Formule 1 v roce 2021: Základní informace a změny

Co přinese rok 2021 ve formuli 1? Přehled základních novinek a změn v letošní sezóně formule 1.

Sportovní pravidla

V letošním roce měly přijít zřejmě největší změny v historii F1. Kvůli pandemii však byly odloženy na rok 2022. To ale neznamená, že se nic nezmění... 

Kratší tréninky?

Ve sportovních pravidlech je jedna změna, o které se zatím oficiálně nemluvilo. Předpokládá zkrácení pátečních tréninků z 90 na 60 minut. Musíme si počkat na oficiální potvrzení nebo harmonogram prvních víkendů. Ale co je v pravidlech psáno, to je dáno...

Mezi oběma tréninky má být i nadále přestávka 2,5 hodiny.

image.png

Kratší „dlouhé závody“

Po extrémně dlouhé Grand Prix Kanady 2011 byla maximální délka závodu stanovena na 4 hodiny. Nyní bude zkrácená na 3 hodiny.

Omezení práce v tunelu a na simulacích

F1 znovu omezila práci na CFD (počítačové simulace) a také v aerodynamickém tunelu. Čím hůře tým skončil vloni šampionátu, tím více bude moci oba nástroje využít. Týká se to první poloviny roku. V té druhé se koeficienty přepočitají dle průběžného pořadí v letošním roce (ke konci června).

Žetony

Týmy se také musejí potýkat s částečným zmrazením vývoje vozů. Na seznamu je přes 13 oblastí a na čtyři desítky dílů. Jedná se o části převodovky, zavěšení, nárazové struktury, brzd, palivového systému, hydrauliky, chlazení, olejového systému, elektrické systémy. Dokonce na něm najdeme i zařízení pro boxy nebo systém pro pití jezdce.

Týmy mají k dispozici dva žetony, které je opravňují změnit jednu velkou nebo dvě menší oblasti.

Aerodynamika je na seznamu také ale jde pouze o mechanismus pro seřízení zadního křídla a „prkno“ na podlaze vozu. Vývoj aerodynamiky tak omezen není a týmy mohou dle libosti nasazovat nová přední, zadní křídla, deflektory apod. 

Pokračování 2 / 10

Technická pravidla

Technickým pravidlům se budeme ještě věnovat v samostatném článku. Přestože je letošní sezóna „přechodná“, čekají týmy nemalé změny.

Hlavní oblast změn se týká snížení přítlaku, aby mohly být zachovány pneumatiky, které jsou z roku 2019 (to není překlep, čeká nás třetí sezóna se stejnými pneumatikami).

Je to trochu paradox, protože týmy si nakonec od změn pneumatik, které jsou tradičně klíčovým prvkem, neodpočinou. Pirelli pneumatiky nakonec částečně změnilo.

Podle odhadů mají týmy přijít o 10 % přítlaku. Změny se týkají mimo jiné zadní části podlahy.

2020-21.jpg
Foto: F1.com

Z okraje podlahy bude odstřižena trojúhelníková část tak, jak je vidět na  obrázku výše. Za kokpitem se tak bude podlaha postupně zužovat až k zadním kolům.

Změny pravidel, méně přítlaku, jiné a těžší pneumatiky, to vše přinese zpomalení monopostů. Normálně by ho týmy v průběhu sezóny dohnaly, ale letos to moc očekávat nemůžeme. Týmy se totiž budou soustředit na vývoj vozu pro rok 2022.

U Mercedesu už se nebude „tahat“ za volant. Systém DAS je od letošního roku nelegální.

Pokračování 3 / 10

Finanční pravidla

Začíná platit nová Concordská dohoda a přichází rozpočtový strop, který je nižší, než se původně plánovalo. Jeho teoretická výše je 145 milionů dolarů. Píšeme teoretická, protože se do něj řada nákladů nepočítá – předně se týká jen vozu a ne vývoje motoru. Rozpočtový strop nezahrnuje také výdaje na marketing, mzdy jezdců a tří předních zaměstnanců týmu. 

Kromě toho je vypočítán pro 21 závodů, takže pokud jich bude letos 23, bude rozpočtový strop navýšen o 2 miliony dolarů.

Pokračování 4 / 10

Kalendář F1

Letošní kalendář má být rekordní a obsahovat 23 závodů. Předsezónní testy potrvají jen 3 dny a mají proběhnout opět v Barceloně a to od 2. do 4. března. Termín oficiálně potvrzen zatím nebyl.

Nové vozy uvidíme několik dní před testy (tedy na konci února). S ohledem na plánované změny v názvech týmů i jezdeckých sestavách nelze vyloučit dřívější prezentace „týmů“, na kterých bude přebarvený loňský vůz.

Prvním závodem bude Grand Prix Austrálie 21. března, ale kvůli koronaviru může být jeho konání opět ohroženo.

Do kalendáře přibude Zandvoort, ve kterém jsme měli jet už vloni, a Saúdská Arábie.

Jeden slot zůstává stále volný. Místo ve Vietnamu se mělo jet v Turecku nebo Portugalsku, ale poslední spekulace hovoří o Imole.  

Pokračování 5 / 10

Jezdecké sestavy

Jen tři z deseti týmů (Mercedes, Alfa Romeo, Williams) budou mít letos stejnou jezdeckou sestavu. Většina týmů vyměnila jednoho jezdce. Zcela novou jezdeckou sestavu má pak jeden tým – Haas.

Lewis Hamilton stále nepodepsal novou smlouvu. Podle týmu se tak má stát do začátku testů.

Tučně jsou noví jezdci u daného týmu.

Tým Jezdec Jezdec
Mercedes Valtteri Bottas Lewis Hamilton
Red Bull Max Verstappen Sergio Pérez
Ferrari Charles Leclerc Carlos Sainz
Aston Martin Sebastian Vettel Lance Stroll
Alpine Fernando Alonso Esteban Ocon
AlphaTauri Pierre Gasly Júki Cunoda
McLaren Daniel Ricciardo Lando Norris
Alfa Romeo Kimi Räikkönen Antonio Giovinazzi
Haas Mick Schumacher Nikita Mazepin
Williams George Russell Nicholas Latifi

Pokračování 6 / 10

Změny v názvech týmů

Z Racing Pointu se stává Aston Martin. Z Renaultu zase Alpine. Ani v jednom případě nejde o změnu vlastnické struktury.

Změny nepochybně promluví také do zbarvení. 

GettyImages-1290845767.jpg
Foto: Getty Images 

Pokračování 7 / 10

McLaren se vrací k Mercedesu

Tři roky s Hondou, tři s Renaultem a letos se McLaren opět vrací k Mercedesu. Tým vloni skončil třetí v šampionátu a přechod k Mercedesu mu může pomoci k ještě lepším výsledkům. Na druhou stranu znamená výměna motoru také spoustu změn a kompromisů. 

McLaren už s Mercedesem spolupracoval a to v letech 1995 až 2014.

GettyImages-1266427846.jpg
Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Pokračování 8 / 10

Vývoj pro rok 2022

Od 1. ledna je opět možný vývoj vozů pro rok 2022 v CFD a aerodynamickém tunelu. Lze očekávat, že týmy velmi rychle přesunou své zdroje na tento projekt.

V průběhu roku budou také pokračovat testy 18palcových pneumatik pro příští rok. Jejich harmonogram zatím není k dispozici.

EQRMGQDWoAALtix.jpgEEW1cm9WsAEvPVhd.jpgELU3Q4QWsAARs7I.jpg

Pokračování 9 / 10

Změna ve vedení F1

Chase Carey končí ve své funkci šéfa F1 a na jeho místo nastupuje bývalý šéf Ferrari a Lamborghini Stefano Domenicali.

GettyImages-1282113206.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 10 / 10

Přichází F1 TV

V České republice bude od letošního roku dostupná služba F1 TV. Předplatit si ji budete moci na webu F1. Díky F1 TV se dostanete nejen k bohatému archívu F1, ale především k vysílání F1. Přepínat lze mezi kamerami na jednotlivých vozech apod. K dispozici je také profesionální komentář ze Sky Sports. 

F1 TV by měla vysílat i předsezónní testy. Pokud tomu tak bude, na F1sport to nepochybně zmíníme. Po prvním závodě sezóny také vydáme článek s podrobným aktuálním popisem služby, takže pokud váháte, můžete počkat...

Doporučujeme

Články odjinud