor F1sport.

Na prahu první sezóny v roce 2014 čelila série Formule E lavině skepticismu a útokům kritiků. Navzdory počáteční nedůvěře však zájem o závody elektrických monopostů rok od roku roste. Tak zvané „ePrix“ se jezdí v centrech světových metropolí před plnými tribunami a za VIP hospitality by se nemusely stydět ani týmy formule 1.

V Berlíně byl minulý týden na programu již sedmý a osmý závod právě probíhající sezóny 2016/2017. Německá metropole hostila první „double header“ (závod v sobotu i v neděli) v tomto roce.

Elektřina je zřejmě budoucností automobilismu, tudíž není divu, že Formule E se začíná těšit velkému zájmu automobilek. V současnosti v tomto šampionátu působí na příklad Renault, Audi nebo luxusní odnož Citroenu DS. Nováčkem je letos ve startovním poli Jaguar, který využil berlínskou ePrix i k prezentaci plánů do budoucna.

I když závodní dění na slavném letišti Tempelhof začínalo až v sobotu, pro britskou automobilku se šelmou ve znaku byl důležitý již pátek. Na britské ambasádě nedaleko Braniborské brány uspořádal Jaguar okázalou uvítací recepci pro hosty a novináře, na které kromě monopostu Jaguar I-Type 1 pro Formuli E prezentoval i plánované čistě elektrické SUV I-Pace, které se od roku 2018 bude vyrábět v Rakousku.

Od soboty se již veškeré hlavní dění odehrávalo na ploše letiště Tempelhof, kde organizátoři vytyčili 2.2 kilometry dlouhý okruh, kterému nechyběl ani průjezd tunelem skrz VIP hospitality. Na Tempelhof se Formule E vrátila po roční pauze, v minulé sezóně se v Berlíně závodilo na jiné trati přímo v centru města.

Před zahájením kvalifikace byl umožněn vstup akreditovaným osobám do prostoru boxů, kde bylo možné nahlížet týmům „pod pokličku“ a zpovídat přítomné jezdce. Na otázky odpovídal i Ho-Pin Tung, rezervní jezdec Jaguaru ve Formuli E a pilot týmu Jackieho Chana ve FIA WEC.

„Řízení monopostu Formule E nejde absolutně k ničemu přirovnat,“ prozradil čtyřiatřicetiletý Číňan pro F1sport.

„Podobnosti však můžeme nalézt v porovnání s vytrvalostními závody (Tung závodí ve  WEC s prototypem Oreca 07 Gibson třídy LMP 2). V dlouhých závodech se sportovním prototypem se velmi soustředím na šetření pneumatik a paliva, to je typické i pro Formuli E, i když zde nešetříme palivo, ale elektrickou energii,“ uvedl Tung, který se o tomto víkendu chystá na závod 24 hodin Le Mans.

K radosti německých fanoušků získalo pole position pro sobotní závod domácí Audi, a to zásluhou Lucase Di Grassiho. Od Brazilce to byl obdivuhodný výkon, víkend v Berlíně totiž absolvoval se zraněním kotníku, které utrpěl při fotbale.

Během závodu však Di Grassi své první místo neudržel, historicky první výhru pro tým Mahindra ve Formuli E totiž získal švédský pilot Felix Rosenqvist. Úspěch indického týmu podtrhl ještě třetí Nick Heidfeld, Lucas Di Grassi vystoupil na stříbrný stupínek.

„O našem dobrém výsledku rozhodl výborný start“, shodují se oba piloti Mahindra Racing na tiskové konferenci.

To Lucas Di Grassi po sobotním závodě zcela spokojený nebyl.

„Auto funguje dobře, ale ne dost dobře. Přes noc se podíváme na data a zkusíme to vyladit. Každopádně ale potřebujeme více přilnavost,“ řekl Brazilec novinářům po závodě.

Ještě o minulém víkendu v Berlíně si byl Di Grassi také jistý, že jeho zranění mu umožní start s vozem Ferrari 488 GTE ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Realita je však nakonec odlišná a u týmu AF Corse ho musel na poslední chvíli nahradit Ital Michele Rugolo.

Pro Mahindru začala pohádkově i neděle. Felix Rosenqvist byl nejrychlejším mužem v kvalifikaci a během celého závodu dokázal za svými zády držet suveréna této sezóny Sebastiena Buemiho z týmu Renault. V nedělním závodě se opět skvěle prezentoval i druhý pilot Mahindry Nick Heidfeld, který po startu z posledního místa předjížděl jednoho soupeře za druhým, což náležitě oceňovaly zaplněné tribuny. Fanoušků přišlo na Tempelhof během závodního víkendu více než čtyřiadvacet tisíc.

Indickému týmu však v neděli „zlomily vaz“ zastávky v boxech, při kterých jezdci přesedají z jednoho monopostu do druhého (jedna baterie nevydrží celý závod). Rosenqvist při opouštění své garáže lehce kolidoval s týmovým kolegou Heidfeldem a následná desetisekundová penalizace ho po dojetí do cíle odsunula na druhé místo. Vítězství tak šťastně získal Buemi s Renaultem.

Příště má Formule E na programu další „double header“, tentokrát v polovině července v ulicích New Yorku. Po berlínské ePrix je ve vedení šampionátu stále Sebastien Buemi, který se ale nezúčastní dvou závodů v USA kvůli povinnostem u týmu Toyota při příležitosti závodu FIA WEC na Nürburgringu. Velkou příležitost jít do čela šampionátu tak bude mít Lucas Di Grassi.

Cestu na ePrix do Berlína hradila společnost Jaguar Land Rover. 

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
21:43 | Vandoorna čeká penalizace 5 míst za nový spalovací motor.
19:41 | Jinými slovy: Gasly nahradil Kvjata Hartley nahradil Gaslyho Kvjat nahradil Sainze
19:40 | Rošády u Toro Rosso mají vliv i na počty komponent. Kvjat zdělil Sainzův vůz i inženýra a stranu garáže.
14:53 | McLaren by měl dnes oznámit prodloužení smlouvy s Alonsem.
14:18 | V pátek a v sobotu by měly být v Austinu teploty lehce pod 30 stupňů. V neděli by se mělo ochladit a vyloučit nelze ani déšť.

GP USA 2017

Pátek 20. října 2017
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 21. října 2017
3. trénink 18.00–19.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 22. října 2017
Závod 21.00