Formule E se stěhuje do Maroka, zvítězí znovu da Costa?

Již zítra bude na severu afrického kontinentu pokračovat pátá sezóna šampionátu formule E. Piloti elektrických monopostů potřetí v historii změří síly v ulicích Marrákeše. Dočká se druhého triumfu v sezóně Antonio Felix da Costa, nebo poznáme nového vítěze?
Formule E se stěhuje do Maroka, zvítězí znovu da Costa?

Sezóna formule E 2018/2019 odstartovala před Vánoci 15. prosince v saudskoarabském Rijádu a z vítězství se v premiérové Ad Diriyah E-Prix radoval tovární pilot BMW Antonio Felix da Costa. V Saudské Arábii měly závodní premiéru monoposty druhé generace a další novinky, mezi které se zařadil třeba útočný mód.

První vítězství pro BMW získal v Rijádu Antonio Felix da Costa

První vítězství pro BMW získal v Rijádu Antonio Felix da Costa

Nyní čeká na jezdce a týmy formule E marocká Marrákeš, kde se šampionát elektrických formulí představí potřetí v řadě. První závod formule E zde v sezóně 2016/2017 vyhrál Sébastien Buemi s monopostem Renault a o rok později na něj navázal Felix Rosenqvist s Mahindrou.

Závod v „rudém městě“

Marrákeš je po Casablance, Fesu a Rabatu čtvrtým největším městem v Maroku s 930 000 obyvateli. Spolu se třemi výše zmíněnými sídly tvoří čtveřici čtyř nejdůležitějších marockých královských měst.

Marrákeš byla založena v jedenáctém století a také se jí přezdívá „rudé město“, a to díky velkému množství místních staveb postavených z typicky rudého pískovce.

Jednou z nejznámějších dominant města je bezesporu Koutoubia, největší mešita v Marrákeši, jejíž historie sahá až do dvanáctého století. Slavná dominanta města se dostala i na oficiální propagační materiály závodu formule E.

Maroko hostilo i formuli 1

Formule E není ani zdaleka jedinou motoristickou sérií, kterou mohou fanoušci přímo v Maroku navštívit.

Do Marrákeše se v posledních letech pravidelně vracejí závody cestovních vozů. Marocká metropole v nedávné historii hostila závody mistrovství světa FIA WTCC, na které v Marrákeši navázala i nově vzniklá série TCR.

V Marrákeši závodily i monoposty série Auto GP, do které v roce 2013 na brněnském Masarykově okruhu zasáhl i Josef Král.

V dávnější historii poté Maroko jedinkrát hostilo i grand prix formule 1. Psal se rok 1958 a sezóna „královny motorsportu“ se blížila ke svému vyvrcholení na okruhu Ain-Diab v Casablance.

Marocká grand prix se tehdy uskutečnila 19. října a zvítězil v ní Stirling Moss s vozem Vanwall. Po startu z pole position dojel na druhém místě Mike Hawthorn s Ferrari, což mu stačilo na zisk titulu mistra světa. Tuto dvojici na stupních vítězů doplnil ještě Phil Hill s dalším Ferrari.

Na jezdce čeká čtrnáct zatáček

Formule E závodí v Marrákeši na okruhu, který nese oficiální název „Circuit International Automobile Monlay El Hassan“. Je tak pojmenován po marockém korunním princi, měří téměř tři kilometry a obsahuje čtrnáct změn směrů.

Zajímavostí je, že se v Marrákeši ještě ani jednou nepodařilo bodovat vítězi úvodního závodu sezóny da Costovi a ani třetí muž pořadí E-Prix v Rijádu Jerome d’Ambrosio zde doposud žádné mistrovské body nezískal. O víkendu však budou oba mít velkou šanci na reparát.

Závod formule E v Marrákeši odstartuje v sobotu v 16:00 a diváci ho budou moci sledovat živě na Eurosportu 1.

Foto: Formula E

Další článek: Prioritou byla technická kontinuita týmu, říká Piero Ferrari

11. dubna | První řadu pro druhý závod formule E v Římě obsadili nováčci Nick Cassidy a Norman Nato. Závod dnes začíná už ve 13:00.
10. dubna | Stoffel Vandoorne získal pole position pro závod formule E v Římě. Závod začíná v 16:00, vysílá Eurosport.
9. dubna | Těšíte se sprintové závody? #f1
9. dubna | Včera usedli za volant SF71 junioři Ferrari (Armstrong, Švarcman), dnes jezdí ve Fioranu Charles Leclerc. Důvod tohoto testu není úplně jasný. Ferrari ale teď dokončuje nový simulátor, takže možná sbírá data pro jeho nastavení...

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 18. dubna 2021
Závod 15.00