Elektrické mistrovství světa je zpět. Již osmá sezona formule E odstartovala na přelomu listopadu a prosince oficiálními testy ve španělské Valencii, kde se poprvé představil nováček Antonio Giovinazzi i úřadující světový šampion Nyck de Vries.
Mistrovský Mercedes ukázal před novou sezonou elektrického šampionátu sílu. V předsezonních testech byl nejrychlejší Edoardo Mortara (1:25.763), který sice hájí barvy Venturi, monacký tým nicméně využívá pohonné jednotky od stříbrných šípů.
Za tovární stáj Mercedesu bude závodit stejná dvojice jako loni, tedy Stoffel Vandoorne a Nyck de Vries. Nizozemec se po povýšení formule E na mistrovství světa stal v minulé sezoně historicky prvním světovým šampionem elektrických monopostů a na galavečeru v Paříži převzal trofej za tento úspěch.
„Stále to celé vstřebávám. Zatím si to úplně neuvědomuji. Před deseti lety jsem získal dva tituly mistra světa v motokárách, pak přišel titul ve formuli 2 v sezoně 2019. Tohle jsou úspěchy, které mi už nikdy nikdo nevezme,“ uvedl de Vries pro oficiální web šampionátu.
Kromě úřadujícího vicemistra a vítěze předsezonních testů Mortary a třetího muže minulé sezony Jaka Dennise bude de Vriesovi v nadcházející sezoně znepříjemňovat život i Antonio Giovinazzi. Ital po svém konci u Alfy Romeo v F1 podepsal smlouvu s americkým týmem Dragon / Penske Autosport.
„Všechno je tady kompletně jiné, ale s tím jsem počítal. Bylo to několik náročných dní,“ rozpovídal se po testech ve Španělsku Giovinazzi pro web šampionátu.
„Nejdřív jsem si vyzkoušel několik prvních kol, pak už následovala závodní simulace, využíval jsem příležitostí naučit se mnoho nových věcí. Po prvním dnu už jsem se za volantem cítil komfortněji a jsem si jistý, že se mé pocity budou v dalších měsících nadále zlepšovat.“
„Už jsem řídil vozy několika různých kategorií od LMP 2, přes speciály GT až po monoposty F1. Pak jsem nasedl do tohoto vozu a najednou je vše úplně jinak, především v oblasti brzd a přítlaku. A navíc nic neslyšíte! Čekal jsem, že to bude těžké, ale realita to ještě předčila,“ dodal upřímně Ital.
Giovinazzi měl na testování pouze dva dny, po kterých musel zamířit do Saúdské Arábie před předposledním závodem sezony F1. I tak ale italský závodník stihl absolvovat 147 kol a v konečném pořadí obsadil 21. místo s časem 1:26.894. Jeho nový týmový kolega Sergio Sette Camara pro srovnání obsadil 18. místo s časem 1:26.577.
Startovní listina naruby
Kromě příchodu Giovinazziho doznala startovní listina množství dalších změn. Nejcitelnější je absence Audi, které se ze šampionátu stáhlo s tovární stájí. Německá značka nicméně stále zůstává aspoň jako dodavatel pohonných jednotek stáji Envision Racing (dříve Virgin).
Tovární tým už ve formuli E nemá ani BMW, dva vozy s jeho pohonnou jednotkou však pokračují díky setrvání stáje Andretti Autosport.
Jezdeckou sestavu měnila na příklad indická Mahindra, která z Nissanu získala Olivera Rowlanda. Naopak k Nissanu přišel od Andrettiho Maximilian Günther. Do americké stáje naopak míří nováček a bývalý pilot IndyCar Oliver Askew.
Konec Audi neznamenal konec v seriálu pro Lucase di Grassiho. Brazilec zamířil do Venturi, kde nahradil Normana Nata a stal se novým týmovým kolegou Edoarda Mortary. Šampionát naopak opustil René Rast, který by barvy Audi nadále rád hájil v DTM, a nevrátí se ani Alex Lynn. Brit zamířil do IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Do zámořského šampionátu zamířil i Tom Blomqvist.
Novým týmovým kolegou Olivera Turveyho u stáje NIO se stal Dan Ticktum.
Kalendář znovu bez Číny
Osmá sezona formule E nabídne dosud nejširší kalendář v historii seriálu, celkově je naplánováno 16 závodů. Nicméně oproti původnímu návrhu musely být z kalendáře dvě Eprix vyškrtnuty.
Kvůli špatné pandemické situaci se opět nepovedlo zrealizovat premiérový závod formule E v jihoafrickém Kapském městě a elektrických formulí se znovu nedočkají ani čínští fanoušci.
Pravděpodobně na ostrově Chaj-nan se mělo závodit 19. března, jenže promotéři se s místními organizátory nakonec znovu dohodli na odložení EPrix v Číně.
Sezona již tradičně odstartuje dvěma závody v saúdskoarabském Rijádu 28. a 29. ledna. Poté se celý kolotoč přesune do Mexika, kde se jezdci po roční pauze znovu představí na Autodrome Hermanos Rodriguez. Návrat do v minulé sezoně kritizované Puebly se nekoná.
V Monaku se bude opět závodit na kompletním okruhu F1 a i přes pokračující pandemii koronaviru se dočkáme hned tří premiér. Poprvé se bude závodit v indonéské Jakartě, kanadském Vancouveru a finále sezony se 13. a 14. srpna uskuteční v jihokorejském Soulu.
Konec kritizované kvalifikace
Největší změnou závodních víkendů bude zavedení nového formátu kvalifikace. Ten minulý byl silně kritizován piloty především kvůli rozdělení závodního pole do skupin. Účastníci první skupiny většinou neměli šanci postoupit do superpole kvůli „zelené“ a mnohem pomalejší trati.
Od nové sezony budou jezdci rozděleni do dvou skupin po jedenácti. Každá skupiny dostane k dispozici 10 minut na zajetí co nejlepšího času při výkonu pohonné jednotky 220 kW.
Čtyři nejrychlejší z každé skupiny postoupí do vyřazovací fáze, kde již dostanou k dispozici 250 kW výkonu. Ve čtvrtfinále narazí nejrychlejší jezdec první skupiny na čtvrtého nejrychlejšího pilota druhé skupiny a pomocí tohoto klíče budou složeny i další čtvrtfinálové dvojice.
Ze čtvrtfinále a následných semifinálových bojů vzejde dvojice finalistů, kteří se to v boji na jedno nejrychlejší kolo rozdají o pole position. Poražený finalista bude startovat druhý. Další pozice na roštu budou obsazeny podle nejlepších kol semifinalistů, čtvrtfinalistů a jezdců, kteří nepostoupili ze skupinové fáze.